Verlaag zelf uw cholesterol

Cholesterolverlagende voeding

Is uw 'slechte' cholesterol te hoog omdat u teveel vet eet? Of heeft u er gewoon aanleg voor? Het kan allebei en in beide gevallen zijn er voedingsmiddelen die uw cholesterolgehalte aanzienlijk kunnen verlagen. Als u het goed aanpakt, hoeft u misschien niet eens aan de cholesterolverlagende medicijnen.

Cholesterol is belangrijk voor uw lichaam, het zorgt voor de stevigheid van uw cellen. Uw lever maakt een belangrijk deel van het cholesterol in uw lichaam zelf aan. Uw lever produceert ongeveer één gram per dag. Uw cholesterolgehalte wordt beïnvloed door uw voeding en is erfelijk bepaald. 

Voeding en cholesterol

Zo'n 10 procent van het cholesterol in uw bloed komt direct uit de voeding. De rest van het cholesterol wordt geproduceerd door de lever. Van een te hoog cholesterol heeft u op zich geen symptomen. Het kan echter op een gegeven moment aan de binnenkant van uw vaatwanden gaan plakken. Dit wordt atherosclerose genoemd. Het veroorzaakt vernauwingen van het bloedvat en kan de doorstroming belemmeren of volledig stoppen.

LDL of HDL?

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, zijn er verschillende soorten cholesterol. LDL staat bekend als het 'slechte' cholesterol en HDL als het 'goede'. Bij een cholesterolmeting is het daarom verstandig te kijken naar de verhoudingen LDL en HDL.

Het verschil is dat LDL aan uw vaatwanden kan blijven plakken. HDL daarentegen neemt het teveel aan LDL op. Onverzadigd vet in uw voeding  zorgt voor meer aanmaak van HDL. U kunt daarom ook meer producten met onverzadigd vet eten om de hoeveelheid LDL in uw lichaam te verminderen.

Wat niet eten?

Voedsel dat hoog is in verzadigd vet kan uw cholesterolgehalte doen stijgen. Meer zelfs dan voedsel dat zelf veel cholesterol bevat. Voeding om te vermijden is daarom;

  • vet vlees
  • Chocolade, koek en gebak
  • vette (gefrituurde) snacks
  • vol-vette zuivel, zoals volle kwark en 48+ kaas

Wat wel eten?

Andere voedingsmiddelen kunnen juist uw cholesterolgehalte verlagen. Vaak omdat ze er voor zorgen dat er minder cholesterol wordt opgenomen uit uw voedsel. Andere producten omdat ze zelf HDL bevatten. Voeding die helpt om uw cholesterol te verlagen is;

• Havermout en zemelen
• Vette vis, zoals makreel, haring, tonijn en zalm
• Noten - en dan vooral walnoten en amandelen
• Soya en tofu

Het kan heel veel schelen als u voor meer beweging zorgt, meer groente en fruit eet en eventueel stopt met roken. Daarnaast zijn er nog speciaal verrijkte voedingsmiddelen die plantensterolen bevatten. Hiervan zijn verschillende vormen verkrijgbaar, zoals boter en zuiveldrankjes. Producten met plantensterolen zijn geschikt voor mensen met een (licht) verhoogd cholesterolgehalte. Mensen die al medicijnen gebruiken om het cholesterol te verlagen dienen eerst te overleggen met hun arts.

Als u vermoedt dat u een hoog cholesterol hebt, is het raadzaam om dit met uw huisarts te bespreken. U kunt dan uw cholesterol laten meten en vervolgens met uw huisarts bespreken wat het beste plan van aanpak is.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van de Infolijn Hart en Vaten van de Hartstichting en De Hart&Vaatgroep.

Reactie toevoegen

2 Comments

Door A. Meijer (niet gecontroleerd) op za, 16-6-2018 - 10:53

Elke avond 4 gedroogde abrikozen in glaasje water zetten en 's ochtends op de nuchtere maag opeten en drinken. Minimaal 20 minuten wachten en daarna ontbijten. In de tussentijd wassen, douchen, etc. Na 4-6 maanden is bij de meeste mensen het LDL niveau onder de 2 gezakt. Wel voor de rest van je leven dit ritueel volgen. Is een oud recept wat volgens artsen onmogelijk is. Mijn moeder gebruikte al dit recept en ik pas 31 jaar. LDL niveau tussen 1.6 en 1.9.

Door Hans (niet gecontroleerd) op do, 14-6-2018 - 17:16

Lees het boek: ‘De grote cholesterolleugen’ en andere boeken over de bizarre ideeën van artsen over een verhoogd cholesterol. Over LDL en HDL, begrippen door de maffia farma bedacht en doorgegeven aan medische faculteiten. En de patiënt maar de uiterst schadelijke statines slikken. Lees ook Dr. Lenkei over wat wij niet over onze gezondheid mogen weten.