Waarom je regelmatig kersen moet eten

Verantwoord tussendoortje

Ben jij dol kersen? Goed nieuws, ze zijn niet alleen lekker maar ook nog eens gezond.

Kersen bevatten veel vitamine A en C en het mineraal kalium. Dit mineraal werkt bloeddrukverlagend en beschermt tegen hartritmestoornissen. Ook zorgt kalium er - samen met natrium - voor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.

Daarnaast zit er ook bètacaroteen in kersen. Bètacaroteen is een provitamine A en wordt door het lichaam omgezet in vitamine A. Hierdoor is het belangrijk voor de weerstand en het gezichtsvermogen, maar draagt het ook bij aan gezonde botten, tanden en huid en de groei.

Weinig calorieën

Ook mensen die op dieet zijn, kunnen met een gerust hart een schaaltje kersen eten. Vaak wordt gedacht dat je dik wordt van fruit, maar kersen bevatten weinig calorieën. Een bakje met 200 gram kersen bevat zo'n 108 kilocalorieën. Verantwoord als tussendoortje dus!

Kopen en bewaren

Kersen zijn een zomerfruit. Vaak zijn ze al in juni verkrijgbaar, maar in juli en augustus zijn ze op hun lekkerst. Voor de smaak kun je ze het beste onafgedekt bewaren op een koele plaats. Ze zijn dan zo'n één tot twee dagen houdbaar. In de koelkast kun je ze wat langer bewaren, ongeveer drie tot vijf dagen.

Wassen

Was kersen altijd goed onder stromend water voordat je ze eet. Net als op al het fruit kunnen er schadelijke bacteriën of virussen op kersen voorkomen.

Kersenpit

Eet de kersen op zonder pit. In de pitten van kersen kan blauwzuur voorkomen. Dat is een ander woord voor cyanide. Deze giftige stof komt vrij als je een pit fijnkauwt of vermaalt. Het advies is dan ook om geen pitten van kersen door te slikken. Maar mocht het een keer per ongeluk gebeuren, dan kan dat niet gelijk kwaad.

Voor het maken van jam, compote of gebak moet je ook eerst de kersen ontpitten.

Lekkere recepten met kersen

Kersen staan in de Schijf van Vijf. Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest, krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Bij het telen van kersen worden pesticiden gebruikt, daarvan kunnen resten achterblijven. De kans dat zo’n rest een gevaar voor de gezondheid vormt is erg klein. Bij biologisch fruit worden minder bestrijdingsmiddelen gebruikt. De middelen die gebruikt worden zijn van natuurlijke oorsprong. Ze zijn beter voor het milieu.

Bron(nen):

16 Comments

Door Maria (niet gecontroleerd) op zo, 8-7-2018 - 09:22

Een summiere uitleg over de voedingswaarde van kersen! Zitten meer vitamines en mineralen in dan hier beschreven worden. Kersen kunnen uitstekend werken voor mensen met reuma of reumatische klachten. Verder zoeke men op internet.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op za, 7-7-2018 - 20:07

Ik houd trouwens niet van al dat moeten. Smaken kunnen ook verschillen en als je ze niet lekker vindt eet je ze gewoon niet. En gezond is maar een loze kreet. Elk voedingsmiddel heeft gezondere en minder gezonde stoffen in zich. En ieder moet eten wat zijn of haar lichaam nodig heeft. Omdat ik problemen heb met mijn bloedsuikerspiegel moet ik geen losse koolhydraten eten dus wel met bijvoorbeeld yoghurt of slagroom.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op za, 7-7-2018 - 20:03

@Anne Marie, ik denk dat diabetes vooral wordt veroorzaakt door insulineresistentie, dat ook kan leiden tot overgewicht. Ben zelf niet bepaald de dikste maar wel aanleg voor suikerziekte en moet uitkijken met wat ik eet.

Door Anne Marie Petri (niet gecontroleerd) op do, 5-7-2018 - 22:19

Diabetici zijn niet suikerallergisch, wel kunnen ze beter geen suiker eten want dan stijgt hun bloedsuiker te snel en wordt te hoog. Ook diabetes krijgen door excessief zoete producten te eten klopt niet ; type 1 diabetes is een auto immuun ziekte en type 2 diabetes wordt soms door overgewicht veroorzaakt.

Door G.Schumacher (niet gecontroleerd) op wo, 4-7-2018 - 20:49

Het komt voor dat in kersen een klein wit larfje zit, is dat schadelijk als je een kers eet met dat insect,wie weet daar meer over ?

Door Tilly van doorn (niet gecontroleerd) op za, 30-6-2018 - 10:31

Waarom een recept met kersen uit een pot, terwijl het over verse kersen gaat ?

Door Heni (niet gecontroleerd) op wo, 27-6-2018 - 15:52

Het is te kort door de bocht om te stellen dat kalium gezond is.
Teveel of te weinig kalium kan zelfs dodelijk zijn! i.v.m. hartproblemen krijg ik regelmatig te horen van m'n cardioloog geen producten te eten waarin veel kalium aanwezig is.

Door an kamphuis (niet gecontroleerd) op wo, 27-6-2018 - 13:53

helemaal mee eens!!!

Door Liz (niet gecontroleerd) op di, 26-6-2018 - 22:55

Je moet er alleen niet allergisch voor zijn... (net als voor overige steenvruchten (vruchten met een grote pit) en appels en peren). Helaas, want al dit fruit is zo lekker.

Door Nel den Breejen (niet gecontroleerd) op di, 26-6-2018 - 21:34

De nieuwsbrief van het diabetsfonds bevat deze maand een "fruitsuikerlijst" 200 gram kersen bevat 23 gram suiker.
Er is wel fruit te vinden waar minder in zit en ook heerlijk is.