Websites energieleveranciers moeten beter

energielabel
Getty Images

De informatie op websites van energiebedrijven laat te wensen over. Belangrijke informatie over bijvoorbeeld facturatie, betaalmogelijkheden en klachtafhandeling is regelmatig niet of lastig te vinden. Inmiddels hebben enkele energiebedrijven hun informatievoorziening verbeterd.

Dat meldt de Consumentenbond. In een onderzoek zijn twintig vragen gesteld waarvan het antwoord te vinden moet zijn op de website van de energieleverancier. Het gaat om vragen over tarieven, facturatie, overstapboetes, betalingsregelingen en verplichte documenten. De onderzoekers keken of de informatie te vinden is, en hoe makkelijk dat gaat. Ongeveer twintig procent van de informatie blijkt niet of niet binnen een paar kliks te vinden. 

Het informatiefst zijn de sites van Pure energie en Greenchoice. Ook de grote leveranciers doen het goed. Vier sites scoren ruim onder het gemiddelde, dat zijn Coolblue Energie, Vrijopnaam, UnitedConsumers en Tibber. Ronduit slecht doet Clean Energy het.

Contact

Voor consumenten met vragen blijkt het niet altijd eenvoudig om contact op te nemen met de klantenservice. Bij 6 van de 22 energiebedrijven is een telefoonnummer of e-mailadres niet of moeilijk te vinden. Energiebedrijven zijn verplicht die contactgegevens aan te bieden bij het afsluiten van een contract. De Consumentenbond vindt dat die gegevens altijd beschikbaar moeten zijn.. Uit onderzoek blijkt dat consumenten bij problemen het liefst bellen met een echt persoon. Op de tweede plaats komt e-mailen, omdat je e-mails kunt bewaren, teruglezen en bijlages kunt meesturen.

De Consumentenbond heeft contact opgenomen met de leveranciers over de bevindingen. Gewoon Energie en Next Energie hebben inmiddels verbeteringen doorgevoerd. Budget Energie, Essent, Mega Energie en Innova Energie hebben toegezegd de informatie aan te passen.

Auteur