Allergische reacties, wat moet ik nu?

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord op vragen over medicijnen. Deze keer: allergische reacties, wat moet ik nu?

Ik ben allergisch voor penicilline en kreeg onlangs vanwege een kaakontsteking clindamycine. Na een paar dagen zat ik onder de uitslag, net als ooit bij penicilline. Wat nu?

Antwoord:

Penicilline-allergie komt vaak voor en kent verschillende uitingsvormen. In het ergste geval treedt korte tijd na inname een zeer heftige en soms levensbedreigende allergische reactie op. Alle reden dus om voorzichtig te zijn. Toch blijkt dat maar 10 procent van alle mensen die een penicilline-allergie melden écht allergisch is. De rest heeft last van bijwerkingen zoals huiduitslag. Het is dan niet altijd nodig penicillines te mijden. Het kan zelfs een probleem worden bij infecties waartegen penicillines het best helpen. U krijgt in dat geval ten onrechte een andere, minder goede behandeling. Alleen een huidtest door de allergoloog of dermatoloog kan aantonen of echt sprake is van een allergie. Het best kunt u eerst met uw arts een inschatting hiervan maken.

Stuur ook uw medicijnvraag in. Dat kan hier.

Bron(nen):