Tiel let op onze centen

Wie geld leent, staat geregistreerd bij het BKR (Bureau Kredietregistratie) in Tiel. Wat weten ze daar precies van ons? En wat kun je doen als je onterecht te boek staat als wanbetaler? Gebruik onze gratis voorbeeldbrief om bezwaar te maken.

Banken, financieringsinstellingen, postorderbedrijven, creditcardmaatschappijen en mobiele telefoonaanbieders doen het 21 miljoen keer per jaar: bij het BKR in Tiel informeren naar het betaalgedrag van een consument. De verkregen informatie kan grote invloed hebben. Want vanwege een BKR-registratie kan een bank bijvoorbeeld een hypotheek weigeren of een telecombedrijf een gsm-abonnement afwijzen. Het BKR neemt die beslissing niet, maar verstrekt slechts informatie over uw leengedrag.

Het BKR heeft bijna zevenhonderdduizend consumenten geregistreerd die problemen hebben bij het terugbetalen van hun lening, nu of in de afgelopen vijf jaar. Maar niet alleen slechte betalers zijn in Tiel bekend. In de praktijk staat ­nagenoeg iedere volwassen Nederlander in het bestand – vorig jaar 11,2 miljoen consumenten – want iedereen die een een lening of gsm-abonnement afsluit bij een BKR-deelnemer wordt geregistreerd. En BKR-deelnemer zijn alle banken, veel postorderbedrijven en telefoonmaatschappijen.

In het BKR-bestand staan de leningen en gsm-abonnementen geregistreerd die een consument de afgelopen vijf jaar heeft of had lopen. ‘Tiel’ weet het leenbedrag, de kredietlimiet, de ingangsdatum en de verwachte einddatum. Leningen die korter lopen dan drie maanden en leenbedragen onder de €500 of boven de €170.000 worden in de regel niet geregistreerd. Studiefinanciering staat evenmin in de boeken en de hypotheek pas na 120 dagen betalingsachterstand.

Concreet betekent dit, dat een kredietlimiet op een betaalrekening, een creditcard of een gsm-abonnement tot registratie in Tiel leidt. Na beëindiging of aflossing blijven de gegevens nog vijf jaar in het bestand.

Eerst een waarschuwing

Zolang een consument aan de betalingsverplichtingen voldoet (en dat doet 94 procent) is er niets aan de hand. Het wordt anders als een consument enkele maanden betalingsproblemen heeft. Eerst volgt een waarschuwing; als dat niet tot betaling leidt, meldt de deelnemer de achterstand bij het BKR. De hoogte van het bedrag doet er niet toe. In de praktijk kan het gaan om slechts enkele tientallen euro’s.

Bij een melding krijgt een consument een A (van Achterstand) achter zijn naam. Als de achterstand wordt hersteld, blijft deze codering staan en komt er een H (van Herstel) bij. Daarnaast zijn er vijf zogenoemde bijzonderheidscodes. Bij code 1 is er een afbetalingsregeling getroffen, bij code 2 is de vordering opeisbaar, bij code 3 heeft de deelnemer €250 of meer afgeboekt, bij code 4 is de consument onbereikbaar en bij code 5 is er een preventieve betalingsregeling getroffen.

De codes 1 tot en met 4 blijven vijf jaar staan, code 5 wordt verwijderd aan het eind van de regeling. Een deelnemer hoeft een consument niet in te lichten bij het melden van een bijzonderheidscode.

Als consument hebt u het recht uw gegevens in te zien. Bij elke bank kunt u een aanvraagformulier invullen. Na circa zeven werkdagen worden de gegevens opgestuurd. Ophalen in Tiel kan ook. In beide gevallen kost inzage €4,95.

Fouten in de registratie komen volgens het BKR weinig voor. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een krediet dat ten onrechte nooit is afgemeld. Of een deelnemer die geen waarschuwing heeft gestuurd, of te vroeg een melding aan het BKR doet.

Geschillencommissie

Wie vindt dat zijn gegevens niet kloppen, moet de deelnemer benaderen die de melding heeft gedaan. Het BKR zelf kan onjuiste gegevens niet corrigeren. Mocht u dit overkomen, neem dan contact op met de deelnemer. Wil die niet corrigeren, dan kunt u binnen twee maanden naar de Geschillencommissie BKR stappen. Dat kost €22,50 en dat bedrag krijgt u terug als u gelijk krijgt. De geschillencommissie is onafhankelijk en de uitspraak is bindend. De commissie doet tien tot vijftien keer per jaar uitspraak. Vorig jaar kregen de consumenten in de meeste gevallen gelijk. Enkele voorbeelden.

Geblokkeerde creditcard

Tijdens een vakantie in China blijkt de creditcard opeens geblokkeerd. Dat geeft overlast en extra kosten. Zo gaat een trip naar Mongolië niet door, omdat de tickets met die card zijn gereserveerd. De creditcardmaatschappij had de card geblokkeerd vanwege een achterstandsmelding die het zelf had gedaan. De geschillencommissie acht dit fout. Er was een achterstand geweest, maar deze had niet lang genoeg geduurd voor een melding. Oordeel: de consument krijgt de geleden schade deels vergoed.

Een ander voorbeeld. Twee keer achter elkaar loopt de automatische incasso van €20 voor een gsm-abonnement mis. De maanden daarna gaat het wel goed. Dan zegt de consument zijn abonnement op en betaalt de eindnota. Maar de €40 achterstand is er nog steeds, want die stond niet op de eind­nota. Dat blijkt vijf maanden later, als er een incassobureau op de stoep staat. De consument betaalt alsnog, maar de achterstand is dan al gemeld bij het BKR. De geschillencommissie bepaalt dat de notering moet worden geschrapt.

Bezwaar maken tegen een BKR registratie

Wilt u bezwaar maken tegen uw BKR registratie? Gebruik dan onze gratis voorbeeldbrief.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine