Al je klantenkaarten op je smartphone

Getty Images

Sparen bij winkels is populair. Het lastige: iedere zaak heeft zijn eigen klantenkaart. Na verloop van tijd zeul je dus een hoop kaarten mee. Dat is gelukkig niet meer nodig met de Stocard klantenkaartapp.

Een handvol met kaarten

Albert Heijn, Praxis, Etos… Er zijn heel veel winkels waar je een klantenkaart kan krijgen. Meestal kun je daarmee sparen voor kortingen en cadeaus. Soms heb je ze ook nodig om er te mogen shoppen, zoals bij Office Centre en de Makro. Naast klantenkaarten heb je vaak ook nog andere soorten kaartjes in je portemonnee. Denk aan een ANWB-pas of de verzekeringspas voor je ziektekostenverzekering.
Op deze manier draag je al snel een hele stapel plastic kaarten met je mee. Dat betekent soms flink wat zoekwerk naar de juiste klantenkaart bij de kassa. Of je komt erachter dat je net die ene kaart thuis hebt laten liggen. Kortom: al die plastic kaartjes zijn niet erg handig in het gebruik.

Klantenkaartapp 

Gelukkig is er een prima oplossing in de vorm van de klantenkaartapp. Dit is een programma op je smartphone waarin je digitaal al je plastic kaartjes en pasjes bewaart. Je stelt eenmalig ieder kaartje in en kan de plastic versie daarna voortaan thuislaten. Je toont simpelweg de juiste pas in de app bij de kassa of de balie, even scannen en je bent klaar. Je hoeft hiervoor alleen maar je smartphone bij de hand te hebben. En die heb je meestal toch al mee.

Aan de slag met Stocard

Er zijn aardig wat verschillende klantenkaartapps: allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Een van de populairste is het Duitse Stocard. Dit is een gratis app waarmee je al je klantenkaarten eenvoudig digitaliseert. Daarnaast krijg je via de app toegang tot speciale kortingen en folders van winkels waarbij je aangesloten bent.

In dit artikel zie je hoe je Stocard gebruikt voor het bewaren van je klantenkaarten en hoe je in de winkel een digitale pas laat scannen. Stocard is beschikbaar voor iPhones en Android smartphones.

Je moet eerst Stocard downloaden en installeren:

iPhone:

•    Tik op App Store.
•    Tik onderin op Zoek.
•    Typ in het zoekvak: Stocard
•    Tik op je schermtoetsenbord op Zoek.
•    Tik achter Stocard op Download.
•    Tik op Installeer.
•    Log in met je Apple ID.
•    Na downloaden tik je op Open.

Android:

•    Tik op Play Store.
•    Tik bovenin in het zoekvak.
•    Typ in het zoekvak: stocard
•    Tik op je schermtoetsenbord op het vergrootglas.
•    Tik achter Stocard op Installeren.
•    Na downloaden tik je op Openen.

Een klantenkaart of -pas toevoegen op een iPhone

Als je Stocard op je smartphone hebt staan, kun je een voor een je klantenkaarten en andere pasjes toevoegen. Dat kan op verschillende manieren en is onder andere afhankelijk van het soort kaart. Verzamel eerst even de kaarten en passen die je wilt toevoegen bij elkaar, zodat je ze meteen allemaal achter elkaar kunt digitaliseren.

Hou er rekening mee dat je bij een nieuwe klantenkaart van een winkel soms eerst deze kaart via de website van de winkel moet activeren. Volg hiervoor de instructies bij de kaart.

•    Als Stocard je vraagt om berichten te mogen sturen: tik op Sta toe.
•    Er zijn bij de eerste keer openen van Stocard meteen al een aantal populaire kaarten en passen te zien, bijvoorbeeld van Albert Heijn en de ANWB. Als je de populaire kaarten niet ziet: tik op de rode + rechtsboven.
•    Kijk of je een of meer van deze populaire/vaak toegevoegde kaarten hebt. Soms is het uiterlijk van de plastic kaart wat anders dan die in Stocard, zeker bij oudere kaarten.
•    Om meer kaarten te zien, schuif je verder omlaag. Je kunt ook zoeken op naam. Kijk daarvoor in dit artikel bij Een kaart zoeken.
•    Om een kaart toe te voegen: tik op de afbeelding van de kaart.

Toevoegen met de camera op een iPhone

Sommige kaarten kun je toevoegen met behulp van de camera van je smartphone. Daarvoor moeten ze een streepjescode hebben. Het voordeel hiervan is dat je het klantnummer op je kaart dan niet met de hand hoeft in te typen. Staat er geen streepjescode op de kaart? Lees dan verder bij Handmatig toevoegen op een iPhone.

•    Als Stocard toegang wil tot de camera: tik op OK.
•    Leg de kaart met de streepjescode omhoog voor je neer of hou de kaart voor de camera.
•    Hou je smartphone of kaart zodanig dat de streepjescode in het kader komt te staan.
•    De streepjescode op de kaart wordt gescand.
•    Controleer of het klantnummer klopt met het klantnummer op je plastic kaart.
•    Zo nee: tik op de cirkel met de drie puntjes rechtsboven.
•    Tik op Kaart bewerken.
•    Pas het klant- of kaartnummer aan.
•    Tik op Opslaan.

Als alles goed is gegaan, verschijnt de mededeling: Je kaart is toegevoegd!

•    Om een overzicht van je kaarten te zien, tik je op Toon Alles. Om een volgende kaart toe te voegen, tik je op Volgende Kaart.

Handmatig toevoegen op een iPhone

Om een kaart handmatig in te voeren, bijvoorbeeld als er geen streepjescode is:

•    Tik op Handmatig invoeren.
•    Typ het klantnummer op je kaart. Sla eventuele spaties over.
•    Controleer het nummer.
•    Tik op Opslaan.

Als alles goed is gegaan, verschijnt de mededeling: Je kaart is toegevoegd!

•    Om een overzicht van je kaarten te zien, tik je op Toon Alles. Om een volgende kaart toe te voegen, tik je op Volgende Kaart.

Een klantenkaart of -pas toevoegen op een Android smartphone

Als je Stocard op je smartphone hebt staan, kun je een voor een je klantenkaarten en andere pasjes toevoegen. Dat kan op verschillende manieren en is onder andere afhankelijk van het soort kaart. Verzamel eerst even de kaarten en passen die je wilt toevoegen bij elkaar, zodat je ze meteen allemaal achter elkaar kunt digitaliseren.

Hou er rekening mee dat je bij een nieuwe klantenkaart van een winkel soms eerst deze kaart via de website van de winkel moet activeren. Volg hiervoor de instructies bij de kaart.

•    Als Stocard je vraagt om berichten te mogen sturen: tik op Toestaan of Sta toe.
•    Tik op Toevoegen kaart of tik op de rode cirkel met de + rechtsonder.
•    Er zijn nu meteen al een aantal populaire kaarten en passen te zien, bijvoorbeeld van Albert Heijn en de ANWB.
•    Kijk of je een of meer van deze populaire/vaak toegevoegde kaarten hebt. Soms is het uiterlijk van de plastic kaart wat anders dan die in Stocard, zeker bij oudere kaarten.
•    Om meer kaarten te zien, schuif je verder omlaag. Je kunt ook zoeken op naam. Kijk daarvoor in dit artikel bij Een kaart zoeken.
•    Om een kaart toe te voegen: tik op de afbeelding van de kaart.

Toevoegen met de camera op een Android smartphone

Sommige kaarten kun je toevoegen met behulp van de camera van je smartphone. Daarvoor moeten ze een streepjescode hebben. Het voordeel hiervan is dat je het klantnummer op je kaart dan niet met de hand hoeft in te typen. Staat er geen streepjescode op de kaart? Lees dan verder bij Handmatig toevoegen op een Android smartphone.

•    Als Stocard toegang wil tot de camera: tik op Toestaan.
•    Leg de kaart met de streepjescode omhoog voor je neer of hou de kaart voor de camera.
•    Hou je smartphone of kaart zodanig dat de streepjescode ongeveer in het midden op de rode lijn komt te staan.
•    De streepjescode op de kaart wordt gescand.
•    Controleer of het klantnummer klopt met het klantnummer op je plastic kaart.
•    Zo nee: tik op de drie puntjes rechtsboven.
•    Tik op Kaart bewerken.
•    Pas het klant- of kaartnummer aan.
•    Tik rechtsboven op Done of Klaar.

Als alles goed is gegaan, verschijnt de mededeling: Kaart toegevoegd.

•    Om een overzicht van je kaarten te zien: tik op het pijltje naar links boven in het scherm.

Handmatig toevoegen op een Android smartphone

Om een kaart handmatig in te voeren, bijvoorbeeld als er geen streepjescode is:

•    Tik op Handmatige invoer.
•    Typ het klantnummer op je kaart. Sla eventuele spaties over.
•    Controleer het nummer.
•    Tik op het vinkje op je schermtoetsenbord.

Als alles goed is gegaan, verschijnt de streepjescode.

•    Om een overzicht van je kaarten te zien: tik op het pijltje naar links boven in het scherm.

Een kaart zoeken

Er staan al veel kaarten standaard in Stocard. Die staan op alfabetische volgorde, maar als je ernaartoe schuiven onhandig vindt, kun je ook zoeken:

iPhone:

•    Tik als dat nodig is op de rode + rechtsboven.
•    Tik in het zoekvak Zoek Kaart.
•    Typ de naam van de winkel.
•    De kaart verschijnt in het scherm. Als dat niet het geval is, moet je hem apart toevoegen. Zie Andere kaart toevoegen.
•    Tik op de kaart.
•    Volg de instructies bij Een klantenkaart of -pas toevoegen op een iPhone.

Android:

•    Tik als dat nodig is op de rode cirkel met de + rechtsonder.
•    Typ de naam van de winkel.
•    De kaart verschijnt in het scherm. Als dat niet het geval is, moet je hem apart toevoegen. Zie Andere kaart toevoegen.
•    Tik op de kaart.
•    Volg de instructies bij Een klantenkaart of -pas toevoegen op een Android smartphone.

Andere kaart toevoegen

Een kaart toevoegen die niet in de lijst van Stocard staat, is geen probleem:

iPhone:

•    Tik als dat nodig is op de rode + rechtsboven.
•    Tik op Andere kaart.
•    Kies voor het scannen van de streepjescode of Handmatig invoeren.
•    Typ, als dat nog nodig is, het kaartnummer of je klantnummer.
•    Typ de naam van de winkel bij Naam winkel.
•    Tik op Opslaan.

Android:

•    Tik als dat nodig is op de rode cirkel met de + rechtsonder.
•    Schuif een stukje omlaag in de lijst.
•    Tik op Andere kaart.
•    Kies voor het scannen van de streepjescode of Handmatige invoer.
•    Typ, als dat nog nodig is, het kaartnummer of je klantnummer.
•    Typ de naam van de winkel bij Naam winkel.
•    Tik rechtsboven op Done of Klaar.

Je kaart laten scannen in de winkel

Je zet natuurlijk niet voor niets je kaarten en pasjes in Stocard. Je wilt ze ook graag gebruiken op het juiste moment bij een kassa of balie. Dat doe je dan zo:

iPhone:

•    Tik op Stocard.
•    Je komt automatisch in het deel met je digitale kaarten. Zat je al op een andere pagina in Stocard, tik dan op de tab Kaarten onderin of het rode pijltje omlaag linksboven.
•    Tik op de kaart die je nodig hebt.
•    De kaart met streepjescode verschijnt in beeld.
•    Laat je smartphone scannen.
•    Werkt de scancode zo niet goed? Tik op de drie puntjes rechtsboven. Tik op Scanmodus.
•    Werkt scannen zo nog niet? Tik op het pijltje omlaag linksboven. De persoon achter de kassa kan nu je klantnummer met de hand intypen.

Android:

•    Tik op Stocard.
•    Je komt automatisch in het deel met je digitale kaarten. Zat je al op een andere pagina in Stocard, tik dan op de tab Kaarten onderin.
•    Tik op de kaart die je nodig hebt.
•    De kaart met streepjescode verschijnt in beeld.
•    Werkt de scancode zo niet goed? Tik op de drie puntjes rechtsboven. Tik op Scanmodus.
•    Werkt scannen zo nog niet? Tik op het pijltje naar links linksboven. De persoon achter de kassa kan nu je klantnummer met de hand intypen.

Een kaart wissen

Soms kom je niet meer bij een bepaalde winkel en heb je de bijbehorende kaart niet meer nodig. Die kun je dan verwijderen uit Stocard zodat je collectie met klantenkaarten overzichtelijk blijft. Je kan altijd later weer een nieuwe klantenkaart van de winkel toevoegen:

iPhone:

•    Tik op de kaart in het overzicht.
•    Tik op de cirkel met de drie puntjes rechtsboven.
•    Tik op Verwijder kaart.
•    Tik op Verwijder kaart.

Android:

•    Tik op de kaart in het overzicht.
•    Tik op de drie puntjes rechtsboven.
•    Tik op Verwijder kaart.
•    Tik op Ja.