Viskoekjes van zalm

Lekker eten en toch op je cholesterol letten, dat kan met dit recept uit het boek Gezond eten om je cholesterol te verlagen. Gezond eten hoeft niet saai te zijn!Deze viskoekjes zijn rijk aan allerlei smaken. Ze worden, in tegenstelling tot de meeste viskoekjes, niet gefrituurd en zijn dus licht verteerbaar. Voeg desgewenst extra chilipeper toe voor wat meer pittigheid.

Ingrediënten

  • ca. 450 gram gefileerde zalm
  • 1 rode chilipeper, grof gehakt (zonder de zaadjes, als je ze minder scherp wilt)
  • sap van 1 limoen of van 1⁄2 citroen
  • 1 ei (of zoveel om er een samenhangend mengsel van te maken)
  • stukje gemberwortel van ca. 2 ,5 cm, geraspt
  • desgewenst 2 theelepels Thaise vissaus
  • 2 theelepels zoute sojasaus met een laag zoutgehalte
  • 2 stengels citroengras
  • 4 bosuitjes, in ringetjes gesneden
  • handvol korianderblaadjes, fijngehakt
  • 2 eetlepels plantaardige olie

Bereiding

Snijd de zalm in blokjes en schep die met de chilipeper, het limoen- of citroensap, het ei, de gemberwortel, desgewenst de vissaus en de sojasaus in een keukenmachine of blender. Laat draaien tot een grof visgehakt is verkregen.

Verwijder de harde buitenste laagjes van het citroengras (tot de laag die makkelijk kan worden doorgesneden). Hak het citroengras grof en schep het bij het mengsel in de keukenmachine of blender. Laat het mengsel nog 1 minuut draaien.

Meng de bosui en de koriander door het visgehakt.

Vorm balletjes van het zalmmengsel en druk die iets plat. Laat een grote koekenpan op het vuur heet worden en giet er een scheutje olie in.

Bak de viskoekjes met drie tegelijk 2-3 minuten aan elke kant. Schuif ze niet door de pan heen en weer tot ze gaar zijn, want er zit weinig vet en geen brood om het te binden in het gehakt, waardoor het makkelijk uiteenvalt. Voeg zonodig een extra scheutje olie toe.

Serveer de viskoekjes warm.

Per portie: 277 kcal, 19,3 gram vet, 3,2 gram verzadigd vet, 0,12 gram natrium.

Dit recept komt uit het boek Gezond eten om je cholesterol te verlagen, geschreven door Daniel Green en Catherine Collins. Het is verkrijgbaar voor €19,95 onder ISBN nummer 9789066119659.

Bron: Inmerc Boeken

Aantal personen

4
Bron(nen):
Energie
277 kcal
Trefwoorden: