Stelling: Onze ‘Hollandse trots’ KLM mag niet failliet gaan

Er worden nauwelijks nog vliegreizen gemaakt vanwege de coronacrisis. Dat is een ramp voor vliegmaatschappijen als KLM. De overheid heeft het bedrijf een lening - die moet worden terugbetaald - en een garantie ter waarde van ruim 3 miljard euro gegeven. Maar is dat wel een goed idee?

Tegenstanders

Hierom vinden tegenstanders dat KLM best op de fles mag:

  • Een vliegmaatschappij kan zonder overheidshulp niet overleven. Denk aan belastingvoordeeltjes en goedkope luchthavengelden. Dat is ongezond.
  • Er valt geen droog brood te verdienen met vliegen. In een straal van vijfhonderd kilometer liggen bijvoorbeeld vier enorme luchthavens (Amsterdam, Londen, Parijs en Frankfurt). Daardoor zijn de ticketprijzen onnatuurlijk laag.
  • We moeten minder gaan vliegen, want dat is slecht voor het milieu.
  • KLM’ers die op straat belanden, vinden snel weer een andere baan. Want er moet toch worden gevlogen en dus zal een andere airline in het gat van KLM springen.

Voorstanders

Hierom vinden de voorstanders dat we met z’n allen KLM moeten redden:

  • KLM vloog voor de coronacrisis rechtstreeks naar bijna tweehonderd steden in de hele wereld. Dat is belangrijk om buitenlandse bedrijven naar Nederland te halen.
  • Er werken meer dan 100.000 mensen bij KLM, Schiphol en toeleveranciers. Als die opeens op straat staan, krijgt onze economie een tik.
  • Een faillissement van KLM maakt Schiphol veel minder aantrekkelijk.
  • KLM is de oudste nog bestaande vliegmaatschappij ter wereld en een bron van nationale trots.

Stelling

Wat vindt u? Moeten we KLM met ons belastinggeld overeind houden? Of mag het van u gerust failliet gaan? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

341 Comments

Door Sabina (niet gecontroleerd) op wo, 14-4-2021 - 11:17

Als de op zich blijft verrijken zeker. KLM arrogantie ten top het is niet meer wat het geweest is.

Door R. Godjova (niet gecontroleerd) op wo, 14-4-2021 - 10:52

U hebt gelijk! Genoeg is Genoeg!

Door m v Tol (niet gecontroleerd) op ma, 12-4-2021 - 21:28

Het is gewoon een asociaal bedrijf. De verwachte service is alleen maar schijn.in contact komen is niet mogelijk. Probeer mar eens een klacht in te sturen.

Door Johan D. (niet gecontroleerd) op vr, 9-4-2021 - 18:01

Nu de grote baas een bonus krijgt van 2 miljoen omdat hij zoveel geld van de belasting betaler heeft weten binnen te harken en dat terwijl er vele ontslagen zijn gevallen,vheb ik geen goed woord meer over voor de leiding van AF/KLM!

Door J.Stroombergen (niet gecontroleerd) op vr, 9-4-2021 - 17:49

KLM MOET BLIJVEN BESTAAN DE OUTSTE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ TER WERELD MOET
BLIJVEN. DE REGERING MOET DE KLM REDDEN
OM HET BLAUW IN DE LUCHT TE HOUDEN.

Door Piet van ‘t Klo... (niet gecontroleerd) op vr, 9-4-2021 - 17:12

Mijn ervaring is dat de service in het vliegtuig bij KLM veel beter is, de maaltijden beter en het personeel vriendelijker en behulpzamer; zeker dan bij AirFrance. Die zijn veel stugger. Ook bij nachtvluchten komt af en toe een stuward(es) langs of je iets wenst. Dat heb ik bij AirFrance nog niet meegemaakt!

Door Pieter Zon (niet gecontroleerd) op vr, 9-4-2021 - 15:22

Een bodemloos vat!

Door JJF Koster (niet gecontroleerd) op vr, 9-4-2021 - 13:47

Salaris en bonus kan voor de top wel wat minder. Bones is niet nodig. Het is zijn werk en al mooi betaald. Geld gebruiken voor investering en reserve.