9 tips tegen coronastress

Zo houd je moed in coronatijd

Thuiswerken. Met huisgenoten in een kleine ruimte of juist de hele dag in je eentje. Zorgen om je baan en inkomen. Angst voor je gezondheid en die van de mensen om je heen. Deze coronacrisis is er een vol uitdagingen. Geen wonder dat het je soms naar de keel grijpt. Met deze tips houd je de moed erin.

1. Zorg voor structuur

Hét toverwoord om mentaal fit te blijven in crisistijd is ‘structuur’. Regelmaat geeft houvast, en dat is precies wat je nodig hebt nu andere zekerheden wankelen. Toen je nog buiten de deur werkte, had je automatisch structuur in je dag. Nu je veel thuis bent, moet je er zelf naar op zoek. Bedenk een dagritme. Kies vaste tijdstippen om op te staan, te eten, werken, ontspannen en naar bed te gaan. Heb je momenteel geen baan? Dan is zo’n ritme des te belangrijker. Op tijdstippen dat je anders zou werken, kun je nu een (nieuwe) hobby of bezigheid oppakken.

2. Stel jezelf doelen

Doelen geven zin aan je leven. Als je iets zinvols hebt gedaan, ga je ’s avonds tevredener naar bed. Bedenk dus doelen voor deze coronaperiode: verbeter je spierkracht, leer tekenen met YouTube-filmpjes, volg een talencursus of lees het volledige oeuvre van een bepaalde schrijver. Kleine doelen – in de vorm van iets praktisch en nuttigs – zijn ook goed. Stofzuig, verschuif je meubels, sop een kastje, verzorg een plant of maak gezonde maaltijden voor de hele week. Dat geeft een voldaan gevoel en laat weinig tijd voor gepieker.

3. Leef gezond

Je lichamelijke gezondheid is de fundering voor je mentale welzijn. Wie goed voor zichzelf zorgt, is minder angstig en somber. Dus: eet gezond, ga op tijd naar bed en beweeg genoeg. Is de sportschool dicht of wil je er nu niet naartoe? YouTube staat vol met sport-instructiefilmpjes. Verder kun je wandelen, hardlopen en fietsen. Met activiteiten in de buitenlucht krijg je meteen een portie vitamine D. Een tekort ligt namelijk op de loer in coronatijd.

4. Verslons niet

Nu je toch bijna niemand ziet, is het verleidelijk de hele dag in pyjama voor de laptop te hangen en die douchebeurt uit te stellen. Helaas is dat ook hét recept voor lamlendigheid. Je kunt in deze periode best voor makkelijke kleding kiezen en je make-up achterwege laten, maar blijf jezelf wel goed verzorgen.

5. Maak een plan B (en C)

Pieker je over wat er gebeurt wanneer je door corona je baan verliest? Angst voor wat (misschien) gaat komen, maakt onrustig en ongelukkig. Bedenk daarom nu alvast wat jij kunt doen als het echt zover zou komen. Misschien kun je werk zoeken in dezelfde of een andere sector. Of voor jezelf beginnen. Jouw oplossing vormt jouw plan B. Voor nog meer rust kun je zelfs een plan C ontwikkelen. Wat zijn je mogelijkheden als je niet meteen ander werk vindt volgens plan B? Kun je bijvoorbeeld een periode overbruggen door te bezuinigen? Zo ja, waarop? Of is verhuizen naar een goedkopere woning een optie? Hopelijk zul je jouw noodplannen niet nodig hebben. Maar het feit dat ze bestaan, kan je minder ongerust maken.

6. Ga op nieuwsdieet

Wie constant bezig is met de bedreigingen van het coronavirus, wordt angstiger. Vooral sociale media vormen een mijnenveld. Voor je het weet, laat je je meeslepen door geruchten en door meningen van willekeurige mensen zonder expertise op coronagebied. Check jij voortdurend het coronanieuws?  Dan wordt het tijd voor een nieuwsdieet. Laat je één of twee keer per dag informeren via een betrouwbare nieuwssite of het journaal. Dat is genoeg. Zo blijf je op de hoogte én krijgt je brein in de tussentijd de broodnodige rust.

7. Creëer een ‘niet storen’-plek

Altijd bij elkaar zijn, is leuk als je verliefd bent. Daarna is het voor de meeste relaties beter om af en toe afstand te nemen. Maar dat valt niet mee als je allebei thuiswerkt en klein behuisd bent. Hebben jullie ook nog kinderen die nu vaker thuis zijn? Dan wordt het helemaal een uitdaging om het gezellig te houden met elkaar. Bewaar de rust in huis door iedereen een eigen plek te geven waar je niet gestoord mag worden. Dat kan een kamer zijn maar ook simpelweg een stoel.

8. Blijf in contact

Woon jij juist alleen en voel je je in deze tijd eenzaam? Dat is naar, want het leven lijkt minder zwaar wanneer je mensen om je heen hebt die je steunen. Blijf daarom contact zoeken met je vrienden en familie. Wandelen op 1,5 meter afstand mag nog steeds. Bezoek ontvangen (binnen regels) ook. En verder kun je bellen, appen of zoomen. Laat anderen weten dat je je eenzaam voelt. Mensen hebben dat vaak niet in de gaten, maar als ze eenmaal op de hoogte zijn, zoeken ze graag vaker contact. Omgekeerd kun jij andere mensen ook steunen. Door bijvoorbeeld boodschappen voor ze te doen, een kaartje te sturen of een luisterend oor te bieden. Als jij klaarstaat voor anderen, versterkt dat je relaties.

9. Besef: dit is niet voor altijd

Hoe lang dit allemaal nog gaat duren? Niemand die het weet. Toch is er één zekerheid in het leven, en dat is dat niets blijft zoals het is. Dat betekent dat de huidige coronacrisis voorbijgaat. Voor nu geldt: er komen steeds meer en snellere testen, en er wordt gewerkt aan een vaccin en medicijnen. Er is, ook al is het misschien in de verte, een lichtje aan het einde van de tunnel.