Gezond eten op het werk

Weersta de droppot

Wat stopt u allemaal in uw broodtrommeltje? Is dat eigenlijk wel gezond? Hoe leert u de enorme verleiding van de snoep- en koektrommel te weerstaan? Handige tips vindt u hier.

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Uw lichaam heeft na een nacht zonder eten behoefte aan voedingsstoffen. Ook worden uw darmen door het ontbijt als het ware 'opgestart' en geprikkeld om de rest van de dag aan de slag te gaan.

Afvallen door ontbijt

Na een goed ontbijt is de kans klein dat u gaat snoepen voor het lunchtijd is. Ontbijten is dus ook goed als u wilt afvallen. Bovendien is het bewezen dat uw concentratievermogen in de ochtend een stuk beter is wanneer u een goed ontbijt gegeten heeft.

Bent u niet gewend te ontbijten, begin dan met iets kleins (als een plakje volkoren ontbijtkoek of drinkontbijt) en breidt het na enkele dagen uit tot een volwaardig ontbijt. U kunt uw lichaam namelijk laten wennen aan een vast eetpatroon en dus ook aan ontbijt. U traint uw lichaam als het ware om op een bepaalde tijd trek te krijgen.

Verleiding van de koektrommel

Iedereen heeft hem wel eens gezien, de pot met snoep of koekjes midden in het kantoor. Telkens als u er langs loopt 'moet' u er iets uit eten. Deze verleiding kunt u voorkomen door de trommel niet binnen handbereik te zetten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat vrouwen veel minder eten op het moment dat ze er verder voor moeten lopen.

Ook kunt u zelf gezonde tussendoortjes mee nemen en deze op vaste momenten eten. Hier went uw lichaam dan ook aan. Ontbijtkoek, sultana of evergreen zijn goede voorbeelden van gezonde tussendoortjes. Ook kunt u fruit meenemen of een fruitsalade in de koelkast zetten. Eet ervan zodra utrek krijgt.

Er is er een jarig... 

Buiten de verleidelijke koektrommel, zijn er ook nog verjaardagen en andere traktaties. Hier kunt u gewoon aan mee doen. Maar houd hier dan met de lunch rekening mee. Neem bijvoorbeeld een boterham minder. Ook kunt u het zelf meegebrachte tussendoortje overslaan.
Wanneer u zelf iets te vieren heeft, is het leuk om eens iets anders te trakteren. Zo kunt u een frisse fruitsalade meenemen. Vooral in de zomer zal dit gewaardeerd worden. Gebruik dan bijvoorbeeld exotische vruchtjes uit blik (perziken, ananas, mandarijntjes) of vers fruit als meloen, ananas, appel, peer of druiven. Wanneer u de salade in leuke schaaltjes serveert met speciale prikkers erbij, ziet het er leuk uit. Maar bijvoorbeeld een zelfgemaakte aardappelsalade met light mayonaise en magere yoghurt kan een groot succes zijn.

Goede lunch

Naast alle traktaties bij de koffie is ook de bedrijfskantine een grote verleiding. Vooral een broodje kroket is natuurlijk erg lekker. Om dit te kunnen weerstaan, kunt u voor uzelf een regel bedenken. Sta uzelf bijvoorbeeld alleen op maandagen of vrijdagen toe om een extraatje te nemen. Neem op de overige dagen een aantal lekkere volkoren boterhammen met mager beleg.

Ook saucijzenbroodjes zijn erg calorierijk en bevatten veel verzadigd vet. En vergeet niet dat afbakbroodjes en pistoletjes gelijk staan aan twee tot drie boterhammen. Ook is het goed te beseffen dat warme snacks (broodje worst, gehaktballen, frituursnacks) en koude snacks (vissalade, belegde broodjes, pastasalade) veel meer calorieën bevatten dan een normale broodlunch. De koude snacks zijn vaak ook nog gemaakt met mayonaise of een andere vette saus.

Iets lekkers

Maar wilt u toch iets lekkers naast uw boterham, kies dan bijvoorbeeld voor een soep die niet gebonden is. Ook kunt u een salade nemen. Wanneer u er zelf een samenstelt, zit er vaak nog geen vette dressing overheen.

Wilt u de salade toch lekker aanmaken, kies dan voor een naturel dressing zonder vet. Ook kunt u tomaat, komkommer, ui of sla bij uw brood eten. Zo heeft u al een deel van uw dagelijkse groenten binnen. Een fruitsalade is ook lekker bij de lunch en zorgt ervoor dat u de twee stuks fruit voor die dag binnen krijgt.

Ook kunt u warm eten tijdens de lunch. Handig als u geen zin heeft om 's avonds nog te koken. Bij sommige bedrijfsrestaurants kunt u zelfs een warme maaltijd laten bewaren. Deze kunt u dan 's avonds mee naar huis nemen. Dit is altijd beter dan een patatje!

Met dank aan: Kim Vermeulen en Freya Zuidervaart

Trefwoorden:

Reactie toevoegen