Ook een koper van kortingsbonnen heeft rechten

Getty Images

Een kortingsbon bij Groupon of een andere aanbieder is vaak een impulsaankoop, want meestal moet je snel beslissen. Daarom is het maar goed dat je net als bij andere online aankopen de koop mag ontbinden. Maar met welke partij?

Voor klanten van Groupon is niet altijd duidelijk bij welke organisatie zij terechtkunnen met vragen en klachten: bij Groupon of bij de productaanbieder. Soms blijkt dat een kortingsbon niet te verzilveren is, waarvoor de consument Groupon verantwoordelijk houdt. Begrijpelijk, want contactgegevens van de aanbieder van het product werden niet altijd duidelijk aangegeven.

Na een regen van klachten bij de Consumentenautoriteit heeft Groupon inmiddels toegezegd duidelijker aan te geven wie de contractspartij is, inclusief contactgegevens, en wat precies het aanbod is. Van een aanbod dat te mooi is om waar te zijn, moeten dus klip en klaar alle uitsluitingen en beperkingen worden vermeld. Ook wordt de consument in het vervolg beter geïnformeerd over levertijden en bedenktermijnen, belooft Groupon.

Kortingsbonnen terugsturen
Verschillende websites bieden kortingsbonnen of vouchers aan, bijvoorbeeld voor een etentje, een hotelovernachting of een dagje uit. Naast Groupon kun je hiervoor terecht bij Couponcode.nu, Vouchercode.nl en Actiecode.nl. Zie ook dit artikel op Geld & Recht. Bij een aankoop via internet gelden de regels voor koop op afstand. Die geven vrijwel altijd recht op een wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen. Binnen die periode kan de klant bij de aanbieder van het product de koop ontbinden en zijn geld terugvragen. Het geld moet binnen dertig dagen zijn terugbetaald.

Opnieuw bedenktijd bij verzilvering
Wanneer je met de kortingsbon online een product bestelt, heb je opnieuw bedenktijd voor de aankoop ervan. Je kunt het product dan thuis bekijken en beoordelen. Binnen zeven dagen mag je het ook weer terugsturen naar de webwinkel. De verkoper van de kortingsbon speelt in dit proces geen rol meer.

Gebruik je de kortingsbon of voucher om een vrijetijdsbesteding te reserveren, dan heb je geen bedenktijd. Deze vorm van dienstverlening is een van de uitzonderingen bij koop op afstand. Denk dus goed na voordat je reserveert, want ontbinden is niet meer mogelijk, bij geen enkele partij.

Let op
Zorg dat je bij aankoop van een kortingsbon weet met wie je zakendoet. Als het gaat om de kortingsbon zelf, is dat het bedrijf dat de kortingsbon aanbiedt. Groupon bijvoorbeeld. Voor het ontbinden van de aankoop van de kortingsbon moet je dus bij dat bedrijf zijn.

Als het gaat om het verzilveren van de bon, is het bedrijf dat het product of de dienst levert verantwoordelijk. Maar als de aanbieder van de kortingsbon dit niet duidelijk genoeg heeft aangegeven, moet de kortingsbonverkoper op zijn minst de helpende hand reiken. Bij klachten waar je met de product- of dienstaanbieder niet uitkomt, mag je verwachten dat de kortingsbonverkoper een bemiddelende rol speelt.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl