Hooikoortstips op een rij

Verminder klachten

Ongeveer 20 procent van de mensen in Nederland heeft in het voorjaar last van tranende ogen en een loopneus. Zij zijn gevoelig voor stuifmeelpollen in de lucht. Hooikoorts kan vervelende klachten geven. Hier een aantal tips om aanvallen te verminderen.

Hoeveelheid stuifmeel

Houd goed bij waar u allergisch voor bent (bomen, grassen of kruiden). De huisarts kan dit via een huid- of bloedtest precies uitzoeken. Als u eenmaal weet waar u allergisch voor bent, kunt u dagelijks de hoeveelheid stuifmeel in de lucht op pollenmelders terugvinden. Dan weet u wanneer u het ergste kunt verwachten en kunt u eventueel preventief medicijnen innemen.

Vermijd allergenen

Vermijd voor zover mogelijk datgene waar u allergisch voor bent. Als u voornamelijk allergisch bent voor gras, moet u dus niet in een pas gemaaid grasveld gaan liggen. Of zelf het gras gaan maaien! Hang ook geen kleding buiten om te drogen.

Vaseline rond neus

Draag een zonnebril als u buiten bent. Het liefst één die goed om uw ogen heen sluit. Dit beschermt uw ogen tegen stuifmeel. Breng ook wat crème of vaseline aan rond uw neus als u naar buiten gaat. Dit beschermt uw huid tegen directe prikkeling van de pollen. Was vaak uw handen.

Antipollenhorren

Houd de ramen zoveel mogelijk dicht. Wilt u toch wat frisse lucht in huis, open dan ramen waar geen wind op staat of zet er antipollenhorren voor. Lucht uw huis het liefst 's morgens vroeg of 's avonds na een regenbui. Dan is er minder stuifmeel in de lucht. Pas in de auto ook op met het ventilatiesysteem. Hierdoor kan het stuifmeel naar binnen komen.

Slaapkamer pollenvrij

Was uw haar wat vaker en borstel uw haar vóór het slapen gaan. De pollen komen dan niet op uw hoofdkussen terecht. Als u weet dat u de hele dag tussen de pollen hebt gelopen, doe dan direct uw kleding in de was. Neem ook een douche voordat u gaat slapen. Regelmatig stofzuigen helpt ook om uw slaapkamer pollenvrij te houden.

Vochtig washandje

Heeft u jeuk aan uw ogen, wrijf dan niet. Pollen die aan uw handen zitten, kunt u zo overbrengen. Wrijven kan ontstekingen en irritaties tot gevolg hebben. U kunt de irritatie verminderen door een vochtig washandje op uw ogen te leggen of uw ogen te spoelen met koud water. Ook het druppelen van de ogen brengt vaak verlichting.

Vermijd prikkelende stoffen

Hooikoortsklachten worden erger door tabaksrook, pas geverfde ruimten en huisstof. Vermijd ook contact met prikkelende stoffen als chloor, ammoniak, parfum, haarlak, uitlaatgassen en sterk geurende bloemen en planten.

Vakantie aan zee

Houd er rekening mee dat er op het platteland drie tot vijf keer zoveel stuifmeel in de lucht zit als in de stad. Ook rond drukke autowegen zweeft er meer stuifmeel in de lucht. Aan zee en in de bergen zit er juist minder stuifmeel in de lucht. Probeer hier rekening mee te houden bij het kiezen van een vakantiebestemming.

Theelepel honing

Een oude wijsheid is: doe dagelijks een theelepel honing in uw thee. Hierdoor zou u aan de pollen wennen. In honing zitten namelijk vaak kleine hoeveelheden pollen. Pas wel op als u heel erg gevoelig bent! Honing kan dan een aanval juist uitlokken.

Gebruik medicijnen

Gebruik uw medicijnen op tijd! Behalve dat allergieën meestal niet vanzelf weggaan, is elke aanval een behoorlijke aanslag op uw lichaam. Daarnaast is het zo dat als u een hele erge aanval hebt gehad, u daarna een tijdje gevoeliger bent en sneller een aanval krijgt. Verkom dus dat uw aanvallen uit de hand lopen.

Gebruik neusspray

Allergieën als hooikoorts zorgen vaak voor een lichtelijk verzwakte afweer. Dit is vooral tijdens en net na een aanval zo. Hierdoor heeft u een verhoogde kans op bijvoorbeeld holteontsteking, griep of longontsteking. Houd daarom uw hooikoorts goed onder controle met antihistaminetabletjes en (cortison) neussprays.

Ga zwemmen

Sporten is gezond, maar met hooikoorts kan het knap lastig zijn. U loopt te snotteren, voelt u niet helemaal lekker en bent misschien ook wat benauwd. Pas uw sport- of trainingsprogramma daarom aan het seizoen aan. U kunt het beste sporten als er weinig pollen in de lucht zitten; 's morgens vroeg, na een regenbui of buiten het hooikoortsseizoen. Sport liever niet in de bossen of op een grasveld, maar in een zaal. Een goede zomersport is zwemmen in een binnenbad. Was ook uw kleding altijd na het sporten. Pollen hechten zich namelijk goed aan bezwete kleding.

Reactie toevoegen

3 Comments

Door Hans Koolmees (niet gecontroleerd) op do, 9-6-2016 - 16:02

Allemaal lapmiddelen. Ik had er jaren en jaren last van. Uiteindelijk ben ik bij een goede acupuncturist/arts terecht gekomen en ik heb totaal geen last meer van hooikoorts. Ik kan het iedereen aanraden die veel last heeft van hooikoorts. Voor regio Maastricht: http://www.acupunctuur-praktijklie.nl/

Door A.Verweij (niet gecontroleerd) op do, 9-6-2016 - 14:16

Zo warm mogelijk douchen, tot het lichaam goed warm is, dan onmiddelijk zo koud mogelijk nadouchen, dit heeft mij prima geholpen, ik doe dit dagelijks.
Dit was een tip van mijn huisarts van meer dan 30 jaar geleden, ik ben nu 74 jaar en geen last meer gehad.

Door Carla (niet gecontroleerd) op do, 9-6-2016 - 14:11

Ik heb hele goede ervaringen door in september aan te vangen met het innemen van een hele kleine portie pollen, dus bv. een mespuntje. dit de gehele week doen en als u een reactie krijgt de hoeveelheid minderen. Als je na een week of 10 dagen geen reactie hebt op de pollen, dan ietsjes meer nemen, dit herhalen en steeds als je een reactie krijgt, terug naar de hoeveelheid van daarvoor. dit doorvoeren tot je ca. een theelepel pollen kunt nemen. Dit blijf je doen tot je door de volgende pollentijd heen bent, dus bijna een jaar. Daarna zou je resistent moeten zijn. Ook royal jelly honing, dat is de honing gemaakt voor de bijen Koningin helpt ook wel wat, maar Pollen zijn directer.
Pollen kun je krijgen bij een vitamine of kruiden winkel.
Ik heb in het verleden heel wat mensen met deze pollen kuur geholpen. Dus begin dit najaar, zodat je volgend seizoen geen pollenallergieën meer hebt> succes.