Let op verborgen vet

Wat zegt het etiket?

Een koekje bij de thee, chocoladehagelslag op je boterham en een karbonade bij de avondmaaltijd. Niks mis mee, toch? Helaas zit in al deze producten verzadigd vet. En verzadigd vet verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Het is dus verstandig om goed te letten op verborgen vet.

Iedereen heeft vet nodig, maar te veel is niet gezond. Vooral verzadigd vet is ongezond. Je hebt verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet is het verkeerde vet dat het cholesterolgehalte in het bloed kan laten stijgen. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte van het bloed.

Ezelsbruggetje

Heb je moeite met het uit elkaar houden van de vetten? Een simpel ezelsbruggetje kan je helpen: verzadigd begint met de v van verkeerd. De eerste letter van onverzadigd vet is de o van oké. Verzadigd vet zit vooral verborgen in volvette kaas, worst, vet vlees, volle melkproducten, gebak, koekjes en zoutjes. Onverzadigd vet zit vooral in vloeibare vetsoorten. Of er goed vet in een product zit, is alleen op het etiket te zien.

Te veel vet maakt dik. Of vet verzadigd of onverzadigd is, maakt voor het aantal calorieën niet uit. Voor volwassen mannen geldt het advies om dagelijks niet meer dan 100 gram vet te eten, waarvan maximaal 28 gram verzadigd. Voor volwassen vrouwen is dat 80 gram, waarvan maximaal 22 gram verzadigd.

Om je op weg te helpen, hebben we een aantal producten waarin veel verzadigd vet zit en een alternatief daarvoor op een rijtje gezet. 

 Veel verzadigd vet  Weinig verzadigd vet
 Volvette kaas  20+ en 30+ kaas
 Chocoladepasta  Jam
 Pindakaas  Appelstroop
 Volle melk  Magere melk of karnemelk
 Mayonaise  Ketchup of curry
 Roze koek  Ontbijtkoek
 Stroopwafel  Café noir
 Slagroomsoes  Puddingbroodje
 Tompouce  Kruimelvlaai
 Roomijs  Sorbetijs of waterijs
 Zoute koekjes  Japanse mix
 Kaaskoekjes  Popcorn
 Kaasstengels  Zoute sticks
 Chips  Tortilla chips
 Cashewnoten  Walnoten
 Frikadel  Loempia
 Worstenbroodje  Broodje bapao
 Saucijzenbroodje  Toastje met zalm
 Blokjes kaas  Gegrild kippenvleugeltje

Meer alternatieven kun je vinden in de Vetwijzer van het Voedingscentrum. Bekijk ook altijd goed de verpakking van producten, voordat je ze aanschaft. Op het etiket kun je informatie vinden over hoeveel verzadigd en onverzadigd vet erin zit.

Bron(nen):

18 Comments

Door Paolo (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 09:17

Het verhaal zoals u het publiceert verdient wel enige nuance en is op zijn zachts gezegd erg achterhaald. Altijd was de stelling , verzadigd vet is ongezond en zeer slecht voor hart en bloedvaten. Nu blijkt dat je ook verzadigde vetten nodig hebt en ze eerder niet ongezond dan gezond zijn,brengt dat al de genoemde nuance aan. Natuurlijk weet ieder gezond en weldenkend mens dat je gezond moet eten, niet of niet vaak moet 'junken' en in de winkel al moet opletten wat je allemaal in je kar gooit. Bewerkte producten zijn eigenlijk no go area. Koop wat groente en 'maak' er schilderijtje of borduurwerk van door naar eigen hartenlust en naar eigen fantasie gezond en gevarieerd te eten. Matig wat meer met vlees. Het is slechts een erfenis van de generaties die voor ons het huishouden bestierden. Het denken moet om op dat punt. Een havermoutkoekje met groente, en een beetje 20 plus kaas, is heerlijk. Cholesterol is zo ongeveer het woord van de laatste jaren. Rondvraag op een verjaardag levert bijna een score van 8 van de 10 op. " Oh die gebruik ik ook"...hoor je dan. De farmaceutische industrie kan rekenen op en miljardenomzet ieder jaar. Veel bewegen is gezond, krachtinspanning is nog beter en een goede, gevarieerde voeding..en ja natuurlijk, met goede ingrediënten en op de goede wijze bereid. Tenslotte in het specifieke geval van mezelf. Met een gezond gewicht, veel beweging per dag, alleen nog maar producten eten met geen of weinig zout en verzadigd vet ( nauwelijks nog een sociaal leven)werd er nauwelijks resultaat bereikt op het gebied van de waarden van het LDL, het slechte cholesterol. Wat bleek??? Het bleek genetisch te zijn. Exact zoals mijn vader destijds. Nu, een tijd na de diagnose let ik nog altijd op ...bij wat ik eet, of ik genoeg beweeg enz. Maar helaas heb ik dus niet alles in de hand. En wie wel trouwens????

Door Hamala (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 08:55

Het Voedingscentrum werkt samen met Nestlé en heef duidelijk een belangenverstrengeling
zodat ze niet anders mogen voorlichten dan deze te promoten wat juisr verkeerd is!
Laat je niet in met dit Voedingscentrum!

Door Hamala (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 08:50

Ik wil toch wijzen op de juiste voeding nl.volle melkproducten die schaden niet!
Magere zit veel verkeerde stoffen in die uiteindelijk het lichaam aantasten oa kleur/geur/smaakstoffen en e nummers! Pas op voor die stoffen!Ga voor vol biologisch zoals roomboter/volle kwark/volle yoghurt zonder troep!

Door Ap Davenschot (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 00:01

U propageert mayonaise als een product met veel verzadigde vetten en zet daar in de tabel curry naast als tegenhanger. Maar dat staat nu juist weer bol van de suiker, zo werden we laatst gewaarschuwd. Ik vraag mij trouwens af hoe er zoveel verzadigd vet in mayonaise komt want het hoofdbestanddeel van mayonaise is toch gewoon plantaardige olie.

Door Jessica (niet gecontroleerd) op do, 24-8-2017 - 20:42

Welk onderzoek bedoelt u meneer van Gils en waar kan ik dat vinden?

Door Tjitske Velde (niet gecontroleerd) op do, 24-8-2017 - 20:37

Dit hele verhaal is al volkomen achterhaald! Het wordt tijd, dat het Voedingscentrum en ook Plus hun aanbevelingen bijstellen! Waarom gaan de laatste tijd steeds meer mensen over op roomboter, kokosolie en olijfolie en zelfs Unilever gaat de margarinetak (w.o. Becel, Blue Band, Linera, Croma enz.) afstoten. Wordt eens wakker Plus en Voedingscentrum!

Door Petronelleke (niet gecontroleerd) op do, 24-8-2017 - 19:04

Achterhaald verhaal. Te veel suikers is veel bedreigender voor de gezondheid. En die zitten ook in de aanbevolen producten van het tweede lijstje. Waarom je zoveel onnodige snacks zou moeten eten, is me een raadsel.

Door irmamartens@hot... (niet gecontroleerd) op do, 24-8-2017 - 16:56

Pindakaas bevat toch pinda's... dus onverzadigde vetten?