PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

5 diëten die niet werken

Vermijd onderstaande methodes en val af!

Er bestaan honderden zogenaamde wonderbaarlijke diëten die beloven dat u flink afvalt bij minimale inspanning. Maar niets is minder waar. Op de lange termijn komt u van dit soort diëten zelfs aan!

Volgens experts is het lastig te zeggen welke diëten niet werken. Want zelfs met het slechtste dieet valt u af, maar dan vooral in het begin. Daarna komen de kilo's er weer aan. Wees daarom alert en denk vooral niet dat er 'magisch' eten is of dat er wonderbaarlijke pillen zijn.

De 5 slechtste dieetvormen op een rij

1. Eén productgroep
Diëten die zich concentreren op slechts een paar voedingsproducten of voedselgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het koolsoep- of grapefruitdieet. Hoe lang houdt u een dergelijk dieet vol? Alleen koolsoep eten is zeer eenzijdig.

Bij sommige diëten eet u maandag tot en met vrijdag hetzelfde, maar in het weekend mag u helemaal 'los'. Trap er niet in, een dergelijke 'beloning' werkt juist averechts.

2. Detoxdiëten
Detoxen oftewel ontgiftingsdiëten zijn gericht op lichaamsreiniging, leverreiniging, darmspoeling en hormooninjecties. Wetenschappers zijn van mening dat deze diëten pure nonsens zijn. Elk menselijk lichaam heeft namelijk organen, zoals de lever en nieren, en een immuunsysteem die zichzelf ontgiften. Spoelingen en reinigingen zijn daarom volstrekt overbodig.

3. Magisch voedsel
Diëten met 'magisch' voedsel of ingrediënten (zoals supplementen, groene thee of appelazijn). Helaas bestaan er geen 'magische' middelen. U valt niet af met een hoeveelheid supplementen, enzymen of drankjes.

4. Crashdiëten
Vasten en diëten met zeer weinig calorieën. Vasten is al eeuwenlang een culturele en religieuze traditie. Prima om dat een dag of twee te doen. Maar vasten om gewicht te verliezen, werkt contraproductief.

Neemt u te weinig calorieën, dan denkt uw lichaam dat er een tekort aan voedsel is en past het metabolisme zich hierop aan. Gaat daarna weer 'normaal' eten, dan past uw lichaam zich niet nog eens aan.

U heeft zelfs minder calorieën nodig dan voorheen. Dit is het zogenaamde jojo-effect. Met vasten verliest u een combinatie van vet, vocht en spiermassa, maar de pondjes die er daarna weer aankomen, zullen voornamelijk uit vet bestaan.

5. 'Geheime' diëten
Diëten die te mooi klinken om waar te zijn. Sommige diëten beweren dat ze een 'geheim' hebben, zetten zich af tegen de mening van gerespecteerde gezondheidsautoriteiten of beweren juist het tegenovergestelde van wat wetenschappers zeggen. Deze diëten zijn verdacht.

Géén dieet

Wetenschappers beweren dat het beste dieet géén dieet is. Door gewoon gezond te eten, kunt u ook afvallen. Richt u zich op strategieën die uw hongergevoel verminderen bij minder calorieën. Eet bijvoorbeeld meer fruit, volle graanproducten en magere eiwitten.

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

14 Comments

Door Ben van der Vliet (niet gecontroleerd) op ma, 21-8-2017 - 12:44

3 jaar geleden;7 weken in de sport school en letten op de calorie inname wat resulteerde in 15 kilo afname. Daarna begonnen met 5 dagen in de week hardlopen en opletten met eten was nog eens goed 5kilo afvallen. Hardloop nu c.a. 200 km per maand, let nog steeds op met eten. Voel mij op 73 jarige leeftijd gezonder dan zeker 25 jaar geleden.

Door harmen timmerman (niet gecontroleerd) op za, 1-7-2017 - 23:22

Is er misschien een vervanger voor olijven, want dat vind ik het smerigste wat je kunt eten!

Door Louise (niet gecontroleerd) op ma, 3-4-2017 - 09:35

Ik ben met de weight watchers online in 6 maanden ruim 17 kilo afgevallen. Mag ALLES eten en drinken, alleen wel binnen mijn punten blijven. Makkelijk en gezond

Door toos (niet gecontroleerd) op zo, 5-2-2017 - 15:03

ik ben in een half jaar tijd 22 kilo afgevallen en mijn zoon 25,,,gewoon gezond eten..producten gebruiken zo dicht mogelijk bij de natuur,
geen verzadigde vetten en zo min mogelijk suiker
de suikers die ik eet ,haal ik uit fruit.wel eten wij vegatarisch
en de vleesgerechten bestaan uit kip
ga niet op dieet want daar ga je ook weer vanaf
gezond eten is het belangrijkste en we weten allemaal heel goed waar we dik van worden of geworden zijn

Door G.J.M. KLIJSEN-... op ma, 9-1-2017 - 16:09

dank voor je advies. ik ben 82 en probeer in beweging te blijven, in de winter gaat het moeizaam, maar ik ben vanaf juli '16 toch 9 kilo kwijt. kijk regelmatig naar adviezen, deze van u heeft me geholpen en we gaan zo door. groeten.

Door Janneke (niet gecontroleerd) op di, 13-12-2016 - 17:00

De eigenlijke betekenis van dieet is een leefregel. Niks mis mee. Alleen wordt het vaak gebezigd in de zin van diëten die eenzijdig zijn, waardoor de naam dieet een ongunstige naam heeft.

Door K.G. (niet gecontroleerd) op ma, 12-12-2016 - 23:24

250 kg groente per dag lijkt me meer voor een olifant dan als de menselijke portie

Door NET (niet gecontroleerd) op zo, 18-9-2016 - 09:31

Gooi alle dieetboeken en hulpmiddelen maar weg.
Daar wordt iemand alleen maar heel rijk van en het probleem van overgewicht blijft.
Dit is gewoon een gouden handel.
Bij mij werkt het volgende heel goed.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik op mijn leeftijd (66 jaar) geen enkel medicijn gebruik.
Ik begin de dag met volle yoghurt met gebroken lijnzaad en havermout of blauwe bosbessen.
In de loop van de morgen neem ik een banaan of een paar andere stuks fruit (wat ik op dat moment lekker vind).
Tussen 13.00 en 14.00 uur ga ik koken en eet behoorlijk.
Ik eet veel vis (250 gram) of lekker vlees (100-125 gram).
Veel groente (250 gram) en een paar aardappels.
Om 19.00 uur krijg ik weer trek en maak lekkere tapas.
Olijven (die de honger al stillen), 4 gevulde halve tomaten met beenham of sellerie-salade. minitomaatje met een bolletje mozzarella. 2 halve eieren met een likje heinzspread erop en zoetzure augurkjes.
Zo maak ik iedere dag een verwendag.
Tapas kan je zo maken als je lekker vind en zoveel als je dan nodig hebt.
Dat is voor iedereen verschillend.
Nooit jezelf overeten, maar genoeg is genoeg.
Zo val je maar een paar ons per week af.
Een dag in de week mag ik zondigen met 2 wijntjes (soms 3) en toast of noten.
Ik mijd de pakjes en de smaakversterkers.
Mijn winst is dat doordat ik olijven eet geen trek meer heb in zoetigheid.
De dagen dat ik met brood ontbijt neem ik geen yoghurt met havermout.
Het voordeel van de hoofdmaaltijd in de middag te gebruiken is dat je met de tapas alleen het nodige maakt.
Maar de olijven voeg ik altijd toe om het hongergevoel te lijf te gaan.
Hopelijk is dit voor mensen een idee om ook te proberen.
Bij mij werkt het en langzaam afvallen is ook afvallen.
Blijf wel gevarieerd eten anders maak je jouw eigen valkuil en gaat het tegenstaan.
Succes

Door Petronelleke (niet gecontroleerd) op di, 30-8-2016 - 00:19

Het zou prettig zijn als er een nu een lijst komt van 5 diëten die wél werken. Want wat hebben we nu aan diëten die niet werken.

Door An (niet gecontroleerd) op zo, 17-5-2015 - 12:58

Lees het boek Het officiele 5:2 dieet, geschreven door Dr.Michael Mosley, 5 dagen normaal eten 2 dagen vasten en als vrouw 500 kcal. als man 600 kcal. Het werkt !!!