Fietsen in de hitte: zo doet u dat

Tropische temperaturen hoeven geen reden te zijn de fiets te laten staan. Sterker nog: als u zich goed aanpast aan de warme omstandigheden, is fietsen juist een prima manier om ondanks de hitte lekker in beweging te blijven. Dit zijn de beste tips, plús een link naar de mooiste fietsroutes door het bos.

Zelfs met een goede conditie, is het niet verstandig om hele zware inspanningen te doen als de temperaturen richting de 30 graden Celsius gaan. Voor mensen met een matige tot slechte conditie geldt zelfs dat zij bij temperaturen boven de 25 graden al voorzichtig moeten zijn. Betekent dit dan dat u de fiets moet laten staan als de temperaturen richting tropische waarden gaan? Nee, zo zwart-wit is het ook weer niet.

Zweten is gezond

Zweten is zonder twijfel de belangrijkste manier om de warmte kwijt te raken, maar er zijn helaas wel factoren die dit slimme mechanisme kunnen verstoren. Zo kan het lichaam minder warmte kwijt als de luchtvochtigheid hoog is terwijl bijvoorbeeld ook slaapgebrek of bepaalde geneesmiddelen de natuurlijke zweetproductie kunnen beïnvloeden. Dit kan leiden tot oververhitting of hittekrampen en in het ergste geval een - in potentie levensbedreigende - hitteshock. Dit soort narigheid is gelukkig eenvoudig te voorkomen door de juiste maatregelen te nemen. Download voor de zekerheid de EHBO-app, zodat u weet wat u moet doen als iemand toch door de hitte bevangen raakt.

Fietsen in de hitte

  • Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur; kies dan voor een lekkere lunchplek in de schaduw
  • Drink veel en vóórdat u dorst hebt: neem altijd minimaal twee bidons mee. Bij tropische omstandigheden kunt u - naast water - het beste isotone dranken drinken, omdat die ook zout en suikers bevatten
  • Eet voldoende koolhydraten en energievolle producten (brood, mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen)
  • Kies voor routes die door het bos gaan. Hier heeft u minder last van het warme asfalt en de bomen zorgen voor lekker veel schaduw
  • Fiets niet te lang en vermijd te veel hellingen. Zorg dat u qua inspanning niet op de toppen van uw kunnen zit
  • Bouw het langzaam op. Het menselijk lichaam went aan de warmte, dus aan het eind van de zomer kunt u beter tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen
  • Draag een wit petje of hoedje. Vermijd donkere kleuren
  • Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin u goed kunt zweten. Ook voor kleding geldt dat u het beste lichte kleuren draagt
  • Drink absoluut geen alcohol als u nog verder moet fietsen; alcohol onttrekt namelijk vocht aan het lichaam
  • Tot slot: gebruik altijd uw gezond verstand en luister goed naar uw lichaam
Bron(nen):