Boekrecensie: Koken voor een maatje minder

Getty Images

Een aantal weken zelfisolatie blijkt veel mensen een paar extra coronakilo's op de heupen op te leveren. Tijd om iets meer op je voeding te letten. Het boek Koken voor een maatje minder draait om afvallen met lekkere, gezonde gerechten en vooral zonder gedoe.

Schrijfsters Hilde Deweer en haar dochter Marie Bossuyt worstelden zelf met licht overgewicht, respectievelijk door de menopauze en een eerste zwangerschap. Moeder en dochter daagden elkaar uit en ontwikkelden een afslankplan zonder gedoe, dat écht werkt. Koken voor een maatje minder begint met de uitdaging om 6 kilo in 6 weken te verliezen. En dat lukt, dankzij een praktisch voedingsplan met wekelijkse boodschappenlijstjes en recepten voor ontbijt, lunch en avondeten. En - belangrijk - de maaltijden zijn niet alleen praktisch en slank, maar ook lekker. Koken voor een maatje minder is een boek voor levensgenieters die gezond en smakelijk willen eten én wat kiko's willen verliezen.

Fase één: koken voor een maatje minder

De eerste fase in dit leefstijlplan draait helemaal om dat maatje minder. De schrijvers raden aan om deze fase zes weken vol te houden, waarbij je wekelijks gemiddeld 1 kilo afvalt. Voor die eerste zes weken bevat het boek een compleet uitgewerkt eetschema met ontbijt, lunch en avondmaal. Het menu omvat dagelijks een grote hoeveelheid groenten, met een normale portie vis, vlees, gevogelte of vleesvervanger. Daarbij is er dagelijks anderhalve liter water, soep en koffie of thee. In het boek staan de boodschappenlijstjes erbij, lekker overzichtelijk.

Geen snelle koolhydraten

Dit afslankplan vermijdt snelle koolhydraten en bevat zo goed als geen suiker, behalve wat van nature aanwezig is  in groente en fruit. Fruit wordt beperkt tot een portie per dag. Ook is er volop aandacht voor je vezelinname.

Op het eerste gezicht lijkt het ontbijt wat magertjes. Maar omdat het hoog scoort op verzadiging, blijf je zeker niet met een hongergevoel zitten. Het zijn vooral zaden en zemelen die je ’s morgens neemt. Trage koolhydraten die je kunt aanvullen met fruit of groente, een eitje of magere kaas.

Soep als lunch

Voor de lunch staat er meestal soep op het menu. Voor erbij: wat kaas, vis of magere vleeswaren. Naast soeprecepten omvat Koken voor een maatje minder ook een aantal lekkere saladerecepten.

Veel groenten

De avondmaaltijd bestaat weer uit veel groenten, een stuk vis, vlees of gevogelte of een combinatie daarvan. Er komen maar liefst 51 soorten groenten en peulvruchten in het boek aan bod. In de menu’s leggen de auteurs overigens de grens bij 5 gram koolhydraten per 100 gram vers product. Van groenten die iets meer suiker en koolhydraten en suiker bevatten, mag je in de eerste fase slechts één keer per week een grote portie.

Switchen mag en YOLO telt

Je kunt de maaltijden naar gelang switchen. Als je op maandag het menu van dinsdag wil, dan kan dat gewoon. En als je favoriete ontbijt dat van donderdag is, kun je dat rustig meerdere dagen eten. Koken met een maatje meer heeft bovendien elke week een verplicht yolo-moment: You Only Live Once! Dat betekent iedere week een maaltijd waarbij je alles kan en mag eten waar je zin in hebt, óók frietjes. Je mag zelfs een glaasje wijn als je daar behoefte aan hebt. Zo maak je je lichaam volgens de auteurs duidelijk dat het niet op de spaarmodus moet overschakelen.

Fase twee: de maatje minder reflex

Fase twee  van het boek draait volledig ook om het kweken van 'de maatje minder reflex'. Een hoofdstuk vol handige tips en trucs om de verloren kilo’s eraf te houden. Koken voor een maatje minder biedt overzicht en houvast. Naast de makkelijke eetschema’s bevat het een overzicht van de zaken die je altijd in huis dient te hebben en staan er duidelijke afspraken in over bijvoorbeeld de formaten en hoeveelheden die gebruikt worden. Tussendoortjes mogen, maar hoeven niet. Ook fijn: de barbecue-recepten!

Een paar lekkere recepten uit Koken voor een maatje minder:

Koken voor een maatje minder door Hilde Deweer en Marie Bossuyt is uitgegeven door Forte Uitgevers. Hilde Deweer begeleidde als adjunct-uitgever 12 jaar lang grote namen in de culinaire wereld en is nu lifestyleredacteur bij gezondheid.be. Toen zij tijdens de menopauze kampte met wat extra kilo’s verzamelde ze haar kennis en ervaring om een afslankplan te ontwikkelen. Eerder schreef ze onder meer 100 Mocktails, 5 kg minder in 5 weken en Koken in het weekend

Haar dochter, Marie Bossuyt is een interieurarchitect met een hart voor lekker eten. Na haar zwangerschap gingen de kilo’s er niet meer zo makkelijk af. Tot ze ging meewerken en meedenken aan het afslankprogramma van haar moeder.

Auteur