Afvallen met eiwitten

Minder koolhydraten en meer proteïne

Sommige mensen vallen prima af met een laag calorisch dieet en blijven daarna goed op gewicht. Behoort uechter tot die mensen die al deze diëten hebben geprobeerd en steeds terugvallen in hun oude eetgewoontes en daarmee hun oude gewicht? Dan is er vast al eens geroepen dat afvallen met eiwitten misschien wel wat voor u is. Maar wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld?

Wilt u afvallen, dan moet u minder eten en meer bewegen, zo luidt de gangbare theorie. Op deze manier gaat het lichaam extra energie verbruiken. Bijna alle diëten zijn hierop gebaseerd. Denk aan laag calorische methodes als Sonja Bakker, Weight Watchers of Streep-je-slank.

Veel mensen ervaren echter dat het niet zo simpel is. Ze houden het dieet niet lang vol door het hongergevoel of gaan jojo-en. Dat komt doordat ons lichaam in de spaarstand schiet als we minder calorieën gaan eten.  En vooral als de voeding voor een groot deel uit koolhydraten bestaat, zoals brood, 'vetarme' ontbijtkoek en eierkoeken.

Minder koolhydraten

Wij eten dankzij campagnes van de overheid en allerlei lightproducten veel minder vet dan onze opa's en oma's, maar toch worden we met z´n allen steeds dikker. Dat komt doordat de moderne voeding veel meer koolhydraten bevat. Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstof voor het lichaam, maar ze kunnen ook gemakkelijk omgezet worden in vet.

Wilt u gewicht verliezen, dan moet u uw eigen vetreserves aanspreken. En dat lukt beter als ons lichaam niet eerst de beschikbare koolhydraten hoeft te verbranden, maar meteen de opgeslagen voorraad vet kan aanspreken door (veel) minder koolhydraten te eten en meer eiwitten. Op deze theorie zijn de eiwit-diëten gebaseerd.

Meer eiwitten

Eiwitten zijn bouwstoffen die ons lichaam nodig heeft om onze botten en spieren te onderhouden. Het voordeel van eiwitten is dat deze door het lichaam langzamer worden verteerd dan koolhydraten en vetten en zo langer zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarnaast zorgen de eiwitten ervoor dat er tijdens het lijnen minder spierweefsel wordt afgebroken. En dat is weer belangrijk om na het dieet op gewicht te blijven.

Let op vet?

Dr. Frank, Atkins, Southbeach, Hippro, Sana Slank, Prodimed; allemaal voorbeelden van dieetprogramma’s die uitgaan van meer eiwitten (proteïne) en een zeer beperkte hoeveelheid koolhydraten. Het verschil in deze programma’s zit in de hoeveelheden vet.

Van Dr. Frank en meneer Atkins mag u rijkelijk vette voedingsmiddelen zoals kaas en vlees nuttigen. In hun opinie zorgen vetten voor langere verzadiging en maken ze de glycemische index van de maaltijd lager. De bloedsuikerspiegel schiet hierdoor niet zo hard omhoog. Deze eetpatronen werken met menu´s om eitwitrijk en koolhydraatarm te leren eten

Korte en lange termijn

De eiwitrijke maaltijdvervangers als Sana Slank en Prodimed gaan juist uit van weinig (verzadigd) vet. Bij deze methoden kunt u kiezen uit producten die ontbijt, lunch en/of diner vervangen, al dan niet onder begeleiding. Ook zijn er weekpakketten verkrijgbaar. U begint meestal met een strenge periode waarna langzamerhand steeds meer voedingsmiddelen worden toegevoegd. Zo leert u langzaam maar zeker een gezond voedingspatroon aan, claimen de bedenkers.

Wat vindt het Voedingscentrum?

Het Voedingscentrum: "De genoemde eiwitrijke afvaldiëten zijn duidelijk in opkomst Ze bevatten relatief veel energie uit eiwitten en een beperkte hoeveelheid energie uit koolhydraten. Daarnaast zien we twee varianten: met veel en met een normale hoeveelheid energie uit vet."

Verzadigend effect

"Bekend is dat eiwitten een sterker verzadigend effect hebben dan koolhydraten en vetten. Verder is het zo dat tijdens afvallen een hoog-eiwit dieet ervoor zorgt dat er minder spiermassa wordt afgebroken."

Glycemische index

"Voor wat betreft de rol van de glycemische index bij gewichtvermindering kan worden gezegd dat producten met een lage index meer verzadigen. Op de lange termijn worden echter geen overtuigende effecten van de glycemische index op het lichaamsgewicht gezien. Om af te vallen zal ook bij deze diëten minder gegeten moeten worden."

Tekorten

"Afhankelijk van het soort eiwit-dieet is er op de lange termijn kans op tekorten door te weinig fruit, vezels en calcium. Kies er daarom voor om met name de producten met suiker als koolhydraat, zoals frisdrank, snoep, koek en gebak te vermijden. Voor mensen met een verminderde nierfunctie kan het bovendien schadelijk zijn om veel eiwitten binnen te krijgen, zij kunnen beter de hulp van een diëtist inroepen.

Op de korte termijn zullen deze diëten helpen gewicht te verliezen. Op de lange termijn zal er voor een normaal eetpatroon gekozen moeten worden om het gewichtsverlies op een gezonde manier vast te kunnen houden."