Zo vind je een goed restaurant

In een onbekende stad is het soms een hele opgave om een goed restaurant te vinden. Drie deskundigen legden in het AD uit hoe je toch dat restaurant vindt.

Locals en lokale kranten

Niemand weet beter waar je goed kunt eten dan de inwoners van een stad zelf. Zij kunnen je dan ook de beste restaurants wijzen. Volgens reisjournaliste Sigrid Stamkot is het de truc om eerst een gewoon gesprek met ze aan te gaan. Op die manier kunnen de lokale inwoners je beter inschatten en je betere restaurantadviezen geven. Ook de receptionist of barman van je hotel kan vaak goede tips geven.

Als je de taal spreekt, kun je ook recensies in de lokale kranten lezen. Deze zijn over het algemeen betrouwbaarder dan websites als TripAdvisor, omdat iedereen op dit soort sites een recensie kan achterlaten. Dat adviseert culinair historicus en columniste Charlotte Kleyn.

Het ‘handschrift’ van de kok

Restaurantrecensente Ellen Lengkeek kijkt vooral naar de menukaart van een restaurant, naar het ‘handschrift’ van de kok. Hier zie je wat soort gerechten er geserveerd worden, wat voor ingrediënten hiervoor gebruikt worden en wat de prijzen zijn. Restaurants die meegaan in de laatste voedseltrends vermijdt ze zo veel mogelijk: “dit soort restaurants wil een te grote markt bedienen.”

Als toerist ben je geneigd op zoek te gaan naar het restaurant dat er het beste uit ziet, maar dit moet je juist niet doen, zegt Sigrid Stamkot: “over het algemeen kun je stellen: hoe lelijker het restaurant, hoe beter het eten.” Charlotte Kleyn legt dit uit. Voor locals maakt de uitstraling namelijk minder uit; een restaurant dat minder aan uiterlijk vertoon doet, besteedt meer aandacht aan goed eten.

Ook zijn lange rijen een indicatie van goed eten. Met name in landen als Frankrijk en Italië, waar de lokale bevolking bereid is lang in de rij te staan voor goed eten, weet je zeker dat het eten goed is als er lange rijen staan.

Borden waarop restaurants adverteren met ‘authentiek eten’, voorbeeldgerechten die uren aan de straat staan te stoven en personeelsleden die voorbijgangers naar binnen proberen te lokken, zijn voor Charlotte Kleyn een reden om die restaurants te vermijden. “Restaurants die dat doen, lijken te veel moeite te moeten doen.”

Bron(nen):