Huismerk nu bijna 50 procent goedkoper dan A-merk

Getty Images

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat huismerken in supermarkten steeds voordeliger worden. Inmiddels is het verschil met A-merken opgelopen tot bijna 50 procent.

In 2014 waren huismerken nog 24 procent goedkoper.

 

Vooral bij wasmiddelen en vaatwastabletten zijn de verschillen groot. Zo kost wasmiddel van Ariel bij de onderzochte supermarkten 80 procent meer dan het huismerk. Uit testen blijkt dat Ariel vaak het beste wasmiddel is, maar het verschil met de veel goedkopere alternatieven is klein.

De Consumentenbond schrijft het steeds groter worden prijsverschil met A-merken toe aan het samenvoegen van de huismerken met goedkoper budgetmerken. Zo had Albert Heijn voorheen de Euroshopper als voordelige optie, naast het Albert Heijn Huismerk. Euroshopper is verdwenen en daar dus deels eigen producten voor terug gekomen. Jumbo kiest voor een vergelijkbare strategie.

De prijsvechters Aldi en Lidl werken van oudsher met eigen merken, al rukken daar de A-merken juist op.  Aldi heeft er inmiddels 150 in de winkel liggen, maar die zijn niet veel goedkoper dan in de andere supermarkten volgens de Consumentenbond.

Auteur