Half miljoen Nederlandse huishoudens hebben slimme speaker

Inmiddels hebben bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens een slimme speaker. Dat blijkt uit onderzoek onder 4.700 Nederlanders door Multiscope.

Ruim de helft van de consumenten (56 procent) zou nog niet bekend zijn met slimme speakers. Zo’n 240.000 huishoudens (3 procent) zijn van plan om in het komende jaar een slimme speaker aan te schaffen. 

Met een slimme speaker kun je veel meer dan alleen muziek luisteren. De apparaten werken met stembediening, zo kun je bijvoorbeeld het nieuws laten voorlezen. Daarnaast kunnen gebruikers het weerbericht opvragen of wekkers instellen.

Google Home is de bekendste slimme speaker onder respondenten. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft wel eens van deze speaker gehoord. Plek twee wordt ingenomen door de Sonos One (18 procent), gevolgd door de Amazon Echo (11 procent), de Apple HomePod (10 procent) en de Homey (3 procent).

Een reden om nog geen slimme speaker te kopen is voor een derde van de Nederlanders een te hoge prijs. Een kwart vindt het overbodig en 26 procent vindt de meerwaarde nog te beperkt. Ook vertrouwen consumenten het product niet, het gaat dan over een op de acht consumenten.

Wat doen slimme speakers precies en welke zijn er?

Bron(nen):
Trefwoorden: