Nederlanders onderschatten de risico’s van hitte

Getty Images

Nederlanders onderschatten de risico's van tropische temperaturen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlandse Rode Kruis onder bijna 1100 Nederlanders vanaf 18 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de Nederlanders zich weinig zorgen maakt om de eigen gezondheid bij hitte, terwijl de gevaren daarvan voor iedereen op de loer liggen. Ruim de helft van de ondervraagden (51 procent) maakt zich daarentegen wel zorgen om kwetsbare mensen in hun omgeving als het heet is.

Daarnaast weten weinig Nederlanders wat ze moeten doen bij klachten die kunnen ontstaan door de hitte, zoals oververhitting,  hitte-uitputting of een hitteberoerte. Dat laatste is een levensbedreigende situatie. Wel geeft 91 procent van de ondervraagde Nederlanders aan 112 bellen als iemand het bewustzijn verliest door hitte.

Vanaf woensdag geldt in heel Nederland het Nationaal Hitteplan vanwege de verwachte hittegolf. Het RIVM waarschuwt met dit plan professionals en mensen in de zorg voor de aanhoudende hitte.

Wat te doen bij hitte

Het Rode Kruis benadrukt dat vooral kwetsbare groepen zoals ouderen sneller last hebben van hitte, maar dat het voor iedereen belangrijk is om te weten wat te doen. De eerste stap is altijd hetzelfde: zoek de schaduw of een koele ruimte op. Ook een voetenbadje helpt.

Daarnaast geeft de organisatie nog een aantal tips om oververhitting te voorkomen: 

  • Houd je huis binnen koel. Gebruik bijvoorbeeld zonnewering, een ventilator of airconditioning. Zorg voor ventilatie. Slaap met het raam open, want s’ nachts koelt het buiten af. Dit kan gemiddeld zo’n 2 graden schelen.
  • Drink voldoende, ook als je geen dorst hebt. Vooral kinderen en ouderen voelen niet goed aan wanneer het lichaam vocht nodig heeft. Probeer zo min mogelijk alcohol te drinken, want door de warmte neemt de bloedtoevoer in je bloedvaten toe. Hierdoor wordt de alcohol sneller in je bloed opgenomen en verspreid het zich sneller in je lichaam.
  • Houd jezelf koel met water en wind. Neem eventueel een lauwwarme douche voor het slapen gaan om het lichaam wat af te koelen.
  • Blijf uit de zon en vermijd inspanning tussen 12:00 en 16:00, zoek een plekje op in de schaduw.
  • Bescherm je huid met zonnebrand, een hoed of pet. Luchtige, maar bedekkende kleding voorkomt het verbranden van de huid.
  • Let op jezelf en op een ander. Vraag af en toe hoe het gaat.
Auteur 
  • Ilona Meernik
Bron 
  • Rode Kruis