Zo werkt een auto abonnement

Nieuw rijden zónder hoge aanschafkosten

auto abonnement
Lynk&co

We kunnen auto’s kopen, (private) leasen, huren of delen. Maar je op een auto abonneren klonk tot voor kort nog als toekomstmuziek. Met de komst van nieuwe automerken naar Nederland, vaak afkomstig uit China, komen ook nieuwe businessmodellen naar ons land. Zo rij je in een luxe auto, zónder die hoge aanschafkosten!

De manier waarop nieuwe auto’s aan de man worden gebracht, verandert. En in het kielzog daarvan veranderen ook de traditionele rol van de autodealer en de traditionele opvatting van autobezit. We kunnen nieuwe en gebruikte auto’s kopen, (private) leasen, huren of delen. Nu komt daar de mogelijkheid bij een abonnement te nemen. En dan niet alleen op de auto zelf, maar ook op allerlei aan de auto gerelateerde apps en diensten. Hoe werkt dat?

Abonneer je op een auto

Het meest voor de hand ligt een abonnement op een hele auto. Bij het Chinese merk Lynk & Co kun je bijvoorbeeld een abonnement afsluiten voor de Lynk & Co 01. Dat kost 550 euro per maand (maandelijks opzegbaar) en is all-in, dus inclusief verzekering, belasting en 1.250 km per maand vrij. Extra bijzonder is dat je bovendien tegen betaling jouw auto door anderen mag laten gebruiken, om zo een deel van je abonnementsgeld terug te verdienen – particulier autodelen dus, te regelen via een app op je telefoon.

Sterker: je kunt bij het merk ook een abonnement nemen zónder auto: dan kun je dus alleen gebruik maken van de auto’s die 01-eigenaars beschikbaar stellen. Een nadeel van het abonnement: veel keuze heb je niet. De Lynk & Co is er slechts in één uitvoering en in twee kleuren.

Ook Volvo biedt onder de naam Care by Volvo een maandabonnement aan op zijn modellen. Ook hier is het maandbedrag all-in, maar wel hoger dan bij Lynk & Co: het goedkoopste tarief is iets meet dan 800 euro per maand. Logisch, want Volvo biedt meer keuze: je stelt de auto die je wilt huren zelf samen, en je kunt tussentijds ook wisselen van model – bijvoorbeeld een grote hybride SUV voor op vakantie, terwijl je gewoonlijk in een elektrische C40 hatchback rijdt. De opzegtermijn is bij Volvo drie maanden, maar een langlopend vast abonnement is ook mogelijk.

Abonneer je op een stukje van de auto

Nio is nog zo’n Chinese nieuwkomer die al in delen van Europa actief is en in eind dit jaar ook naar Nederland komt met als eerste de ET7, een elektrische SUV. Ook Nio belooft een abonnementsmodel. Maar dan niet voor de (elektrische) auto zelf, maar voor het batterijpakket dat eronder zit.

Dat batterijpakket laad je bovendien niet op, maar wissel je bij een volautomatisch batterijwisselstation, waarvan het eerste in Amsterdam moet komen. Dat betekent ook dat je kunt kiezen voor verschillende accutypen: een kleinere accu voor doordeweeks gebruik, en tegen meerprijs een groter accupakket met meer actieradius als je op vakantie gaat. Wat het abonnement precies gaat kosten, moet Nio nog bekendmaken. Je kunt de Nio straks trouwens ook gewoon kopen inclusief accu.

Vrijheid-blijheid

Het abonnementsmodel is in opkomst en niet alleen automerken bieden het aan. Bij autoverhuurder Sixt kun je je abonneren op nieuwe auto’s, en er zijn ook bedrijven die occasions via een abonnement aanbieden. Carsub.nl bijvoorbeeld, of occasionportal Autoscout24.

Geen wonder, want een abonnement past bij de moderne consument. Je hebt niet te maken met langlopende contracten, afbetalingen, restbedragen of boetes bij (vroegtijdige) beëindiging. Je hebt te maken met één vast maandbedrag (waarin zaken als verzekering, onderhoud, reparatie en belasting zijn inbegrepen), plus je brandstofkosten. Je kun het abonnement wijzigen of stoppen wanneer je wilt. Vrijheid-blijheid, kortom. En, in tegenstelling tot autodelen, is de auto waarop je je abonneert weliswaar niet van jou, maar je bent als je dat wilt wél de enige gebruiker.

Warme billen

Naar verwachting komen meer automerken de jaren met abonnementen op de markt. Niet alleen op auto’s, maar ook op stukjes daarvan: opties en accessoires bijvoorbeeld. Zo heeft BMW een abonnement geïntroduceerd voor stoel- en stuurverwarming: voor €19 per maand activeer je de stoelverwarming, stuurwielverwarming kost €11 per maand. Reken erop dat meer merken op termijn met zulke diensten komen, zeker naarmate auto’s meer connected worden met het internet én met elkaar.

Denk aan Over The Air updates (OTA) (het uploaden van nieuwe software naar de auto) en connected diensten; navigatie-updates, nieuwe opties in het multimediasysteem, een semi-autonoom rijsysteem dat je alleen tijdens je vakanties of lange ritten gebruikt, het ontsluiten van extra motorvermogen voor een eenmalig tarief, of diensten als een onderhoudsassistent die automatisch bijhoudt wanneer de auto onderhoud nodig heeft en zelfstandig een afspraak met het onderhoudsbedrijf maakt of een restaurantketen die korting geeft op een lunch als je daar in de buurt rijdt – de mogelijkheden zijn schier oneindig.

 

Auteur