NS schrapt ticketservicebalies op stations: nog maar 15 over

De NS wil het aantal stations met een vaste ticketservicebalie terugbrengen van 36 naar 15. In totaal zijn er ongeveer 400 stations in Nederland. Volgens Radar, een website en televisieprogramma over consumentenzaken, werd in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van ‘OV Service en Tickets’ gekocht, vorig jaar was dat maar 12 procent. De NS wil personeel en middelen efficiënter inzetten.

Meer online ticketverkoop

Steeds meer reizigers kopen hun treinkaartje online: vorig jaar werd bijna 30 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen door zelf of via de servicezuil op het station te bellen neemt toe van 237 naar 253. 

Vijftien locaties blijven

Op vijftien stations blijft een vaste balie aanwezig. Bij dat besluit is door de NS gekeken naar het aantal overstappende reizigers op het station, de complexiteit van het station en het type reiziger dat naar het station komt. Dat laatste zijn bijvoorbeeld toeristen die de servicebalies meer nodig hebben om tickets te kopen of vragen te stellen. Servicediensten als reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuiskamer blijven beschikbaar. 

Alternatieve manieren van serviceverlening

Reizigersvereniging Rover heeft begrip voor het feit dat de NS veel servicebalies wil gaan sluiten. Wel vraagt Rover de NS om met alternatieve manieren van serviceverlening te komen. De vereniging vindt namelijk dat de 2,5 miljoen Nederlanders die niet of beperkt digitaal vaardig zijn op het station bij medewerkers terecht moeten kunnen voor assistentie. 

Bron: Radar