Stelling: Onze ‘Hollandse trots’ KLM mag niet failliet gaan

Er worden nauwelijks nog vliegreizen gemaakt vanwege de coronacrisis. Dat is een ramp voor vliegmaatschappijen als KLM. De overheid heeft het bedrijf een lening - die moet worden terugbetaald - en een garantie ter waarde van ruim 3 miljard euro gegeven. Maar is dat wel een goed idee?

Tegenstanders

Hierom vinden tegenstanders dat KLM best op de fles mag:

  • Een vliegmaatschappij kan zonder overheidshulp niet overleven. Denk aan belastingvoordeeltjes en goedkope luchthavengelden. Dat is ongezond.
  • Er valt geen droog brood te verdienen met vliegen. In een straal van vijfhonderd kilometer liggen bijvoorbeeld vier enorme luchthavens (Amsterdam, Londen, Parijs en Frankfurt). Daardoor zijn de ticketprijzen onnatuurlijk laag.
  • We moeten minder gaan vliegen, want dat is slecht voor het milieu.
  • KLM’ers die op straat belanden, vinden snel weer een andere baan. Want er moet toch worden gevlogen en dus zal een andere airline in het gat van KLM springen.

Voorstanders

Hierom vinden de voorstanders dat we met z’n allen KLM moeten redden:

  • KLM vloog voor de coronacrisis rechtstreeks naar bijna tweehonderd steden in de hele wereld. Dat is belangrijk om buitenlandse bedrijven naar Nederland te halen.
  • Er werken meer dan 100.000 mensen bij KLM, Schiphol en toeleveranciers. Als die opeens op straat staan, krijgt onze economie een tik.
  • Een faillissement van KLM maakt Schiphol veel minder aantrekkelijk.
  • KLM is de oudste nog bestaande vliegmaatschappij ter wereld en een bron van nationale trots.

Stelling

Wat vindt u? Moeten we KLM met ons belastinggeld overeind houden? Of mag het van u gerust failliet gaan? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

304 Comments

Door Siebren Aukema (niet gecontroleerd) op ma, 16-11-2020 - 22:32

KLM is een groot log en niet efficiënt bedrijf als je vergelijkt met andere luchtvaartbedrijven. Dan moet er 3 mld. bij worden gelapt. Onverantwoord. Verder mogen we op onze nationale karrenpaden nog 100 om het milieu en vliegtuigen blazen 3,5 liter brandstof per seconde de atmosfeer in.

Door A.R.J. Kloppenborg (niet gecontroleerd) op do, 12-11-2020 - 21:18

Al vind ik wel dat je minder met het vliegtuig op Europa kunt vliegen, als ze de treinen, openbaar vervoer goedkoper maken.

Door Evert Haije (niet gecontroleerd) op do, 12-11-2020 - 14:46

KLM niet behouden ten koste van alles. Eerst kijken naar de marktwaarde en anders ten onder laten gaan en een herstart maken zonder de Fransen.

Door Jacqueline van ... (niet gecontroleerd) op zo, 8-11-2020 - 12:20

Hier, ben ik het helemaal mee eens maar de KLM, is natuurlijk wél een groot bedrijf wat moet blijven bestaan! Alhoewel ik sterk geneigd ben, om je gelijk te geven, vind ik het tóch ook érg fijn, dat de K.L.M. hier in Nederland is!!

Door R.L. Kuijper (niet gecontroleerd) op vr, 6-11-2020 - 15:14

Een mooi bedrijf en belangrijk voor de werkgelegenheid en daardoor voor de economie van Nederland. Bovendien heb ik zelf heel veel gereisd en ook veel met de KLM gevlogen: mooi bedrijf.

Door Leo Tas (niet gecontroleerd) op di, 3-11-2020 - 23:26

Maar wat doet Air France?

Door Cor Van Der Gulik (niet gecontroleerd) op di, 3-11-2020 - 17:54

Om te beginnen weer terug naar de bron een hollandse KLM dan een herbezinning op de bestemmingen in de wereld en ook een vergoedingen korting voor de raden van toezicht en commisariaten en alle andere zakkenvullers.

Door Rita Hekman (niet gecontroleerd) op di, 3-11-2020 - 17:47

Jij hebt een heel goed verhaal,jij snapt het tenminste .Wat een lariekoek lees ik toch van sommigen.

Door Maria (niet gecontroleerd) op di, 3-11-2020 - 12:00

Het is maar goed om niet alles te geloven wat in de media verschijnt. Nu schijnen de piloten het gedaan te hebben in de onderhandelingen omtrent lening en voortbestaan.
Na het horen van de vertegenwoordiger van de piloten bleek er toch een andere waarheid te zijn. Nog steeds ben ik van mening dat ongeacht de uitslag, duurzaam vliegen en weinig overlast tot de prioriteiten behoren van deze nieuwe tijd.

Door Max (niet gecontroleerd) op di, 3-11-2020 - 07:40

Voor goederen hebben ze juist meer werk door corona. En waarom een bakker mag wel falliet gaan maar klm niet? Ook voor corona was het vreselijk gemanaged bedrijf. Nooit echt winst gehad. Zero belastingen ook niet voor de brandstof.