Leuke dingen doen & nieuwe mensen ontmoeten

Digitale hulpjes tegen eenzaamheid

Je kunt telefoon, tablet en pc gebruiken om nieuwe mensen te leren kennen. Ja, ook als je nog nooit een computer hebt aangeraakt. Een overzicht van de mogelijkheden die technologie biedt om eenzaamheid te verkleinen. Bekijk het overzicht hier!

MAX 50plusnet

50plusnet is een website van omroep MAX waarop leeftijdgenoten met dezelfde interesses elkaar kunnen ontmoeten. Iedere deelnemer geeft een korte beschrijving van zichzelf en van de personen die hij of zij zoekt. Vervolgens kies je een activiteit en de computer zoekt daar deelnemers bij. Je leert elkaar kennen via de mail of chat. Daarna kun je samen iets ondernemen. Ook zijn er clubs om samen iets te doen, bijvoorbeeld een fietstocht of museumbezoek. Deze clubs zijn voor en door leden.

  • Voordelen: een leuke manier om iets met anderen te ondernemen en zo mensen te leren kennen. Er zijn bijna veertigduizend deelnemers.
  • Kosten: gratis / www.50plusnet.nl

Klup

Klup is een app op tablet en telefoon voor 50-plussers om gelijkgestemden te ontmoeten en samen leuke dingen te onder­nemen. Zowel deelnemers als Klup zelf organiseren activiteiten, ­zoals een wandeling, een vrijdagmiddag­borrel, een fietstocht of een tai-chi-les. Regelmatig is er een welkomstborrel voor nieuwe leden.

  • Voordelen: het is een gemakkelijke manier om met ­leeftijdgenoten in contact te komen.
  • Kosten: €5 per maand of €40 per jaar. Daarnaast is er voor sommige ­activiteiten een bijdrage, bijvoorbeeld entreekosten. www.kluppen.nl

Creatief leven

Creatief leven is een onlinecursus op pc, tablet of smart­phone om iets tegen eenzaamheid te doen. De cursus bestaat uit acht lessen met opdrachten en wordt op verschillende plaatsen, in groepsverband, gegeven.

  • Voordelen: de ­cursus geeft inzicht in het ontstaan van eenzaamheid en je leert stapsgewijs hoe je eenzaamheid kunt aanpakken.
  • Nadelen: aanvankelijk was de cursus gratis, maar het programma is zonder hulp lastig vol te houden. Het huidige onlineprogramma biedt meer hulp, maar hier zijn kosten aan verbonden. De cursus is gericht op alle leeftijden, dus niet speciaal voor 50-plussers.
  • Kosten: €69,50. www.faktor5.nl/home/creatiefleven

Vriendschapscursus

De online Vriendschapscursus is voor 50-plussers die meer uit hun vriendschappen willen halen. De cursus duurt zes weken, waarin elke week een les wordt aangeboden. In de lessen ga je actief aan de slag met het aangaan van nieuwe vriendschappen of het verbeteren van bestaande vriendschappen.

  • Voordelen: de cursus is praktisch én ­wetenschappelijk onderzocht. Hij is gebaseerd op een succesvolle groepscursus van prof. dr. Nan Stevens.
  • Nadelen: de cursus wordt momenteel geëvalueerd, zodat aanmelden nu niet mogelijk is. Volgens de Vrije Universiteit Amsterdam komt hij in november weer online.
  • Kosten: gratis (mogelijk in de toekomst niet meer, aldus de VU). www.vriendschapscursus-vu.nl

Zilverlijn

De Zilverlijn is een telefoondienst voor ouderen die het fijn vinden om geregeld een telefoontje te krijgen. Iedere week belt een vrijwilliger op voor een gezellig praatje, een goed gesprek of een luisterend oor, al naar gelang de wensen. Een telefoongesprek duurt gemiddeld twintig ­minuten en er is contact met steeds een andere vrijwilliger.

  • Voordelen: een makkelijke manier om geregeld een praatje te maken. Deelnemers voelen zich door de telefoontjes minder eenzaam.
  • Nadelen: het contact is met steeds een andere vrijwilliger, dus het zal niet uitgroeien tot een ­intensiever contact of vriendschap.
  • Kosten: gratis. www.ouderenfonds.nl/activiteiten/zilverlijn, 0800-1325.

Komp

Komp vereist geen enkele digitale ervaring om videogesprekken te voeren en foto’s en berichten te delen met bijvoorbeeld (klein)kinderen. Komp is een kleine televisie/grote tablet (43 cm beelddiagonaal). De bediening gaat met slechts één knop; er is geen gebruikersnaam of wachtwoord nodig.

  • Voordelen: eenvoudig apparaat, voor als smartphone of tablet te lastig is.
  • Nadelen: Komp is passief, het apparaat ontvangt alleen. Je kunt niet zelf beeldbellen of foto’s sturen; dat kunnen alleen de (klein)kinderen met de app.
  • Kosten: €990. www.noisolation.com/nl/komp

Luisterlijn

De Luisterlijn biedt een ­luisterend oor via telefoon, chat of e-mail. De telefoon is 24 uur per dag bereikbaar, de chat van 10 tot 10 uur. De Luisterlijn is anoniem: de vrijwilligers die bij de Luisterlijn werken, zien je telefoonnummer niet. ­Alles wat besproken wordt, blijft geheim.

  • Voordelen: praten lucht op. De hulp is vrijblijvend en anoniem.
  • Kosten: telefoonkosten www.deluisterlijn.nl, 0900-0767. (De Luisterlijn heeft veel verschillende ­lokale nummers.)

WhatsApp

In verschillende buurten is er WhatsApp Buurt Preventie. Buren kunnen elkaar via de WhatsApp waarschuwen voor onraad in de buurt. In sommige buurten ontstaan WhatsAppgroepen voor meer ­sociale ­contacten. Daarnaast zijn er steeds meer ­‘gewone’ WhatsAppgroepen. De familie-app, de zangkoor-app, de eetclub-app, de straat-app – vraag eens rond in je sociale kringen of er ook een appgroep is.

  • Voordelen: appgroepen bieden verstrooiing op de gekste momenten van de dag met een appje. Het is sociale smeerolie en houdt je op de hoogte van het wel en wee van de leden.
  • Nadelen: is niet specifiek gericht op tegengaan van eenzaamheid; het contact is (alleen) digitaal; je kunt overvoerd raken met appjes.
  • Kosten: gratis. www.whatsapp.nl, www.wabp.nl

Nextdoor & BuurtApp

Nextdoor is een besloten buurtapp. Buren wisselen onderling informatie met elkaar uit. Dat kan over buurtpreventie gaan, maar ook over een weggelopen kat. Leden gebruiken hun eigen naam en verifiëren hun adres. BuurtApp mikt op buurtbinding en wil liever minder berichten over ­weggelopen huisdieren en te verkopen spullen.

  • Voordelen: makkelijke manier om te weten wat er in de buurt speelt en om ­buren beter te leren kennen.
  • Nadelen: niet specifiek gericht op het oplossen van eenzaamheid. Lang niet alle buurten zijn actief.
  • Kosten: gratis. www.nextdoor.nl, www.buurtapp.nl

Kijk hier naar de video over de populaire Luisterlijn (toen nog onder de naam ‘Sensoor’): www.plusonline.nl/sensoor

‘Bellen met de Zilverlijn is een moment van wezenlijk contact’

Gevoelens van eenzaamheid kennen we allemaal weleens, zegt Mariet ­Dijkers, al spreekt ze daar tegenwoordig vrijwel alleen met de Zilverlijn over. “Contacten zijn er wel, veel zelfs. Ik zorg ervoor dat ik elke dag iets te doen heb en ik maak gemakkelijk een praatje. Maar dat is niet het wezenlijke contact dat je in de kern nodig hebt. Ik mis weleens iemand met wie ik mijn diepste twijfels kan delen. Op maandag bel ik altijd met een ­vrijwilliger van de Zilverlijn; dat is erg prettig. Het helpt soms om negatieve gedachten om te buigen naar positieve. Een grap helpt ook al om iets in een ander licht te zien.

Wat ik weleens jammer vind, is dat ouderen vaak de regie uit handen wordt genomen. Ik kan nog veel zelf; toch zijn er mensen die – met de beste bedoelingen – mij ongevraagd dingen uit handen nemen met de woorden ‘dat doe ik wel even’. Ik snap dat het iets tijdrovender is om naar het individu te kijken, maar ‘vind je het prettig als ik dat voor je doe?’ is slechts enkele woorden méér. En dat geeft mij het gevoel dat ik ­gezien word en nog meetel.”

Bron(nen):