Neem je verlies niet te makkelijk

Getty Images

Een kwart van de Nederlanders dat zich benadeeld voelt bij de aankoop van een product of dienst, laat het er maar bij zitten. Ze nemen hun verlies, omdat het bedrag dat ze zijn misgelopen te klein is om actie te ondernemen. Ze denken dat het teveel tijd en moeite kost om het geld te achterhalen, ook omdat ze de kans op succes klein achten.

Volgens de Consumentenbond, die deze cijfers na onderzoek onder 1400 mensen boven de tafel kreeg, moeten mensen die door instellingen en bedrijven tekort zijn gedaan wel degelijk in actie komen. Met de campagne Haal je recht wil de Consumentenbond het goede voorbeeld geven en mensen helpen hun rechten te verzilveren. Op klachtenkompas.nl kunnen mensen hun grieven kwijt. Bovendien geeft de Consumentenbond op de website aan hoe je als consument je recht kunt halen, zonder daar heel veel kosten voor te maken.

Terug naar de winkel
De mensen die wel voor hun rechten willen opkomen doen dit vaak door terug te gaan naar de winkel, waar ze het product hebben gekocht dat niet aan de verwachtingen voldoet. Als het om een webwinkel gaat sturen ze het liefst een e-mail, of bellen ze de klantenservice. Als dit niet direct tot een bevredigende oplossing leidt, haakt bijna 80% alsnog af. De bedoeling van de Consumentenbond is om zelf achter gevallen aan te gaan, waarin mensen tekort zijn gedaan. Directeur Bart Combee van de Consumentenbond: ''We gaan onder andere bedrijven aanspreken die de consumenten ongevraagd spullen toezenden of die onredelijke voorwaarden hanteren. Als het nodig is, stappen we naar de rechter.''

Accepteer het niet
Het verlies dat mensen ''gelaten'' acepteren bij een miskoop, kan oplopen tot een paar honderd euro. Een dergelijk bedrag vinden ze te klein om er een advocaat voor in te huren, die mogelijk nog duurder is. Een rechtsbijstandverzekeraar komt meestal niet onder de 100 euro in actie.

Veel geschillen gaan over reparatie in de garantieperiode, het terugnemen van een artikel door een webwinkel, het kopen van een niet-functionerend product, conflict over het al of niet opzeggen van een dienst, hoogte van incassokosten of een vakantiereis die niet aan de verwachtingen voldoet.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl