ConsuWijzer?

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de overheid.

Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument

U hebt een klacht maar staat u eigenlijk wel in uw recht? Bij welke instantie kunt u het beste uw consumentenprobleem melden? En hoe onderneemt u actie bij een geschil met een ondernemer? ConsuWijzer geeft u praktisch advies over uw rechten als consument. Op www.consuwijzer.nl vindt u antwoorden op uw specifieke vragen. Voor een persoonlijk advies kunt u tijdens kantooruren bellen met de ConsuWijzer servicelijn op 088 – 0707070 (nationaal tarief).

ConsuWijzer geeft advies over uw rechten op het gebied van:

  • Internet, telefonie, kabel en post
  • Energie
  • Elektronica en huishoudelijke apparatuur
  • Huis en tuin
  • Vakantie en vrijetijdsbesteding
  • Kleding en textiel

ConsuWijzer wijst u de weg

Hebt u een vraag over een consumentenprobleem dat buiten bovenstaande onderwerpen valt? Zoals bijvoorbeeld zorg en welzijn, geld en verzekeringen of vervoer? ConsuWijzer weet de weg en verwijst u graag door naar de juiste instantie. ConsuWijzer wijst u ook de weg voor het halen van uw recht. Want soms komt u er met de verkoper nu eenmaal niet uit. Op de website vindt u bovendien handige voorbeeldbrieven, onder andere voor het indienen van een klacht, waarmee u snel zelf aan de slag kunt.


Geef een signaal af

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen de drie toezichthouders: Consumentenautoriteit, NMa en OPTA. Met uw melding krijgt u dus niet alleen praktisch advies, u geeft daarmee ook direct een signaal af aan deze toezichthouders. En met uw signalen kunnen zij weer optreden tegen bedrijven die de regels overtreden. Bijvoorbeeld door het opleggen van een boete.