Stelling: Onze ‘Hollandse trots’ KLM mag niet failliet gaan

Er worden nauwelijks nog vliegreizen gemaakt vanwege de coronacrisis. Dat is een ramp voor vliegmaatschappijen als KLM. De overheid heeft het bedrijf een lening - die moet worden terugbetaald - en een garantie ter waarde van ruim 3 miljard euro gegeven. Maar is dat wel een goed idee?

Tegenstanders

Hierom vinden tegenstanders dat KLM best op de fles mag:

  • Een vliegmaatschappij kan zonder overheidshulp niet overleven. Denk aan belastingvoordeeltjes en goedkope luchthavengelden. Dat is ongezond.
  • Er valt geen droog brood te verdienen met vliegen. In een straal van vijfhonderd kilometer liggen bijvoorbeeld vier enorme luchthavens (Amsterdam, Londen, Parijs en Frankfurt). Daardoor zijn de ticketprijzen onnatuurlijk laag.
  • We moeten minder gaan vliegen, want dat is slecht voor het milieu.
  • KLM’ers die op straat belanden, vinden snel weer een andere baan. Want er moet toch worden gevlogen en dus zal een andere airline in het gat van KLM springen.

Voorstanders

Hierom vinden de voorstanders dat we met z’n allen KLM moeten redden:

  • KLM vloog voor de coronacrisis rechtstreeks naar bijna tweehonderd steden in de hele wereld. Dat is belangrijk om buitenlandse bedrijven naar Nederland te halen.
  • Er werken meer dan 100.000 mensen bij KLM, Schiphol en toeleveranciers. Als die opeens op straat staan, krijgt onze economie een tik.
  • Een faillissement van KLM maakt Schiphol veel minder aantrekkelijk.
  • KLM is de oudste nog bestaande vliegmaatschappij ter wereld en een bron van nationale trots.

Stelling

Wat vindt u? Moeten we KLM met ons belastinggeld overeind houden? Of mag het van u gerust failliet gaan? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

289 Comments

Door Ans lam (niet gecontroleerd) op do, 22-10-2020 - 20:52

Meer aandelen kopen door de “Staat” waardoor nog meer invloed op beleid.

Door J. Dokter (niet gecontroleerd) op wo, 21-10-2020 - 14:50

Het vliegen voor vakantiereizen moet aanzienlijk verminderen door het veel duurder te maken.
KLM mag wel blijven maar op kleinere schaal.
Vliegen moet door de gebruiker betaald worden en niet door de belastingbetaler.

Door Adriaan (niet gecontroleerd) op wo, 21-10-2020 - 11:06

Geen vliegverkeer is goed leefbaar als we ons er op instellen.

Door Maria (niet gecontroleerd) op wo, 21-10-2020 - 09:58

Lening geven met absolute clausule dat KLM de duurzaamheidsdoelen gaan inbouwen én ook bereikt.
Het kan niet zo zijn, dat de Ned. belastingbetaler meewerkt aan het in leven houden van KLM, die natuur en klimaat al veel te lang aan zijn laars lapt: bewijzen te over, tijdens de lockdown in april j.l. iets schonere lucht en veel minder lawaai, overlast. Dit zijn géén emotionele redenen, zoals de redactie van Plusonline stelt, betuttelend, maar noodzakelijke, praktische. Dat KLM al lang bestaat, is géén reden, want al die bedrijven die zijn omgevallen bestonden soms ook al lang...
Schimmige constructies met Air France heeft KLM ook nog, dus: lening met onmiskenbare voorwaardes.

Door Lidwien Smeets (niet gecontroleerd) op di, 20-10-2020 - 19:35

Vervuiling luchtverkeer is 2% en vervuiling veeteelt 45%..... Waarom niet veel meer inzetten op minder vee? Waarom moet iedereen steeds boos zijn op de luchtvaartmaatschappijen terwijl KLM al in de afgelopen jaren zooo enorm veel gedaan heeft om minder CO2 uit te stoten, en is nog steeds bezig om dat te verminderen. Kijk eens naar wat echt heel erg vervuilt. Wees inventief en kom eens met een goed idee ipv iedereen napraten terwijl het kant noch wal raakt.

Door Hank Bally (niet gecontroleerd) op di, 20-10-2020 - 18:15

Het is volkomen nutteloos en ongehoord om slecht lopende bedrijven te ondersteunen. Een bedrijf is een ondernemer en onderneemt dus. Lukt dat niet of niet goed, dan is het over en uit. Het is onacceptabel dat onze belastingeuro's naar Air France gaan. Er zijn momenteel met deze corona veel betere doelen te bedenken (zorg, educatie, ouderen, BTW verlaging, huisvesting. Vliegen zullen we toch wel en van binnenuit zijn alle vliegtuigen nagenoeg hetzelfde.

Door Marieke van van... (niet gecontroleerd) op ma, 19-10-2020 - 22:13

Geen Nederlandse steun voor KLM!!!! Daar ben ik helemaal voor. De vervuiling door vliegtuigen is enorm. Trots op het lange bestaan van de KLM, nu mag men meer met de trein gaan reizen i.p.v. hele stukken "natuurschoon" letterlijk over het hoofd zien. De tijd tikt door beste mensen, men kan niet ongestraft doorgaan met vervuiling, overbevissing, kappen van regenwouden en de plasticsoep. Redt onze planeet want we gaan in een moordtempo van een blauwe planeet naar een kale grijsbruine planeet met kleine stukken land in grote vervuilde oceanen. Denkt u dat ik droom, ik niet, U wel!!!!!

Door Le Montagne (niet gecontroleerd) op ma, 19-10-2020 - 15:12

Wel overheidsgeld voor KLM maar niet om 2 ziekenhuizen overeind te houden, zoals het slotervaart en Lelystad ziekenhuis. Beide zouden nu zeer bruikbaar zijn.

Door Ruud (niet gecontroleerd) op ma, 19-10-2020 - 13:54

Voor zover ik weet is de KLM indertijd verkocht aan Air France, lees de Franse Staat. Niks Hollandse Trots dus. Waarom moeten Nederlandse burgers nu de Franse Staat met belasting geld ondersteunen? Of heb ik het mis?

Door Ad Kant (niet gecontroleerd) op zo, 18-10-2020 - 14:47

Als wij KLM kwijtraken, dan hebben we pas echt een crisis met 100.000werkelozen.