Autoreview: 'Dit voelt bijna als een Amerikaan'

Mazda CX-60 E-SKYACTIV PHEV 327 Takumi

Mazda
Jiri Büller

Testrijder Wilma Schellekens koopt gewoonlijk auto’s waar naar eigen zeggen ‘de kop al drie keer vanaf is’. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet geniet van auto-rijden in de nieuwe CX-60, Mazda’s eerste plug-in­hybride én het krachtigste en grootste model dat het merk momenteel in Nederland voert. Het smaakt naar meer, maar doet Wilma desondanks niet smachten naar een nieuwe auto.

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

  • Motorinhoud 2488 cc
  • Max. vermogen 327 pk
  • Max. koppel 500 Nm
  • Gem. verbruik 1 op 66,7*
  • Energielabel A*
  • CO2-uitstoot 122 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh) 474,5 x 213,4 x 168,6 cm
  • Gewicht 1970 kg
  • Vanafprijs Mazda CX-60: €53.890*
  • Vanafprijs geteste versie: €61.090*

*Fabrieksopgave

Wilma Schellekens (61), psychiatrisch verpleegkundige uit Amsterdam, is hybride autorijden wel gewend. Ze heeft een Toyota Prius, waarmee ze jaarlijks zo’n 10.000 kilometer aflegt. Soms voor werkgerelateerde trips, maar vaker voor familiebezoek of rust, want haar werk kan fysiek en mentaal best heftig zijn. De stekkerhybride Mazda CX-60 is wat haar betreft ideaal om er even mee tussenuit te gaan, want: “Je voelt je snel thuis in zo’n luxueuze auto. Met dit formaat kun je er zowat in wonen. En al die gadgets en hulpsystemen! Je krijgt bijna het gevoel dat autorijden op deze manier eigenlijk té simpel wordt gemaakt. Bovendien: het is hybride en zuinig, maar prijstechnisch natuurlijk vooral interessant voor zakelijk rijders.”

De buitenspiegels kantelen behulpzaam richting stoeprand, op het infoscherm prijkt een 360-gradenbeeld van de situatie rondom de auto, ­geluidssignalen begeleiden het uitparkeren. Maar goed ook, want de CX-60 is groot. Eenmaal op de provinciale weg laat de vierwielaangedreven Japanse SUV zijn ware aard zien: “Wat een zoefbak!”, roept Wilma uit als de bijna twee ton zware Mazda met een lichte aanraking van het gaspedaal moeiteloos een spektakelsprintje trekt. “Dit voelt bijna als een ­Amerikaanse auto.” Het interieur van deze meest luxe uitvoering (Takumi genaamd), kan Wilma wel bekoren. “Al die rijhulpen! Stuurverwarming, stoelverwarming, rondom camera’s, elektrische stoelverstelling met geheugen, én gezichtsherkenning die weet wie er achter het stuur zit en daar alle instellingen op aanpast. Het ziet er prachtig uit, de sfeer, het licht dat door het panoramadak valt (een fabrieksoptie, red), het is echt heel mooi allemaal. Echte verwennerij zijn de prachtige bekleding en de mooie materialen.”

En hoe rijdt zo’n grote vierwielaandrijver? “Je voelt je op de een of andere manier ongenaakbaar in zo’n auto; je zit hoog, het overzicht is goed. Hij is snel, maar ligt wel wat ‘zwaar’ op de weg. Het motor­geluid is af en toe wel zeer aanwezig als de motor bijspringt. En als je wat ‘sportiever’ rijdt, vind ik de automatische transmissie wat onrustig. Het dashboard vind ik wel erg prettig: mooi overzichtelijk, informatief en eenvoudig te bedienen. Toch geven al die luxe, maar vooral de enorme hoeveelheid hulpsystemen, me een dubbel gevoel: ik voel me er behaaglijk en veilig door, maar vrees tegelijkertijd dat die helpers je ­zoveel uit handen nemen, dat je zelf steeds minder gaat opletten.­ En dat kan niet de bedoeling zijn.” 

Tien plus- en/of minpunten

  •  Fijne, uitgebreid instelbare stoelen.
  •  Prettige bediening infotainment en instrumenten.
  •  Comfortabel en luxe.
  •  Overzichtelijk koetswerk.
  •  Standaard veel hulpsystemen.
  •  Ruim, ook achterin.
  •  Mooi design.
  •  360˚-camerasysteem, ideaal bij manoeuvreren.
  •  Soms wat bokkige aandrijflijn.
  •  Rumoerige viercilinder bij vollast.

De concurrentie

Plug-inhybride SUV’s*

BMW X3 Xdrive 30e

  • 292 pk
  • 3,7 cm korter
  • 45 g CO2/km, 1 op 43**
  • Vanaf €66.248

Volvo XC60 T6 Recharge AWD Core

  • 253 pk
  • 5,7 cm korter
  • 23 g CO2/km, 1 op 100**
  • Vanaf €69.495

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC Business Line

  • 204 pk
  • 2,9 cm korter
  • 12 g CO2/km, 1 op 200**
  • Vanaf €73.804

* Uitgaande van de Mazda CX-60. ** Fabrieksopgave. Prijzen o.v.v. wijzigingen.

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Auteur