Waarom muggen voorkeur hebben voor sporters

Kooldioxide en melkzuur zijn de grootste muggenmagneten

Ben jij een fanatieke sporter en zit je altijd helemaal onder de muggenbulten? Dat is geen toeval, want muggen vinden jouw bloed écht lekkerder dan mensen die niet aan sport doen.

Dit heeft te maken met kooldioxide (CO2), dat ieder mens uitademt, en melkzuur. Wanneer je sport heb je een hogere stofwisseling, waardoor je meer kooldioxide uitstoot dan mensen die stilzitten. Je zweet daar vaak ook nog eens bij. De geur van kooldioxide trekt muggen aan, vooral in combinatie met melkzuur dat uit je zweetklieren komt.

Het maakt niet uit welke sport je doet, want muggen komen ook al af op warmte en beweging. Je hoeft daarvoor niet eens te zweten, want zodra je lichaam opgewarmd is, heb je al een hogere melkzuurproductie. Naast sporters, stoten grotere mensen en – in het bijzonder - zwangere vrouwen vaak ook meer kooldioxide uit.

Jaagstrategie

Hoe muggen precies te werk gaan? Met een heuse ‘jaagstrategie’. Zo komen ze in eerste instantie binnen een afstand van tien tot vijftig meter af op de geur van voornamelijk kooldioxide. Daarna gaan ze op zoek naar iets wat ze ook visueel interessant vinden, zoals licht, op een bereik van vijf tot vijftien meter. Vervolgens komen ze binnen één meter van het ‘doelwit’ af op lichaamswarmte.

Tips om muggen op afstand te houden

Er zijn veel (chemische) anti-muggenmiddelen verkrijgbaar. De bekendste zijn middelen met daarin de stof Deet: diethyl-meta-toluamide. Wil je een natuurlijker middel gebruiken dat ook heel goed werkt, dan zijn er de volgende alternatieven:

  • eucalyptusolie
  • sojaolie
  • citronella
  • ceder
  • citroengras
  • geranium

Eucalyptusolie biedt de langste bescherming, gevolgd door anti-muggenmiddelen met daarin sojaolie. De overige middelen beschermen ook goed, maar wel heel kort. Die zijn dus minder geschikt om te gebruiken voor het slapengaan.

Wat te doen als je al geprikt bent?

Ben je al geprikt? Dan kun je het beste van de bult afblijven en de plek koelen met bijvoorbeeld een icepack (wel met een theedoek eromheen). Ook helpt het vaak om er even een plakje citroen of azijn op te houden.

Bron(nen):