Stadsauto die meer kan

De Skoda Citigo wordt omschreven als stadsauto. In de stad voelt de Citigo zich weliswaar helemaal thuis, maar deze omschrijving doet de auto toch tekort.

De basismotor van 60 pk (er is ook een 75-pk-versie leverbaar) is rap genoeg om ook op de snelweg zijn partijtje mee te blazen, overigens zonder luidruchtig te worden. De grote stoelen bieden veel comfort. Ook achterin is plaats, niet overdreven veel, maar meer dan de afmetingen van de auto doen vermoeden. De portieren zijn zwaar en groot. Dat laatste maakt dat de veiligheidsgordel te ver naar achteren bevestigd is en daardoor moeilijk te pakken. Voor wie dit lastig vindt is de versie met vijf deuren een betere optie.

De Citigo, die overigens van dezelfde fabrieksband rolt als de Volkswagen up! en de Seat Mii, is in een kale uitvoering te koop vanaf €7990. Gelukkig is de auto helemaal naar eigen smaak aan te kleden, tegen in verhouding beperkte meerprijzen. Een touchscreen navigatieapparaat inclusief handsfree set kost bijvoorbeeld €299.

De Pluslezer

Eric van Donkersgoed (56) is ­beroepsmuzikant/gitarist. Hij speelt en componeert met name aan flamenco en tango gerelateerde muziek en treedt op door heel Nederland. Hiervoor rijdt hij zo’n 25.000 km per jaar in zijn Renault Laguna Break uit 2002.

Erics autotest in tien punten

Omdat hij vaak ’s avonds laat optreedt, zijn betrouwbaarheid en comfort bij een auto heel belangrijk voor hem,
net als voldoende laadruimte voor zijn instrumenten.
Hoe de Citigo op deze gebieden scoort, geeft hij aan in
tien plus- en minpunten:
+ Klein, maar prikkelend ontwerp.
+ Handig in de stad.
+ Goede instap.
+ Prettige rijeigenschappen.
+ Pittige motor, verrassend op de snelweg.
+ /– Comfortabele, grote stoelen; wel moeilijk goed in te stellen.
+ /– Ongebruikelijk motorgeluid, wel stil.
–  Vering iets te stug.
–  Tildrempel in een – voor mij – te kleine bagageruimte.
–  Stuur neemt zicht op snelheidsmeter deels weg.

Het oordeel

“Ik ben heel aangenaam verrast over het rijgedrag en het comfort. De auto is voor mij te klein, met name omdat ik altijd veel apparatuur moet meenemen, maar verder lijkt de Citigo in alles groter dan hij is.”

Het detail
“Als je de auto vanbuiten ziet, heb je niet het idee dat deze vanbinnen zo ruim is. Vooral de beenruimte voorin vind ik verrassend groot. Heel handig is ook dat je eenvoudig een mp3-speler kunt aansluiten op de radio.”

Missing media-item.

De prodessional
Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij
een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ De auto is klein, maar rijdt toch volwassen.
+ De Citigo heeft goede stoelen.
+ Er is voldoende ruimte, zowel voor- als achterin.
+ De motor trekt bij alle toerentallen goed op, het zogeheten ‘koppel’ is prima.
+ De Citigo schakelt prettig.
+ De motor is redelijk stil.
+ De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend.
+ De auto is zuinig in het brandstofverbruik.
– Er zit bij de bestuurdersplaats geen raambediening voor het rechterraam.
– Het dashboard is vrij hard.

Het oordeel
“Er werd mij gevraagd om een auto te testen met ‘slechts’ 60 pk. Meteen speelde door mijn hoofd dat dit wel heel erg weinig is. Maar tot mijn verbazing presteert het zuinige motortje met 3 cilinders geweldig! Qua koppel denk je zelfs dat het een diesel is: de ­motor trekt bij alle toerentallen goed op en rijdt daardoor ­soepel. Hij is degelijk, goed afgewerkt en functioneel. Kortom, met deze auto krijg je echt waar voor je geld! De instap is goed, alleen voor het pakken van de gordel moet je net iets te ver naar achteren reiken.

De weg­ligging is verbluffend goed en de Citigo remt uitstekend, ondanks de gedateerde trommelremmen achter. Ook met een iets hogere snelheid heb je een prettig rijdende auto met een stille motor voorin. Hoe Skoda voor zo’n schappelijk bedrag een volwaardige auto kan bouwen? Dit komt mede doordat de basis van de auto ook voor Volkswagen en Seat is ontworpen. Kortom, de Skoda Citigo is een goede keus om aan te schaffen, met als bijkomende voordelen het A-label en slechts 14 procent bijtelling voor leaserijders.”

De concurrentie:

Volkswagen up! BlueMotion Technology
• Zelfde motorvermogen als Skoda Citigo
• A-label, 4,1 l/100 km, 96 g CO2/km
• Vrijwel dezelfde afmetingen
• Vanaf €8490

Renault Twingo
• 15 pk meer motorvermogen
• A-label, 4,5 l/100 km, 102 g CO2/km
• Langer (circa 15 cm), wielbasis kleiner (5 cm)
• Vanaf €8590

Ford Ka
• 9 pk meer motorvermogen
• B-label, 4,9 l/100 km, 115 g CO2/km
• Langer (8 cm), wielbasis flink kleiner (12 cm)
• Vanaf €9495

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine