8 tips om meer water te drinken

Zo komt u wel aan die 1,5 liter

Dagelijks heeft uw lichaam ongeveer 2,8 liter vocht nodig. U haalt ongeveer een liter uit uw voeding en er ontstaat zo'n 300 milliliter bij allerlei processen in het lichaam. Dan blijft er nog 1,5 liter over die u moet opdrinken. Te veel? Geen tijd? Deze tips maken het makkelijk om meer te drinken.

1. Neem altijd een flesje mee

Als u altijd water onder handbereik heeft, drinkt u gemakkelijk meer. Zet thuis een glas op uw nachtkastje en zorg voor een kan op uw bureau op het werk.

Stop elke ochtend een flesje water in uw tas zodat u onderweg nooit zonder water zit. U kunt natuurlijk telkens een oud mineraalwaterflesje hervullen, maar als u een mooie fles koopt, krijgt u misschien extra zin om hem altijd bij u te hebben. Was uw waterflesje wel regelmatig af met afwasmiddel of soda, zo blijft hij schoon.

2. Maak er een gewoonte van

Het is makkelijker om een gezonde gewoonte vol te houden als deze onderdeel wordt van uw dagelijkse routine. Het kan helpen om op gezette tijden een glas water te nemen. Bijvoorbeeld de eerste meteen nadat u opgestaan bent en de laatste voordat u gaat slapen. Neem ook bij elke maaltijd en bij elk tussendoortje wat te drinken.

3. Voeg fruit toe

Met vers fruit en kruiden maakt u van gewoon kraanwater een frisse dorstlesser die een stuk gezonder is dan vruchtensap of frisdrank. Houdt u van bubbels, gebruik dan bronwater. Voeg simpelweg wat gesneden fruit en kruiden naar keuze toe aan een kan water. Zet de kan in de koelkast en probeer deze dezelfde dag nog helemaal leeg te drinken.

Geef uw water meer smaak met:

  • aardbeien en blaadjes basilicum
  • sinaasappel en koriander
  • watermeloen en een takje munt
  • munt en limoen
  • vers gesneden gember en ananas
  • komkommer, citroen, gember en munt
  • plakjes citrusvruchten, zoals grapefruit, sinaasappel, limoen, citroen of een combinatie daarvan

4. Feestelijke ijsblokjes

Met zelfgemaakte ijsblokjes maakt u uw water koel en net wat feestelijker. Als u tenminste ijsklontjes maakt met wat extra’s erin zoals fruit, kruiden of een laagje sap. Leg bijvoorbeeld stukjes fruit of kleine vruchtjes (frambozen, aalbessen, bosbessen, granaatappelpitjes) in een ijsblokjesvorm. Doe er nog wat fijn gesneden munt of basilicum bij voor een groen accent. Vul de vakjes verder aan met water en zet de vorm in de vriezer.

Gestreepte ijsblokjes maakt u door de vormpjes voor een derde te vullen met water. Zet ze een paar uur in de vriezer. Voeg dan een laagje vruchtensap of siroop toe en zet de ijsblokjes weer in de vriezer. Als de gekleurde laag bevroren is, giet u er nog een laagje water overheen en kan de vorm weer in de vriezer. Het resultaat: vrolijke ijsblokjes met een gekleurd laagje in het midden.

5. Koffie en thee tellen ook mee

Koffie of thee - maar dan wel de versies zonder suiker en melk - bevatten geen calorieën en mag u gewoon optellen bij uw dagelijkse vochtinname. Dat koffie en thee water zouden onttrekken aan het lichaam is namelijk een fabeltje. Cafeïne zorgt er wel voor dat u eerder naar de wc moet, maar u gaat er niet meer van plassen.

Gezonde volwassenen kunnen zonder problemen elke dag ongeveer vier koppen koffie of tien koppen thee drinken. Bent u gevoelig voor cafeïne? Kies dan voor groene thee, dat bevat de helft minder cafeïne dan de zwarte variant. In kruidenthee zit helemaal geen cafeïne. 

6. Nog meer variatie

U kunt ook variëren met magere melk of alternatieven voor zuivel, zoals sojamelk, amandelmelk, hennepmelk of rijstmelk. Of neem eens een glaasje groenten- of vruchtensap. Hier zitten natuurlijk wel calorieën in, in tegenstelling tot water en koffie en thee zonder suiker en melk. Wilt u op de lijn letten, dan kun het dus beter bij af en toe een glaasje houden.

7. Waterrijk eten

Het vocht dat uw lichaam nodig heeft haalt u niet alleen uit drinken maar ook uit voeding. Ongeveer een liter van het benodigde vocht ‘eet’ u op. Deze hoeveelheid verhoogt u door te kiezen voor producten waar veel water in zit. Zo doet de watermeloen zijn naam eer aan, hij bestaat voor meer dan 90 procent uit water. Een salade zit vol water en bevat maar weinig calorieën, mits u de vette dressing achterwege laat. Begin als u uit eten gaat de maaltijd met een heldere soep. Bouillon is voornamelijk vocht en zorgt ervoor dat u sneller vol zit.

8. Zet de wekker

Vergeet u nog steeds uw flesje te pakken of komt u er gewoon niet aan toe om steeds wat te drinken? Zet dan op bepaalde tijden een wekker, bijvoorbeeld op uw telefoon, die u eraan herinnert dat het tijd is voor een glas water. Er zijn ook apps die u waarschuwen en waarop u uw waterinname kunt bijhouden, zoals Water Daily, Waterlogged en Water your body.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

20 Comments

Door Cobie (niet gecontroleerd) op zo, 18-10-2015 - 13:42

Wel leuk dat water drinken en in de zomer heb ik er geen moeite mee.
Nu het koud weer wordt (en ik woon in een koud huis zonder CV maar alleen een gaskachel in 2 kamers) krijg ik maagpijn van al dat koude drinken.
Het gebeurt zelfs dat ik water (waar een heel klein beetje suikervrije, speicaal voor dieet ontwikkelde limonadesiroop in zit) weg gooi omdat het in de kamer te koud geworden is.
Wie heeft een goede oplosssing? Kan ook moeilijk elk half uur de wekker zetten.

Door Gabrielle Barreveld (niet gecontroleerd) op do, 15-10-2015 - 12:59

Cafeine(koffie) zorgt dat vocht het lichaam sneller verlaat, het stimuleert de nieren.
Dus noodzaak extra te drinken.

Door marian (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 22:07

1 week geleden aan mijn blaas geholpen, en de uroloog zei, na elke plas een glas

Door Froukje (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 18:03

Ik ben het helemaal met René eens. Als ik in de loop van de avond en vlak voor het naar bed gaat nog het e.e.a. drink, dan moet ik er 's nachts uit. Dat is heel onrustig.

Door Christien (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 12:09

Wat lees ik nu na 20.00 uur niets meer drinken? Hoe komt René daar nu bij. Na 20.00 uur neem ik koffie en daarna een paar glazen wijn. Als ik naar bed ga drink ik een glas water en 's nachts moet ik er nooit uit om te plassen. Dus voor iedereen werkt dat anders.

Door Christien (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 11:59

Ik heb mijn moeder en tantes nog nooit met een flesje water in hun tas zien lopen en toch zijn ze heel oud geworden. Ook thuis werd er alleen koffie en thee gedronken en in de zomer wat frisdrank. Raar genoeg zie ik nooit mannen of jongens op straat lopen met flesjes water terwijl ik aanneem dat die dan ook 2 liter per dag moeten drinken. Hoe zit dat dan?

Door René (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 11:54

'Na 20 uur niet meer drinken', is hét advies van neuroloog en uroloog! De nachtrust wordt anders onderbroken door (meerdere keren) plassen en een ongestoorde nacht is zeer belangrijk.

Door anna (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 11:44

ooit voor een arts gewerkt en die gaf het advies om NA elke plasbeurt een glas water te drinken; m.a.w. eerst lossen dan laden. Zo zei hij het letterlijk. Ik hou me daar altijd aan. Maar dat idiote aanwensel om altijd een fles(je) water bij je te hebben : geen gezicht die lurkende mensen, soms wel een LITERfles!!!

Door hidkees (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 11:25

Altijd een flesje water meenemen? We zijn hier toch niet in Marokko. Enkele jaren geleden zag je velen er mee lopen, maar nu niet meer, omdat het niet nodig is, tenzij je buitenshuis nergens een drankje wilt of kunt kopen.
Met koffie, thee en andere drankjes bij het eten en tussendoor zit je al gauw op 1,5 liter.
Alleen op een warme dag heb je wel wat meer nodig.

Door Els (niet gecontroleerd) op zo, 21-9-2014 - 08:46

Eerst een glas water drinken, dan pas naar de wc gaan.
Naar de wc gaan vergeet je niet na het drinken van een glas water.
Water drinken nadat je naar de wc ging vergeet je helaas vaak wel.