Digitaal: telefoneren, het kan goedkoper

Vrijwel alle internetproviders bieden vaste telefonie aan waarbij u 'gratis' kunt bellen. Hoe zit dat? En is het echt lonend?

Steeds meer huishoudens hebben een internetaansluiting volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Inmiddels zijn elf miljoen Nederlanders online. De meesten gebruiken internet om te e-mailen en een beetje te surfen op het web, maar er kan veel meer met uw aansluiting. Telefoneren bijvoorbeeld. Twee jaar geleden belde 7 procent van consumenten op deze manier, inmiddels is dat 30 procent. Begrijpelijk, want internetten en bellen via één aanbieder is in de regel goedkoper en veel kinderziektes zijn ondertussen verdwenen. Volgens de Consumentenbond zijn deze internetbellers over het algemeen tevreden.

Hoe werkt het?

Voor het internetten maakt u tegenwoordig in de meeste gevallen gebruik van een ADSL- of kabelverbinding. Deze techniek maakt het versturen van digitale gegevens via respectievelijk de bestaande telefoonaansluiting of via de kabel mogelijk. Een modem legt de verbinding met de computer. Wie zijn bestaande internetabonnement uitbreidt met vaste telefonie, krijgt een nieuw modem, waarop een of meerdere uitgangen voor computers zitten en een of meerdere uitgangen voor telefonie. De techniek die voor het bellen gebruikt wordt, heet Voip (Voice Over Internet Protocol). De computer hoeft niet aan te staan om te kunnen bellen of gebeld te worden. Wel moet uw modem dag en nacht aanstaan en dat betekent dat u bij een stroomstoring niet meer bereikbaar bent. Een analoge telefoonaansluiting blijft wel werken als de stroom uitvalt.

Verder kunt u uw huidige telefoon blijven gebruiken, uw huidige nummer behouden, en de voicemail werkt ook gewoon zoals u gewend bent. Het modem krijgt u meestal in bruikleen, soms moet u ervoor betalen. Er zijn ook modems die draadloos internetten mogelijk maken, maar die zijn in de regel duurder. Het installeren is volgens de aanbieders niet al te ingewikkeld, maar de Consumentenbond waarschuwt dat één op de zes overstappers toch een week zonder telefoon en/of internet zit.

Opzeggen?

Wie overstapt op internet en bellen via één aanbieder, kan het oude KPN-abonnement opzeggen. De nieuwe aanbieder doet dit automatisch voor u als u uw oude telefoonnummer wilt meenemen. Kiest u een nieuw nummer, dan moet u zelf uw KPN-abonnement opzeggen. Het opzeggen van het oude telefoonabonnement scheelt u al snel een tientje per maand. Sommige mensen houden hun KPN-abonnement aan omdat ze bereikbaar willen blijven wanneer de internetverbinding uitvalt. Maar in de praktijk valt dat reuze mee. Bovendien, wie ook een mobiele telefoon heeft, is eigenlijk nooit meer onbereikbaar.

Kwaliteit?

De kwaliteit van het bellen via de internetprovider is een verhaal apart. De kwaliteit van het signaal is volgens deskundigen beter dan van een gewone lijn. Het digitale geluid kan namelijk kraakhelder en zonder ruis klinken.
De kwaliteit van het signaal zegt echter niets over de kwaliteit van de verbinding. Het Algemeen Dagblad onderzocht begin dit jaar aan de hand van twaalfduizend gesprekken hoe tien aanbieders op dit punt scoorden. In vergelijking met de oude situatie, waarbij de verbinding in principe altijd tot stand komt, blijven de internetaanbieders achter. Bij Alice bijvoorbeeld kwam in 11 van de 803 gesprekken geen verbinding tot stand. Ziggo scoorde in deze test een stuk beter: in 1 van 1439 gesprekken bleef het stil. Bovendien kan het soms lang duren (tot meer dan tien seconden) voordat een verbinding tot stand komt. Al met al kwam het AD tot de conclusie dat bellen via internet ‘nog niet super’ is.

Goedkoper?

Of en hoeveel goedkoper de telefonie via de internetaanbieder is, hangt sterk af van uw persoonlijke situatie: waar u woont, hoeveel u belt en hoe u internet gebruikt, het speelt allemaal mee. Het is namelijk niet zo dat u door het gebruik van Voip automatisch gratis belt naar alle vaste nummers (zoals de advertenties vaak beloven). In ongeveer de helft van de gevallen betaalt u ook nog een bedrag per minuut. En de kosten kunnen verschillen in de piek- en de daluren. Er zijn ook aanbieders met een zogeheten ‘flat fee’. Dan mag u voor een vast bedrag per maand zoveel ‘gratis’ bellen als u maar wilt naar vaste nummers in Nederland. Ook zijn er pakketten inclusief onbeperkt bellen naar de Verenigde Staten en Canada.

Goed vergelijken is niet eenvoudig, vanwege de wirwar van aanbieders, verschillende beltarieven en de vele tijdelijke acties. Staar u niet blind op de stunttarieven van sommige aanbieders, maar probeer inzicht te krijgen in uw bel- en internetgedrag en op basis daarvan te vergelijken. De site www.internetten.nl – van de bekende internetondernemer Ben Woldring – geeft goede vergelijkingen van de verschillende aanbieders op basis van bel- en internetgedrag. Op verzoek van Plus Magazine heeft Woldring de goedkoopste aanbieders gezocht voor de ‘gemiddelde beller’ die wisselend in piek- en in daluren belt (zie schema). De aanschafkosten voor een modem zijn in de totale kosten meegenomen.

Samenvattend komt het er volgens Woldring op neer dat er makkelijk €100 op jaarbasis bespaard kan worden door over te stappen op telefonie van de internetaanbieder. Want wie een KPN-abonnement heeft, betaalt al snel een kleine €500 per jaar. Afhankelijk van het belgedrag kan het verschil groter of kleiner worden.

Overstappen?

Van de Nederlandse internetgebruikers weet 43 procent dat ze te veel betalen voor internet en telefonie, blijkt uit onderzoek van Synovate in opdracht van internetprovider Online. Toch is de vrees om over te stappen naar een andere provider groot. De redenen? Angst voor technische complicaties, de ‘valse’ loktarieven en de dubbele kosten worden het meest genoemd. Zonder overstapproblemen zegt een kwart wel te willen overstappen.

Controleer eerst hoelang u nog vastzit aan uw huidige abonnement en houd er rekening mee dat het overstappen twee maanden in beslag zal nemen. Het is belangrijk om uw huidige abonnement pas op te zeggen nadat u de bevestiging van het nieuwe abonnement hebt ontvangen. Vraag ook altijd een bevestiging van de opzegging, zodat u niet dubbel betaalt. Eenmaal aangemeld ontvangt u de nodige apparatuur of komt een monteur bij u langs om de zaak te installeren. Daarna kunt u bellen en gebeld worden op uw huidige telefoonnummer en rekent u af met de nieuwe aanbieder. In principe zit u voor één jaar aan het contract vast en wordt dat elke keer met één jaar verlengd. Er is echter regelgeving in de maak die ervoor zorgt dat u na dat jaar op ieder gewenst moment kan opzeggen. Waarschijnlijk gaan deze regels vanaf 1 juli 2009 gelden.

Voordelen

  • internet en bellen
  • mogelijk kostenbesparing
  • geen apart telefoonabonnement meer nodig
  • gebruikersgemak: één aanspreekpunt, één factuur
  • in bepaalde gevallen is het bellen gratis
  • behoud eigen telefoonnummer en bellen met eigen toestel
  • minder kastjes en snoeren in huis
  • nieuwe diensten: beeldbellen, mogelijkheid online
  • muziek en films bestellen


Nadelen

  • internet en bellen
  • kwaliteit telefoonverbinding nog wat onzeker
  • minder transparant: vergelijken van de diensten afzonderlijk is moeilijker
  • overstapmoment is moeilijker i.v.m. verschillende opzegtermijnen
  • eventueel toekomstige overstapproblemen vanwege afhankelijkheid van één aanbieder
  • ISDN-apparatuur is niet meer te gebruiken
  • bij stroomuitval geen telefoon
  • alarminstallaties kunnen geen contact maken met centrale
  • bij bellen van alarmnummer kan de plaats beller minder snel worden bepaald

Meer lezen?

Lees meer over computers, foto's bewerken, internet en meer in onze rubriek digitaal

Auteur 
  • Erik Bogaards