Consument geeft bank en overheid onvoldoende

Klantvriendelijkheid staat hoog op wensenlijst

Consumenten vinden dat Nederlandse bedrijven en organisaties te weinig op klanten gericht zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond onder 2.300 consumenten. Ongeveer de helft van de ondervraagden (46 procent ) is somber over de klantgerichtheid en verwacht daarin ook geen verbetering.

De scores

Vooral banken, verzekeraars en de landelijke overheid scoorden matig tot zelfs erg slecht. De scores waren als volgt:

  • Banken 5,4
  • Verzekeraars 5,2
  • Overheid 4,8

Deelnemers aan het onderzoek moesten aangeven hoe zij behandeld willen worden door bedrijven. Geinformeerd worden over de lopende zaken werd het vaakst genoemd. Ruim 70 procent van de ondervraagden vindt informatie erg belangrijk.

Maar ook vriendelijkheid staat hoog op de lijst. Een oprechte begroeting bij binnenkomst wordt door 29 procent van de ondervraagden gewaardeerd. Bijna 70 procent van de ondervraagden is bereid meer geld uit te geven als het personeel goed lijkt te luisteren. Toch vindt 37 procent dat de prijs van een product of dienst belangrijker is dan de klantgerichte houding.

Bron(nen):