Telefoneren en internet: veel gestelde vragen

“Kan ik geld besparen op mijn telefoon- en internetrekening?“ Jazeker! Vragen en antwoorden over de mogelijkheden en kosten van bellen via internet.

Kan ik besparen op bel- en internetkosten?

Er zijn talloze mogelijkheden om te besparen op uw belkosten. Uitermate populair is de voordelige combinatie van internet en bellen in één abonnement waarvoor u bij elke provider terecht kunt. U heeft de keuze uit een enorm aanbod, omdat de ene gebruiker nou eenmaal niet de ander niet is. U bepaalt zelf de internetsnelheid die bij u past en kunt naar wens uitbreiden met onbeperkt bellen voor een vast laag bedrag per maand.

Hoe kies ik het abonnement dat het beste bij mij past?

Vergelijkingssites als www.internetbestellen.nl, www.bellen.com en www.shopadsl.nl bieden de mogelijkheid om tarieven en specificaties op een rijtje te zetten en deze goed met elkaar te vergelijken. Op deze websites kunt u ook controleren of een bepaalde provider actief is op uw adres. Maar bovenal ondersteunen deze vergelijkingssites bij het overstappen naar een nieuw abonnement.

Let op! Het is belangrijk dat u uw abonnement pas opzegt als u de bevestiging van het nieuwe abonnement hebt ontvangen. Vraag altijd om een bevestiging van deze opzegging, zodat u niet met dubbele kosten komt te zitten.

Kan bellen nog goedkoper?

Via programma’s als Skype kunt u gratis bellen naar binnen- en buitenland. Tenminste, als u een internetabonnement, computer, luidspreker en microfoon heeft. Als u net als de meeste Skypers een (ingebouwde) webcam heeft, kunt u de persoon aan de andere kant van de ‘lijn’ ook nog eens zien, in plaats van alleen horen. Het nadeel van Skype is dat u moet inloggen op uw pc en zult moeten afwachten of degene die uw wilt spreken op datzelfde moment ook is aangemeld.

Al hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn als u een tijd afspreekt om te beeldbellen. Ook handig: via SkypeOut spotgoedkoop bellen voor 2 tot 3 cent per minuut naar 'gewone' telefoonnummers zonder Skype-account. Zodra u het telefoonnummer intikt van de persoon die u wilt bereiken, verschijnt de optie SkypeOut vanzelf. U kunt vervolgens beltegoed kopen en bellen tegen lage tarieven. SkypeOut is te gebruiken bij bellen naar zowel Nederlandse als buitenlandse nummers.

Wat is VoIP?

VoIP (Voice over Internetprotocol) is goedkoop bellen via een adsl-internetverbinding. In de meeste gevallen kunt u voor een vast laag maandbedrag ‘gratis’ bellen naar vaste nummers in Nederland. Ook bellen naar mobiele en buitenlandse nummers is veel goedkoper via VoIP. In tegenstelling tot Skype, hoeft u bij VoIP overigens geen extra apparatuur aan te schaffen. U kunt gewoon uw eigen toestel en nummer blijven gebruiken. Zo verslingerd aan nummerweergave en voicemail? VoIP biedt een compleet pakket, inclusief deze twee diensten.

Ik heb een klacht over mijn telecom­aanbieder. Wat nu?

Een klacht moet u in eerste instantie voorleggen aan de aanbieder zelf. Dat kunt u het beste schriftelijk doen, middels een aangetekende brief. Bewaar een kopie en een bewijs van verzending.

Komt u er niet uit, dan kunt u de klacht ook voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie. Deze onafhankelijke commissie doet gemiddeld binnen vijf maanden een bindende uitspraak en is veel goedkoper dan een gang naar de rechter. Het klachtengeld bedraagt € 50. Telefoon 070-310 53 10 of  www.geschillencommissie.nl.

Noot: dit artikel is bijgwerkt met actuale informatie (juni 2012)

Auteur