Doorbraak online boodschappen doen door coronacrisis

De maatregelen tegen de coronacrisis brengen een doorbraak van online boodschappen doen teweeg. Doordat mensen nu binnen moeten blijven doen zij hun aankopen veelal via het internet.

De crisis versnelt de toename in populariteit. Mensen die nu voor het eerst de boodschappen online doen ervaren het gemak, en blijven dat in de toekomst daarom doen. Door de plotselinge doorbraak lopen de wachttijden flink op en zit qua capaciteit alles tegen het plafond.

Omdat dit op korte termijn niet uitgebalanceerd kan worden, stelde online supermarkt Picnic hierdoor al eerder een ‘hamsterlimiet’ in: het bedrijf accepteert geen bestellingen meer van boven de 300 euro. De grootste Nederlandse supermarktketen Albert Heijn bevestigde begin dit jaar de capaciteit van online boodschappen uit te breiden. Zij zeggen dat de vraag is geëxplodeerd en nog wel iets zal normaliseren, maar dat de toename blijft groeien.

De verwachting is dat het aandeel van online boodschappen doen dit jaar minimaal gaat verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. De omzet was toen 2,2 miljard euro.

Bron(nen):