Kun jij geld terugkrijgen van je energieleverancier?

Energieleveranciers dreigen miljoenen huishoudens te moeten betalen na massaclaim

Koppel bekijkt energierekening
Getty Images

Het gerechtshof in Amsterdam oordeelde in maart 2025 dat veel prijsverhogingen in variabele energiecontracten onterecht waren. Miljoenen Nederlanders kunnen daarom mogelijk geld terugkrijgen van hun energieleverancier.

Onduidelijkheid 
Volgens de rechters was het prijswijzigingsbeding – waarmee energieleveranciers de tarieven tussentijds konden aanpassen – niet duidelijk genoeg voor consumenten. Dat betekent dat huishoudens die de afgelopen jaren een variabel contract hadden, mogelijk recht hebben op een financiële compensatie. Deze uitspraak kwam voort uit een rechtszaak tegen Vattenfall. Inmiddels zijn er ook claims ingediend tegen energieleverancier Eneco, Essent, Greenchoice, Budget Energie en Energiedirect. Dat komt omdat vrijwel alle bedrijven de afgelopen jaren eenzelfde soort prijswijzigingsbeding gebruikten als Vattenfall.

Wat is een variabel contract?
Veel mensen hadden de afgelopen jaren een variabel contract. Daarbij liggen de prijzen voor stroom en gas niet vast. Het idee achter zo’n contract is dat je meebeweegt met de markt. Daalt de energieprijs, dan betaal je minder. Stijgt de prijs, dan wordt je rekening hoger.

Massaclaims en meldpunten 
Een massaclaim is een gezamenlijke rechtszaak namens een grote groep consumenten. In veel gevallen wordt er een schikking getroffen tussen de partijen. Wie zich van tevoren heeft aangemeld voor de procedure, kan dan aanspraak maken op een compensatie.

De claim tegen de energiebedrijven is gestart door de stichting Consumenten Competition Claims, Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. Zij eisen compensatie voor consumenten die tussen april 2017 en heden een variabel contract hadden bij een van de bedrijven. Deze klanten betaalden volgens de claims soms duizenden euro’s extra per huishouden. Er hebben zich al bijna 225.000 consumenten gemeld bij meldpunten. De verwachting is dat dit aantal nog flink zal oplopen, aangezien het meldpunt nog openstaat en steeds meer consumenten zich bewust worden van de mogelijkheid om compensatie te ontvangen.

Wat betekent dit voor jou?
Hoeveel schadevergoeding precies wordt uitgekeerd en wie er recht op heeft, hangt af van je contract en de periode waarin je klant was. Energieleveranciers hebben al laten weten dat ze naar de Hoge Raad stappen. Dat kan betekenen dat het nog jaren duurt voordat er definitieve duidelijkheid is.

Alleen consumenten die zich aanmelden bij claimorganisaties kunnen compensatie krijgen. De claims gelden voornamelijk voor contracten die sinds april 2017 lopen. Had jij een variabel energiecontract? Volg dan het nieuws rond de rechtszaken en bewaar je jaaroverzichten en facturen. Deze heb je nodig om te laten zien hoeveel je betaald hebt.

Om je schadevergoeding te claimen kun je onder andere hier terecht. 

Auteur 
Bron 
  • https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/energie-claim#veelgestelde-vragen-energie-claim
  • https://www.vattenfall.nl/massaclaim/
  • https://www.consumentenbond.nl/acties-claims/claims/variabele-energiecontracten