Wat je ziet, moet je ook krijgen

In een webwinkel moet de klant exact hetzelfde product ontvangen dat op het plaatje staat. Het is niet voldoende als een webwinkel in de specificaties schrijft dat bepaalde onderdelen niet worden meegeleverd. Thuiswinkel.org waarschuwt voor dit soort misleiding na een uitspraak van de Reclame Code Commissie over een advertentie.

In de advertentie van Praxis voor een deurdranger stond een plaatje van een metalen blok met scharnierende arm. Bij ontvangst ontbrak de arm. De klant diende een klacht in, maar kreeg van de klantenservice te horen dat het betreffende type deurdranger zonder arm wordt geleverd. De klant vond dat misleiding. In zijn verdediging bij de Reclame Code Commissie stelde Praxis dat direct onder de prijs stond vermeld dat de arm niet werd meegeleverd. De voorzitter van de Reclame Code Commissie constateerde dat op de afbeelding duidelijk een arm te zien is. De gemiddelde consument zal verwachten dat hij de dranger zal krijgen zoals afgebeeld, met arm. In de Algemene Aanbevelingen van de Reclame Code Commissie staat dat een afbeelding volstrekt hetzelfde product moet weergeven waarmee wordt geadverteerd.

Bron: Emerce, Thuiswinkel