Hulp nodig met uw aangifte? Goede raad kan gratis - een overzicht

Met wat deskundige hulp hoeft u niet wakker te liggen van de aangifte. Maar wat moet u dan nog wel zelf doen? En waarin verschilt de ene belastingconsulent van de andere? Wij hebben voor u de verschillende mogelijkheden vergeleken!
LET OP: Dit artikel is onderdeel van de belastingspecial 2011. De informatie kan verouderd zijn. Voor de actuele belastingspecial 2012 kunt u hier klikken.

Het invullen van de aangifte blijft een verplicht nummer dat niet voor ­iedereen even makkelijk is, of u nu geld moet betalen of terugkrijgt. Maar ook als u de aangifte uit­besteedt, zult u zelf het papierwerk bij elkaar moeten rapen. Iedere adviseur, gratis of betaald, zal hiernaar vragen. Wat moet u kunnen overleggen?

Bonnen en bewijzen

  • Neem even de tijd om te zoeken naar de volgende gegevens:
  • Jaaropgaven van werkgever, uitkeringsinstantie, Sociale Verzekeringsbank en/of pensioenfonds.
  • Saldi van bank- en spaarrekeningen, zowel van 1 januari 2010 als van 31 december 2010.
  • Bonnen van ziektekosten die u niet vergoed hebt gekregen, of die alleen gedeeltelijk vergoed zijn (in dat geval: ook een bewijs van die vergoeding). Ziektekosten die u kunt aftrekken mits u boven het drempelbedrag uitkomt, zijn: gehoorapparaat; dieet op doktersvoorschrift (vaste bedragen); inlegzooltjes; pruik (onder voorwaarden) en
  • (gebits)prothesen; alternatieve geneeswijzen; reiskosten naar ziekenhuis of specialist (ook voor ziekenbezoek); medisch nood­zakelijke pedicure; fysiotherapie; kosten van niet-vergoede thuiszorg wegens ziekte.
  • Als u een eigen woning hebt: betaalde rente, WOZ-beschikking van de gemeente en eventuele waarde van de aan het huis gekoppelde kapitaalverzekering.
  • Waarde van levensverzekeringen en beleggingen.
  • Bewijzen van gedane giften, bijvoorbeeld bankafschriften.

Kies een consulent!
Uitbesteden is een aanlokkelijke gedachte, maar aan wie? Niemand kijkt ernaar uit veel geld uit te geven aan een belasting­adviseur die met twee vingers in z’n neus een paar cijfers op de juiste plek zet. Veel geld uitgeven is gelukkig niet altijd nodig. Voor een ‘standaard’-aangifte kunt u ook (bijna) gratis hulp inschakelen. Vraag bijvoorbeeld in uw familie of vriendenkring of een enthousiaste cijferaar u wil helpen. Of probeer de aangifte zelf in te vullen en vraag een deskundige deze voor een schappelijk prijsje na te kijken. Schakel voor iets ingewikkelder aangiften (met bijvoorbeeld schenkingsconstructies, het berekenen van pensioen-ruimte of lijfrenten) in ieder geval enige vorm van hulp in.

BELASTINGDIENST

Voordeel: veilig en betrouwbaar
Nadeel: haalt niet het onderste voor u uit de kan
Kosten: gratis

Te biecht gaan bij de vijand – zo zien sommigen de hulp van de ­Belastingdienst bij de aangifte. En inderdaad, u hoeft van de invullers van de Belastingdienst niet te verwachten dat ze tot het uiterste gaan bij het speuren naar aftrekposten. Maar als u weinig bijzonderheden hebt, is de Belastingdienst wel een heel veilige en betrouwbare helper. En als u bewijzen van bijzondere ziektekosten meeneemt, zal de invuller ook zeker nagaan of u recht hebt op aftrek.

De hulp door de Belastingdienst is bedoeld voor ouderen en belastingplichtigen met een laag inkomen. Voor alleenstaanden ligt de grens bij €32.000, voor fiscaal partners bij €47.000. Wie meer verdient, wordt niet geholpen. De invullers zijn medewerkers van de Belastingdienst en speciaal opgeleide studenten. Maak voor hulp bij het invullen eerst een afspraak via de Belastingtelefoon (T 0800-0543, houd uw burgerservicenummer/sofinummer bij de hand). Daarna kunt u op de afgesproken dag terecht bij het regiokantoor van de Belastingdienst.

OUDERENBOND

Voordeel: de aangifte wordt meestal thuis ingevuld
Nadeel: u moet wel lid zijn
Kosten: tegemoetkoming in (reis)kosten

Leden van de ANBO, Unie KBO en PCOB kunnen voor hulp bij de aangifte terecht bij de Belastingservice van de gezamenlijke ouderenbonden. Vrijwilligers van de bonden hebben hiervoor een training ondergaan bij de Belastingdienst. De ouderenbonden behartigen de belangen van hun leden. U mag dus van hun invullers verwachten dat úw belang centraal staat. Dat maakt de hulp van de bonden aantrekkelijker dan die van de Belastingdienst. Overigens: als u lid bent van een ouderenbond, verwacht de Belastingdienst dat u in eerste instantie dáár hulp zoekt.

De Belasting­service is bedoeld voor mensen van 65 jaar of ouder met een eenvoudige aangifte en een inkomen dat niet hoger is dan de AOW-­uitkering, aangevuld met een pensioen tot in totaal €33.743 (voor een alleenstaande per jaar) of €50.000 (voor een echtpaar per jaar). De vrijwilligers komen meestal bij de leden thuis. Zij vragen vaak een kleine vergoeding als tegemoetkoming in hun reiskosten en de kosten voor computer en printer. Klik hier voor meer informatie of bel het servicenummer van uw ouderenbond.

VAKBOND

Voordeel: enorm veel ervaring
Nadeel: lidmaatschap verplicht (FNV)
Kosten: gratis (leden FNV) of €7 (leden CNV)

Ook de vakbonden FNV en CNV bieden hulp bij het invullen van de aangifte. De invullers zijn, net als die van de ouderenbonden, vrijwilligers die getraind zijn door de Belastingdienst.

De FNV heeft meer dan veertig jaar ervaring in belastinghulp; liefst 6000 gecertificeerde belastinginvullers helpen jaarlijks meer dan 350.000 leden. Het is de grootste gratis hulp‘dienst’ bij de belastingaangifte en volgens onafhankelijk onderzoek ook nog de beste. De FNV vraagt geen vergoeding, het lidmaatschap is voldoende.

De CNV vraagt leden €7 (voor een enkele aangifte) of €9 (voor twee aangiften van fiscale partners). Ook niet-leden kunnen bij de CNV ­terecht, voor €40 respectievelijk €60. Beide bonden stellen geen ­eisen omtrent het inkomen of de aard van de aangifte. Zelfstandigen kunnen hun aangifte niet door de vakbond laten verzorgen. Een eventuele partner kan wel van de dienst gebruikmaken. Voor meer informatie over de FNV of de CNV anders belt u het servicenummer van uw vakbond.

BETAALDE ADVISEUR

Voordeel: geschikt voor ingewikkelder aangiften
Nadeel: er is kaf onder ’t koren
Kosten: vanaf ± €60

Komt u niet in aanmerking voor de voorgaande opties, of is uw aangifte te ingewikkeld voor gratis belastinghulp? Dan zult u op zoek moeten naar een betaalde belastingadviseur.

Als u verzekerd bent bij Univé, VGZ, IZA of Trias, kunt u via de dienst MijnGemak een beroep doen op professionele belastingservice vanaf €80 per uur. De gemiddelde particuliere aangifte is in een uur wel te doen. U krijgt vooraf te horen wat de prijs wordt.

U kunt ook hulp zoeken. Hier kunt u aangeven dat u iemand zoekt die particuliere aangiften verzorgt en in welke regio. Vervolgens kunt u meer informatie lezen over de adviseurs die in aanmerking komen en een offerte vragen. Sommige adviseurs geven op hun website al aan wat een particuliere aangifte kost. Bedragen van €60 zijn gebruikelijk, met één of twee tientjes extra voor een tweede aangifte van de fiscale partner. Wees wel op uw hoede voor consulenten die minder deskundig zijn dan zij zich voordoen.

Wettelijke eisen gelden niet voor dit beroep: iedereen mag zich belastingadviseur noemen! Eventuele schade is voor uw rekening (zie kader ‘Fouten door de consulent’). Vraag de adviseur die u op het oog hebt naar zijn papieren en zijn algemene voorwaarden, dat geeft al houvast. Of zoek een adviseur met garantie (zie hierna).

ADVISEUR MET GARANTIE

Voordeel: de consulent is aantoonbaar deskundig
Nadeel: invullen is duurder
Kosten: ca. €100

Wilt u meer zekerheid? Schakel dan een adviseur in die is aangesloten bij een beroepsvereniging, bijvoorbeeld Register Belasting­adviseurs (een fusie van College Belastingadviseurs en Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs). Hierbij zijn alleen belastingadviseurs aangesloten met minimaal een hbo-opleiding. Bovendien volgen zij verplicht bijscholing, hebben ze een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en onderwerpen zij zich aan de tuchtregeling. Kijk voor leden op Houd er rekening mee dat sommige belastingkantoren in het register alleen aangiften van ondernemers invullen.

Fouten door de consulent?

Ook een belastingadviseur kan een fout maken. Als u hierdoor meer belasting moet betalen dan u had verwacht, komt u hier niet onderuit. Wel kunt u de belastingadviseur op de fout aanspreken. Als u een vergoeding hebt betaald voor zijn diensten, is het redelijk dat hij hierop korting geeft, zeker als de fout wat ernstiger is.

Een voorbeeld van een ernstige fout is een verkeerd advies op grond waarvan u iets wel of juist niet hebt gedaan. In dat geval lijdt u schade die is veroorzaakt door het advies van uw adviseur. U hebt dan gegronde reden voor een klacht, die u vervolgens voor de rechter zult moeten uitvechten. Helaas bestaat er geen geschillencommissie die beslist over schadevergoedingen voor deze branche.

Lees ook de andere artikelen in onze belastingspecial:

1 Reactie

Door Bert Beuken (niet gecontroleerd) op vr, 4-1-2019 - 07:41

Geachte lezer,

Ik heb in 2015 een huis gekocht in Spanje van mijn spaargeld.
Mijn huis in Nederland is echter pas in Nederland verkocht in 2016 met een overwaarde van 100.000 euro, van dit bedrag heb ik eigenlijk huis in Spanje gekocht, maar niet achteraf, maar vantevoren.
Wat zijn belasting technisch hiervan de gevolgen en kunnen jullie mij hierbij helpen?

Vriendelijke groet

Bert Beuken