Eiwitshakes: geschikt voor gewichtstoename?

Extra eiwitten voor mensen met ondergewicht

Ja hoor, ze bestaan: mensen met ondergewicht, die moeite hebben om op gewicht te komen en te blijven. Zijn de eiwitshakes uit de sportschool voor hen een goed idee?

Eiwitshakes worden steeds meer gebruikt door sporters, om na de training de spieren te helpen bij de opbouw van nieuw spierweefsel. Werkt dat ook voor mensen die te licht zijn? Ja, dat kan, maar dan moet je wel aan drie voorwaarden voldoen.

Voorwaarde 1: bewegen hoort erbij

Spierweefsel geeft volume en extra gezond gewicht, precies wat je wilt. Maar alleen extra eiwitten zijn niet voldoende. Alleen door de prikkel van training en beweging wordt extra spierweefsel opgebouwd. Wie alleen extra eiwitten eet en verder niet sport, zal weinig effect zien. Een eiwitshake heeft alleen extra effect na een stevige training.

Voorwaarde 2: neem voldoende calorieën

Je lichaam heeft calorieën nodig voor slapen, bewegen, denken en de spijsvertering. Stel dat je een eiwitshake neemt, maar verder niet voldoende calorieën binnenkrijgt. Dan zal je lichaam de eiwitten uit de shake verbranden om aan calorieën te komen en niet gebruiken als bouwstof voor nieuw lichaamsweefsel. Zorg dus dat je naast de shakes ook voldoende andere calorieën binnenkrijgt.

Voorwaarde 3: zorg dat je voeding in balans is

Voor de opbouw van extra lichaamsgewicht, in de vorm van spierweefsel, is méér nodig dan alleen eiwit. Je hebt er ook vitamines, mineralen, calorieën, vetten en koolhydraten voor nodig. Zorg dus dat je voeding uitgebalanceerd is. Behalve eiwitshakes heb je ook groenten, fruit, vlees, graanproducten, vis, eieren, olie, noten en zuivel nodig.

Nadeel: eiwit verzadigt!

Het grote nadeel van eiwitten is dat ze veel verzadiging geven. Prima als je wilt afvallen, maar minder geschikt als je wel wat kilo’s aan wilt komen. Best kans dat je uren na zo’n eiwitshake nog geen trek hebt. Het werkt waarschijnlijk beter om producten te kiezen die behalve eiwitten ook koolhydraten en vetten bevatten. Voorbeelden van geschikte tussendoortjes zijn noten, yoghurt met vers fruit, crackers met kaas of vleeswaren, chocolademelk, een gekookt ei, een milkshake of smoothie.

Professionele hulp

Als je wilt aankomen, kunnen eiwitshakes dus een ondersteuning zijn, maar dan moet je wel aan de drie voorwaarden in dit artikel voldoen. Maar gezond aankomen is lastig. Lukt het je niet alleen? Schakel dan de hulp van je huisarts of een diëtiste in. Doe dit ook als het ondergewicht ernstige vormen aanneemt.