Autotest: Citroën C3 Aircross

Maud Notten (52) is freelance tekstschrijver en hoofdredacteur van een vaktijdschrift; ze schrijft met name over kwaliteitsmanagement en de zorg. Met haar Hyundai i20 rijdt ze zo’n 15.000 km per jaar, verdeeld over privé en werk. Of de Citroën C3 Aircross in haar plaatje past, geeft ze aan met tien plus- en minpunten.

“Ik kan veel vanuit huis werken. Maar voor interviews of reportages ben ik nogal eens onderweg. Daarom moet een auto voor mij vooral comfortabel zijn. Mijn i20 heb ik nieuw gekocht, nadat ik eerder altijd voor oudere auto’s ging. Dat is echt wel een verschil. Veel meer comfort en allerlei moderne handigheidjes maken het rijden aangenamer en veiliger. Maar verder is een auto voor mij gewoon een vervoermiddel”, zegt Maud.

Het oordeel

Volgens Citroën is de C3 Aircross een SUV, een Sports Utility Vehicle. Wat weer Engels is voor een auto die zowel sportief als praktisch is. Een type auto waar Maud wel iets mee heeft. “De auto is echt heel ruim, ook als je achterin zit of als je bagage mee moet nemen. Maar toch voelt de auto niet groot als je rijdt. Ik heb goed overzicht en ook achteruit de oprit oprijden is geen probleem. De achteruitrijcamera helpt hierbij, maar het zicht rondom is ook zonder ­camera goed.”

Een nieuwe auto, zoals de C3 Aircross, heeft als voordeel dat het de nieuwste handigheidjes aan boord heeft. Maud: “Zoals het schermpje dat op het dashboard, bij de voorruit, naar boven komt na het starten. In kleur worden hier gegevens op geprojecteerd, zoals de snelheid en de navigatieaanwijzingen. Echt heel erg overzichtelijk en het voorkomt dat je verkeerd of te hard rijdt. Duidelijker kan haast niet.” Dit zogeheten head-up display is een optie à €400. 

“Hoewel de bediening van de koppeling zwaar gaat en het schakelen iets stroever voelt dan in mijn eigen auto, is het een heel prettige auto om in te rijden. Het is bovendien geen grote bak, maar meer dan groot genoeg voor mij. Ik rij toch meestal alleen of hooguit met één iemand erbij. Maar achterin zouden nog drie mensen kunnen meerijden. Bovendien ziet de auto er kek uit met zijn aparte kleurstelling. Vooral dat oranje interieur, in combinatie met de witte lakkleur en het zwarte dak. Erg leuk en daardoor een auto die ik absoluut zou overwegen”, concludeert Maud.

Specificaties:

Citroën C3 Aircross Puretech 110

Motorinhoud: 1199 cc
Vermogen: 110 pk
Gemiddeld verbruik: 1 op 20,4*
Energielabel: C*
CO2-uitstoot: 112 g/km*
Afmetingen (lxbxh): 415 x 174 x 164 cm
Gewicht: 1134 kg
Vanafprijs geteste versie: €23.090
Vanafprijs C3 Aircross (PureTech 82 pk): €19.990

De concurrentie: andere compacte SUV’s

Hyundai Kona 1.0 T-GDI
• 120 pk
• 2 cm langer
• C-label, 117 g CO2/km, 1 op 19,2*
• Vanafprijs €22.295

Opel Crossland X 1.2 Turbo
• 110 pk
• 6 cm langer
• B-label, 106 g CO2/km, 1 op 21,7*
• Vanafprijs €24.549

Renault Captur TCE 120
• 120 pk
• 3 cm korter
• D-label, 125 g CO2/km, 1 op 18,2*
• Vanafprijs €23.890

Bron(nen):