Steeds meer mensen raken overzicht op financiën kwijt

De groep Nederlanders die moeite heeft om overzicht te houden op de eigen financiën groeit. De oorzaak? Digitalisering, zegt vrijwilligersorganisatie Humanitas.

Dat steeds meer mensen aankloppen bij organisaties omdat ze hulp nodig hebben bij de administratie, is al jaren een trend. Maar volgens Humanitas is de groei nu in een stroomversnelling geraakt. In 2015 ging het om 13.832 mensen, 13 procent meer dan het jaar ervoor.

Online

Humanitas noemt als oorzaak de digitalisering. Instanties versturen minder papieren rekeningen en brieven, steeds meer zaken worden online geregeld. Vooral ouderen verliezen daardoor het overzicht van inkomsten en uitgaven. Sommigen missen computervaardigheden, terwijl de dienstverlening van banken tegenwoordig gericht is op internetbankieren.

"Vergeleken met vijf jaar geleden is er een groeiende groep oudere digibeten", zegt projectcoördinator Roderick Heijbroek van Humanitas. "Bijvoorbeeld vrouwen die hun man verliezen, terwijl hij altijd de administratie deed. Soms is er geen computer in huis en wordt er nog gebankierd met acceptgiro's."

Herkenbaar?

Heeft u ook moeite met de digitalisering? Zo ja, hoe probeert u toch bij te blijven? Laat het ons hieronder weten in een reactie.

Reactie toevoegen

36 Comments

Door M. Rovers (niet gecontroleerd) op zo, 16-10-2016 - 19:37

In Excel heb ik een overzicht gemaakt van mijn inkomsten en van alle verplichte kosten: huur, verzekeringen etc.
Deze kosten houd ik maandelijks bij: ik vink keurig alle afschrijvingen af aan de hand van mijn papieren bankafschriften. Zo heb ik een waterdicht overzicht. en weet ik ook precies wat ik moet reserveren voor mijn maandelijkse kosten en hoeveel ik overhoud. Het is even wat moeite maar het werkt perfect!

Door Egbert (niet gecontroleerd) op do, 13-10-2016 - 13:14

Als ik weet dat er mensen bij ons in de buurt bovengenoemde problemen hebben wil ik best helpen.

Door Ans Horjus op zo, 9-10-2016 - 15:31

Heb al deze kommer en kwel gelezen. Mensen bedenk wel dat de ontwikkeling niet tegen te houden is. Zou het ook niet willen....
Denk altijd aan het verhaal van de eerste trein:"de koeien zouden geen melk meer geven", is ook allemaal goed gekomen!
Ook wij ouderen, ben een vrouw van 70, hoeven veen angst te hebben voor nieuwe dingen. Probeer met het leven in deze tijd mee te doen, ook het digitale. Mijn ervaring is het "oude" gezegde, al doende leert men. Mijn ervaring met internet is dat je veel minder papieren in huis hebt en alles is altijd terug te vinden. Er hoeven geen kasten en mappen meer door gespit te worden. Lang leve het digitale tijdperk!

Door Frans van het Schip (niet gecontroleerd) op vr, 7-10-2016 - 21:06

Helemaal mee eens hr. of mevr. Doomen. Het gaat er niet alleen om of we digibeet zijn (helemaal niet dus). Waar het wel om gaat is dat de bedrijven, overheid en verenigingen steeds meer werk en kosten afschuiven op ons als gebruiker. Het wordt ons opgedrongen, ofwel door de strot geduwd. Alles bij elkaar ben ik veel meer tijd en geld kwijt aan mijn administratie dan tien jaar geleden. De kosten voor de computer (incl. printer, inkt en papier) en het internet-abonnement zijn ook enorm. Soms denk ik: ik heb langzamerhand een secretaresse nodig om alles voor mij te kunnen bijhouden. Waar mogelijk, vraag ik papieren maand- en jaarafschriften, zelfs als dat extra geld kost. Sterkte ermee!

Door A.J. van Herk (niet gecontroleerd) op vr, 7-10-2016 - 16:39

Uit eigen ervaring kunt dit wel vergeten, van een nemer zal je nooit een gever maken.

Door S.e.dortland SR... (niet gecontroleerd) op vr, 7-10-2016 - 13:21

Heb al tientallen jaren rekening bij de INGBANK te Assen.Nu ik niet meer in staat ben met de PC te bankieren , laten ze mij gewoon ,zoals men min noemt , in mijn vet gaar smoren en behandelen mij als een seniel persoon ,waarmee je kan doen en laten wat HUN het beste uitkomt. Ik heb contact gezocht met de Rabo bank en meem aan dat men meer begrip heeft voor mijn positie.

Door H. M. Bentvelze... (niet gecontroleerd) op do, 29-9-2016 - 12:26

Ik bankier ook niet digitaal , heb er absoluut geen vertrouwen in , en wil mijn afschriften op papier zien! Die krijg ik ook , kost alleen wat, maar dat heb ik er voor over ! Soms bel ik op om het een en ander te regelen en wordt ik altijd vriendelijk te woord gestaan door de bank medewerker, niks dan lof voor deze mensen, ik krijg wel vaak een compliment van deze mensen , dat ik precies weet wat ik heb en kan doen in een maand tijd rekening houdend met onverwachte afrekeningen! Verder is het tering naar de nering zetten!

Door W. ONOS SCHUURMAN op di, 27-9-2016 - 19:54

Vanaf het begin met computer bankieren gedaan. Om de kosten en uitgaven in de hand te houden heb ik in excel een bestand waar ik per maand in-en uitgaven registreer. Zo kan ik zien waar ik het geld aan heb uitgegeven. Ik heb dan mijn bank open op mijn telefoon naast mijn computer. Geen papier verspilling.

Door Corrie (niet gecontroleerd) op do, 22-9-2016 - 08:33

Dat is wel heel kort door de bocht en negatief. Met hele kleine stapjes laten bijbrengen door een betrouwbaarbaar iemand
er worden in veel plaatsen allerlei cursussen gegeven.dan krijgt nevrouw hopelijk wat meer zelfvertrouwen

Door J.A.Bruining (niet gecontroleerd) op di, 20-9-2016 - 19:55

Het kan veel gemakkelijker gemaakt worden als de banken bij de afschriften een vierkantje hebben waar je je bedragen die je hebt gebruikt kunt aanvinken scheelt papier en inkt, heb het al een paar keer aangegeven maar is veel te moeilijk om het aan te passen. Jaja, als ze mij nu bellen zeg ik eerst voor elk advies moet je betalen.