De addertjes bij een nieuwe tandartsverzekering

Overstappen naar een nieuwe tandartsverzekering is niet altijd eenvoudig. Vragenlijsten, tandartsverklaringen en soms mogen nieuwe klanten zes maanden sommige kosten niet claimen. Opletten dus!

Ziektekostenverzekeraars zijn huiverig voor nieuwe klanten met een slecht gebit. Ze zijn bang dat ze hun tanden en kiezen op kosten van hun polis laten saneren en vervolgens weer vertrekken.

Geen acceptatieplicht
Omdat ze voor hun tandartsenzekeringen geen acceptatieplicht hebben, stellen verzekeraars voorwaarden om dat te voorkomen. Het verst gaat daarin FBTO, dat alle nieuwe klanten die een losse tandpolis nemen, een half jaar ‘in de wacht’ zet. De eerste zes maanden na het afsluiten van de verzekering hebben ze geen recht op vergoeding van kronen, bruggen of andere kostbare behandelingen. Voor reguliere bezoekjes aan de tandarts, zoals controle of het verwijderen van tandsteen, geldt geen wachttijd.

Andere  verzekeraars werken liever met een vragenlijst, om een indruk te krijgen van de toestand van het gebit van een potentiële klant. Mondzorg specialisten beoordelen de vragenlijsten en adviseren over het wel of niet accepteren van de nieuwe klant. Mensen die afgewezen worden hebben een serieus probleem, omdat ze verplicht zijn aan een andere verzekeraar te vertellen dat ze eerder zijn afgewezen.

Achtergrondonderzoek
Een van de verzekeraars die met vragenlijsten werkt is het Zilveren Kruis bij z’n Beter Af Tandarts Polis. Mensen die deze polis willen afsluiten moeten aangeven of ze de afgelopen 13 maanden bij een tandarts geweest zijn voor controle. Hoe hoger het verzekerde bedrag hoe meer vragen de klanten moeten beantwoorden.

Ook bij andere aanvullende verzekeringen stelt het Zilveren Kruis nieuwe klanten vragen. Een andere mogelijkheid voor verzekeraars om te komen tot een zekere medische selectie bij een tandartsverzekering, is het vragen naar een saneringsverklaring. Dat is een verklaring van de tandarts dat het gebit van de verzekerde goed onderhouden is en er geen achterstallig onderhoud is.

Saneringsverklaring
CZ is een van de verzekeraars die een dergelijke saneringsverklaring vraagt voor de Uitgebreide Tandarts polis. Mensen die voor deze luxe verzekering niet geaccepteerd worden,  hebben overigens geen groot probleem omdat ze, bij een eventueel negatief advies, wel terecht kunnen bij een van de minder luxe tandartsverzekeringen van CZ. Het verzekerde bedrag ligt dan lager, maar de afgewezen klanten komen niet helemaal zonder verzekering te zitten. Voor mensen met een slecht gebit is het afsluiten van een tandartsverzekering verstandig, omdat ze bijna altijd de kosten van de polis er uit halen. Belangrijk is wel dat ze eerst een nieuwe tandartsverzekering moeten hebben, voor ze de oude opzeggen. Er zijn overigens ook verzekeraars die geen acceptatievoorwaarden stellen voor de tandartsverzekering. Daarbij horen Agis, Menzis en DSW.

Bron(nen):
  • GeldenRecht