Dit hebben de EU-landen besloten

Luchtvaartpassagiers die vertraging oplopen krijgen in de toekomst minder snel financiële compensatie voor het ongemak. Ook worden de maximum bedragen van de compensatie lager. Daarnaast krijgen luchtvaartpassagiers enkele nieuwe rechten.
Dit hebben de EU-landen besloten, zo meldt het Europees Consumenten Centrum (ECC). Volgens de nieuwe regels krijgen passagiers bij een vlucht binnen de EU of een vlucht tot 3500 km een financiële vergoeding bij een vertraging vanaf vier uur. Nu is dat vanaf drie uur. De vergoeding wordt in de nieuwe regels driehonderd euro. Nu is dat 250 euro bij een afstand tot 1500 km en vierhonderd euro bij een afstand van 1500 tot 3500 kilometer. Bij een lange vlucht van meer dan 3500 kilometer is er compensatie bij een vertraging vanaf zes uur. Nu is dat vanaf drie uur. De compensatie voor vertraagde lange vlucht wordt vijfhonderd euro. Nu is dat zeshonderd euro. Bij overmacht, zoals noodweer, hebben passagiers geen recht op financiële compensatie bij vertraging.
Nieuwe rechten
Met de nieuwe regels krijgen passagiers recht op een alternatieve vlucht. Bij een probleem met de geboekte vlucht moet de luchtvaartmaatschappij zo snel mogelijk een andere vlucht of alternatief vervoer aanbieden. Dat moet de maatschappij binnen drie uur doen. Lukt dat niet, dan kunnen passagiers zelf een alternatief regelen en de kosten terugeisen bij de maatschappij. Er is daarbij een grens van vier keer de oorspronkelijke ticketprijs.
De nieuwe regels staan nog niet vast. De EU-landen zijn akkoord en ze liggen nu bij het Europees Parlement, dat vier maanden de tijd heeft om te reageren. Het parlement kan de nieuwe regels goedkeuren, aanpassen of afwijzen.