E-bike en fietsendrager: hier moet je op letten

Getty Images

Het aantal mensen dat voor ontspannen toertochtjes met een e-bike op pad gaat, neemt toe. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fietsendrager: kan die het gewicht van zo’n e-bike wel aan?

Een e-bike is een stuk zwaarder dan een gewone fiets: gemiddeld weegt hij zo’n 30 kilo – een e-bike die minder dan 25 kilo weegt, bestempelen we als een lichtgewicht. Vergelijk dat maar eens met een gewone toerfiets: die zit qua gewicht gemiddeld tussen de 15 en 20 kilo. Nogal een verschil dus, en dat vraagt ook iets van de fietsendrager.

Kogeldruk auto

Waar je allereerst naar moet kijken, is de maximale kogeldruk van je auto. Kogeldruk – ook wel verticale last genoemd – is de maximale druk die verticaal mag worden uitgeoefend op de trekhaak. Je vindt de kogeldruk op de trekhaak, het wordt meestal als Max. Vertical Load aangeduid. Vergeet niet dat je het gewicht van de fietsendrager optelt bij het gewicht van de fiets(en). Het totaalgewicht mag de maximale kogeldruk niet overschrijden.

Draaggewicht fietsdrager

Het tweede waar je op moet letten, is het maximale draaggewicht van de fietsendrager. De nieuwste fietsendragers zijn over het algemeen wel toegerust op het gewicht van de e-bike, maar bij de oudere fietsendragers is dit zeker niet altijd het geval. Wanneer de fietsendrager niet sterk genoeg is voor de e-bike, kan dit leiden tot gevaarlijke situaties: de fietsendrager kan letterlijk instorten onder het gewicht.

Praktische tips

Plaats de zwaarste fiets altijd zo dicht mogelijk op de trekhaak. En om de fietsendrager wat minder te belasten, kun je de accu van je e-bike beter in de kofferbak vervoeren. Houd er altijd rekening mee dat het rijgedrag van je auto verandert als je deze aan de achterkant zwaar belast, ook als je de maximale kogeldruk niet overschrijdt.

Welke past bij mij?

De ANWB heeft een vergelijker voor fietsendragers. Hier kun je de fietsendrager vinden die bij jouw situatie past.

Auteur 
Bron 
  • ANWB