Bessen als extraatje

Goed om te weten

Minifruit met een maximum aan effect: deze gezondheidsbommetjes geven een boost aan ons voedingspatroon.

Veenbessen (of cranberry’s)
Veenbessen zijn rijk aan flavonoïden en zuren die urinewegeninfectiestegenwerken. In de keuken? Veenbessen verdienen beter dan de rol van versiering bij de kerstkalkoen. Ze passen ook bij ander gevogelte, in cocktails en gedroogd zijn ze in tabouleh (couscoussalade) en gebak een pittig alternatief voor krenten. Verkrijgbaar? Vers (in de eindejaarsperiode), in blik of diepgevroren, soms gedroogd, altijd als fruitsap.

Gojibessen
Deze bessen uit de Himalaya zitten bomvol carotenoïden en polyfenolen en bevatten veel meer vitamine C dan een sinaasappel. In de keuken? Als je ze laat wellen, kunnen ze in je yoghurt, maar ook in andere desserts. Verkrijgbaar? Gedroogd en als sap.

Bosbessen
De flavonoïden in bosbessen zouden het nachtzicht verbeteren, het geheugen bevorderen en veroudering tegenwerken.
In de keuken? De werking van de heilzame stoffen zou aanzienlijk verminderen door verhitting en de combinatie met zuivel zou de opname beperken. Om de nuttige eigenschappen van bosbessen ten volle te benutten, verwerk je ze dus het best in fruitsla. Verkrijgbaar? Vers (van juli tot september), als sap of diepgevroren.

Bron(nen):
Trefwoorden: