Verzekeraars willen problemen rond kleine lettertjes oplossen

Getty Images

Verzekeraars krijgen regelmatig klachten over de voorwaarden die onderaan een contract staan, oftewel 'de kleine lettertjes'. Vanaf 1 januari 2016 komen er icoontjes die meteen duidelijk maken wat wel en niet gedekt wordt.

Verzekeringskaarten

Dat meldt het Verbond van Verzekeraars. De icoontjes zijn zogenaamde 'verzekeringskaarten'. Er is een jaar gewerkt aan deze digitale documenten, die polissen goed vergelijkbaar moeten maken.

De nieuwe regels gelden niet meteen voor alle verzekeringen. Eerst krijgen de vijftien meest gangbare verzekeringen de icoontjes. In de loop van 2016 moeten alle verzekeringen voorzien zijn van de aanpassingen.

[ITEMADVERTORIAL]

Teleurstelling voorkomen

De Consumentenbond is tevreden over de hervorming. Directeur Bart Combée: "Weten wat een verzekering wel en niet dekt op het moment dat je een polis sluit, is van groot belang om teleurstelling later te voorkomen. Hiermee doet de sector echt iets aan de klacht over kleine lettertjes."

Nu niet duidelijk

Volgens het Verbond van Verzekeraars vinden te veel consumenten het lastig om een verzekering te doorgronden. Bijna de helft vindt het moeilijk polissen te vergelijken en een kwart om te zien wat wel en niet gedekt wordt, blijkt uit een enquête van communicatiebureau GfK in opdracht van het Verbond van Verzekeraars onder 1.063 personen.

Ruim 91 procent van de ondervraagden zegt dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt door verzekeringen. 89 procent wil snel kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85 procent verlangt helder taalgebruik.

Bron: NU.nl