Drie veelgestelde vragen: medische acceptatie bij zorgverzekeringen

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar is relatief eenvoudig, maar accepteren zorgverzekeraars wel alle klanten? Geld & Recht beantwoordt drie veelgestelde vragen.

Kan ik altijd, zonder medische vragenlijst of keuring, een basisverzekering kiezen bij een andere zorgverzekeraar?
Jazeker. Nu de premies bekend zijn kunt u kiezen bij welke verzekeraar u de basisverzekering wilt afsluiten. Bij elke verzekeraar moet u voor de basisverzekering aangenomen worden zonder dat u daarvoor medische vragen hoeft in te vullen, of een keuring moet ondergaan. Het is zelfs zo dat ouderen bij een op jongeren gerichte verzekeraar terecht kunnen en andersom. Dat komt omdat verzekeraars voor hun basisverzekering een wettelijke acceptatieplicht hebben. Het betekent dat ze mensen niet mogen weigeren en ook geen medische vragen mogen stellen. Voor aanvullende verzekeringen geldt dit niet.

Geldt die acceptatieplicht ook als ik het afgelopen jaar heel veel ziektekosten heb gemaakt en dat waarschijnlijk volgend jaar weer moet doen?
Ook dan moeten verzekeraars u toelaten. Ook de mensen die afhankelijk zijn van medicijnen, kunnen overstappen naar een nieuwe verzekeraar. Alle zorgverzekeraars hebben onderling afspraken gemaakt dat ze de kosten van verzekerden die heel veel zorgkosten maken verdelen. Anders zouden zorgverzekeraars met heel veel oudere leden nooit kunnen bestaan en degenen met alleen jongeren, zeer grote winsten halen.

Geldt de acceptatieplicht ook voor de aanvullende verzekering?
Zorgverzekeraars zijn voor hun aanvullende polissen niet verplicht om iedereen te accepteren. Maar in de praktijk merken mensen daar weinig van. Veruit de meeste aanvullende pakketten zijn vrij toegankelijk. Volgens onderzoek van Verzekeringssite.nl hanteerden vorig jaar slechts 20 procent van de zorgverzekeraars acceptatie-eisen voor hun aanvullende polissen. Het gaat daarbij voornamelijk om de duurste tandartsverzekeringen. Met een paar eenvoudige medische vragen willen ze voorkomen dat ze direct in het eerste jaar moeten opdraaien voor dure saneringskosten van een gebit. De meestgestelde vraag is: bent u de afgelopen maanden naar de tandarts geweest voor controle? In sommige gevallen moeten ze voorafgaand aan de acceptatie, met een verklaring van de tandarts aantonen, dat hun gebit goed onderhouden is.

Soms worden er vragen gesteld of nieuwe klanten verwachten het volgende jaar in het ziekenhuis opgenomen te worden. Dertien zorgverzekeraars stelden vorig jaar hun nieuwe klanten helemaal geen vragen over aanvullende pakketten, zelfs niet over de duurste.

Bron: Verzekeringssite.nl

Overstappen
Wilt u overstappen naar een andere zorgverzekeraar? Vergelijk en bespaar vele honderden euro's!

vergelijken

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl