Voorkom hoge telefoonkosten via doorverbinddiensten

Getty Images

Een telefoonnummer zoeken via internet kan bellers op hoge kosten jagen. Zoek maar eens op ‘telefoonnummer’ en ‘politie’ of ‘ns’ of ‘belastingdienst’. In al deze gevallen komt als eerste een zoekservice naar voren die voor 80 cent per minuut het nummer opzoekt en doorverbindt, tegen hetzelfde hoge tarief.

De NS Klantenservice is bereikbaar op een 0900-nummer à 10 cent per minuut. Maar wie zich met de NS Klantenservice laat doorverbinden via NL INFO betaalt 80 cent per minuut, ook na het eventueel doorverbinden. De telefoonnummers van de politie en de belastingdienst zijn zelfs gratis bereikbaar, maar via diensten als NL INFO, NL Connect of TELINFO kosten ze 80 cent per minuut. Overigens melden deze doorverbinddiensten dit netjes op hun websites. Toch komen bij ConsuWijzer meldingen binnen van consumenten die onbedoeld veel geld hebben betaald voor een telefoontje dat ook gratis had gekund.

Zelf bellen is goedkoper
Een nummer zoeken via een doorverbinddienst kan handig zijn, bijvoorbeeld als je het zelf niet kunt vinden of als je geen tijd hebt om lang te zoeken. Maar wie zich zomaar laat doorverbinden en vervolgens een lang gesprek aangaat, is tientallen euro’s kwijt. Het gevraagde nummer noteren of via sms laten toesturen is voordeliger. Vervolgens kun je het nummer zelf bellen tegen de normale kosten (of eventueel zelfs gratis).

Alternatieve nummers
Wie ook het 0900-nummer van een bedrijf of dienst nog te duur vindt, vindt op de website 0900-alternatieven een alfabetische lijst van bedrijven en instellingen met hun 0900-nummer en een alternatief vast nummer. De makers van de website raden aan om anoniem te bellen, zodat het nummer niet zichtbaar is in de telefooncentrale.

Het bellen via een vast nummer heeft niet altijd het gewenste resultaat. Bedrijven zeggen vaak niet te kunnen doorverbinden met de juiste afdeling. Wees dus gewaarschuwd!

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl