Welke e-bike wordt het?

Getty Images

Middenmotor of achterwielmotor? Met derailleur of toch zonder? Bij de fietsenmaker of liever online? Als je op zoek gaat naar een nieuwe e-bike, zijn er nogal wat keuzes te maken.

Accu en actieradius

De meeste e-bikes zijn voorzien van een accu van 300 tot 600 Wh. Hoe meer Wh, hoe groter de actieradius: de ­afstand die je met een volle accu kunt afleggen. Rijd je graag lange afstanden, overweeg dan de aanschaf van een extra accu. Verder is een uitneembare accu van belang als je in de schuur geen stopcontact hebt of als je de e-bike op de fietsendrager wilt meenemen.

Naafversnelling

Een naafversnelling is weggewerkt in de achternaaf. De kettingkast is gesloten en het aantal versnellingen loopt van 3 tot 14. E-bikes met naafversnelling hebben een voorwiel- of middenmotor. De reguliere versnellingsnaaf schakelt via een draaischakelaar, de elektrische versnellingsnaaf met een druk op de knop. De elektrische versie schakelt iets nauwkeuriger. Daarnaast is er nog de NuVinci: een traploze naafversnelling.

Voordelen
• Gesloten kettingkast: weinig onderhoud en geen ­risico op vieze kleding.
• Schakelaar op het stuur.
• Schakelen bij stilstand.

Nadelen
• Minder versnellingen.
• Hogere rolweerstand.

Achterwielmotor

Voordelen
• Natuurlijk ­fiets­gevoel.
• Bijna altijd met krachtsensor.
• Sportief: bijna altijd uitgerust met derailleurversnelling.
• Stil.

Nadelen
• Derailleur is onderhoudsgevoeliger.
• Achterband slijt sneller.
• De gewichtsverdeling is minder goed als ook de accu in de ­bagagedrager zit.

Sensor

De sensor bepaalt hoeveel kracht de motor moet geven. Er zijn twee hoofdsystemen: de rotatiesensor en de (trap)krachtsensor. De rotatiesensor zorgt ervoor dat de motor bijspringt als de trappers draaien. Houd je de benen stil, dan stopt ook de ondersteuning van de motor. De krachtsensor reageert op de kracht die je op de pedalen zet. Zet je veel kracht, dan doet de motor dat ook. Dat fietst natuurlijker. Er zijn ook e-bikes met een shiftsensor. Deze zorgt ervoor dat de motor even pauzeert op het moment dat je schakelt. Je kunt dan dus gewoon door ­blijven trappen.

Middenmotor

Voordelen
• Natuurlijk fietsgevoel.
• Goede gewichts­verdeling, waardoor de fiets makkelijker is te controleren.

Nadelen
• Geluid (maar let op: de ­verschillende merken maken verschillende geluiden).
• Hogere prijs.
• Vaak een iets hogere instap.

Derailleurversnelling

De derailleurversnelling zie je vooral terug op de sportievere e-bikes. De kettingkast is open en het aantal ­versnellingen loopt van 9 tot 30. ­Geschikt voor alle motortypes.

Voordelen
• Lage rolweerstand – fietst licht.
• Veel versnellingen.
• Sportieve ­uitstraling.

Nadelen
• Onderhouds- en slijtagegevoelig.
• Veel verschil in kwaliteit: merk en type versnelling zijn zeer prijsbepalend.

Voorwielmotor

Voordelen
• Voordelig geprijsd.
• Stil.
• Geschikt voor alle soorten versnellingen.
• Met een accu in de bagagedrager is een goede gewichts­verdeling gewaarborgd.

Nadelen
• Wennen: het voorwiel trekt je als het ware naar voren en dat geeft een ­onnatuurlijk fietsgevoel.
• Voorband slijt sneller.
• Reageert ­minder direct.
• Meestal alleen met een rotatiesensor uitgerust.

Kan mijn e-bike zomaar op de fietsendrager?

In principe kan een e-bike gewoon op elke fietsendrager. Uitzondering is de oude Twinny Load-fietsendrager: de e-bike met middenmotor past daar niet op. Verder moet u de kogeldruk van de auto, caravan of camper in de gaten houden: het gewicht van de fiets(en) plus het gewicht van de fietsendrager zelf mag de kogeldruk niet overschrijden. Door de accu van de e-bike in de kofferbak te leggen, bespaar je per accu ongeveer drie kilo. Er zijn veel fietsendragers speciaal voor e-bikes op de markt. Het grootste verschil zit ’m in de constructie: een e-bike is zwaarder dan een gewone fiets en stelt daarom ook andere eisen aan de drager. Verder beschikken deze fietsendragers vaak over een oprijdgoot, zodat je de e-bike niet op de drager hoeft te tillen.

Is een e-bike met de accu in de bagagedrager wel geschikt voor fietstassen?

Fietstassen met een kliksysteem en/of bevestigingshaken passen niet op dit type e-bike; tassen met flexibele riemen of klittenband over het ­algemeen wel. Daarnaast zijn er fietstassen speciaal voor de e-bike te koop. Stuurtassen passen wel ­gewoon op de e-bike.

Ik heb nu een sportieve trekking­fiets. Is er een vergelijkbare e-bike voor mij?

De ontwikkelingen in de wereld van de e-bikes gaan snel en de A-merken hebben inmiddels allemaal wel één of meer sportieve e-trekkingfietsen in het assortiment. Met versnellingen, met derailleur – alles erop en eraan.

Hoe onderhoud ik mijn e-bike?

Door het fietsen zullen sommige onderdelen slijten of ­oprekken, dus een jaarlijkse onderhoudsbeurt is aan te raden. De fietsenmaker kijkt dan alle onderdelen na en smeert of ­vervangt waar nodig. Daarnaast kijkt hij naar de conditie van de accu en installeert hij zo nodig software-updates van de ­fabrikant. Zelf kun je ook het nodige doen: poets de e-bike ­regelmatig met een zachte en vochtige doek en smeer – in ­geval van een open kettingkast – de ketting. Loop de banden regelmatig na, verwijder onregelmatigheden en houd de ­banden goed op spanning.

De bouwmarkt heeft een mooie e-bike in de aanbieding. Een verstandige koop?

Bouwmarkten en andere grote ketenwinkels stunten regelmatig met e-bikes, vaak van onbekende merken. Kwalitatief gezien zijn deze fietsen in orde. Toch zijn er grote verschillen met ­e-bikes van grote A-merken als Gazelle, Batavus, Koga Miyata en Sparta. Deze ­fabrikanten besteden namelijk veel aandacht aan zaken als zithouding, fietscomfort, rijbeleving en de beste combinaties van fietsonderdelen. Een fiets bouwen is niet zo ingewikkeld, maar als je verzekerd wilt zijn van jarenlang comfortabel fietsplezier, kun je de e-bike van de bouwmarkt beter ­laten staan.

Wat doet mijn e-bike met mijn energierekening?

Het laden van de accu is goedkoper dan ­menigeen denkt: het kost ongeveer €0,10 om een lege accu weer op te laden. Ook als de accu voor langere tijd aan de lader ligt, kost
dit nauwelijks stroom.

Na hoeveel jaar is de accu van mijn e-bike aan vervanging toe?

Gemiddeld gaat een accu drie tot vijf jaar mee. De technologie verandert echter snel en de eerste (dure!) accu’s met een levensduur van tien jaar zijn al op de markt.

Welke e-bikes scoren hoog in de tests?

Elk jaar testen partijen als de Fietsersbond, de Consumentengids en De Telegraaf een groot aantal e-bikes in verschillende prijsklassen. Uit de tests van 2017 kwamen Qwic (een Nederlands bedrijf dat elektrische fietsen ontwerpt en maakt), Sparta, Kalkhoff en Batavus naar voren als beste
e-bikes. Meer informatie vindt u hier.

Heeft mijn e-bike speciale banden nodig?

Nee, hoewel sommige bandenleveranciers het ­tegenovergestelde beweren. Volgens hen zijn ­speciale banden nodig vanwege het hogere gewicht en de ­hogere snelheid van de e-bike. In werkelijkheid is het gewichtsverschil tussen een e-bike en een gewone fiets niet zo groot meer. En als het over snelheid en ­rolweerstand gaat: iemand met een gewone fiets rijdt echt niet op banden die zijn mogelijke snelheid in de weg zitten. De speciale e-bikeband is dus vooral een commercieel verkooptrucje.

Waar koop je een e-bike?

Waar je vroeger de fiets bij de plaatselijke fietsenmaker kocht, kun je de fietshandelaar tegenwoordig ook aan huis laten komen of online een fiets bestellen.

Plaatselijke fietsenmaker

Voordelen
• Altijd dichtbij: fijn als je ­vragen hebt of als de fiets onderhoud nodig heeft.
• Persoonlijk advies.
• Je kunt verschillende fietsenmerken uitproberen.

Nadelen
• Over het algemeen is de plaatselijke fietsenmaker duurder dan de webwinkel of de bouwmarkt.

Fietsenwinkel online

Voordelen
• Je hoeft er de deur niet voor uit en de fiets wordt thuisbezorgd.
• Veel keuze.
• Over het algemeen wat ­voordeliger.
• Er geldt een wettelijke ­bedenktermijn van veertien ­dagen ná aflevering van de fiets. Meer ­informatie vind je op www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand.  

Nadelen
• Geen mogelijkheid voor een proefrit.
• Niet elke online fietsenwinkel heeft een ­reparatiedienst.
• Goed uitzoeken hoe het zit met de afhandeling van klachten en ­reparaties.

Fietshandelaar aan huis

Voordelen
• Je hoeft er de deur niet voor uit.
• Reparaties en ­onderhoud worden aan huis (of werkadres) uitgevoerd.
• Er geldt een wettelijke bedenktermijn van veertien dagen ná ­aflevering van de fiets. Meer informatie vind je op www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte.

Nadelen
•Je hebt minder keuze: verkoopt alleen eigen merken.
• Als er binnen de garantie iets aan de fiets moet gebeuren, moet je een afspraak maken en wachten tot de fietsenmaker tijd heeft.
• Je kunt je verplicht ­voelen tot aankoop over te gaan: ‘Hij is toch helemaal naar mij toe gereden…’

Tweedehands

Of de aanschaf van een tweedehands e-bike verstandig is, hangt in de eerste plaats af van de leeftijd van de accu. De levensduur van de accu is zo’n vijf jaar. Een nieuwe accu kost €300 tot €700. Is de accu al bijna vijf jaar oud, dan moet je dit bedrag dus optellen bij de vraagprijs van de e-bike. Weet je niet zeker in welke staat de accu is, vraag de ­verkoper dan of je de accu door een fietsenmaker mag ­laten uitlezen. Maak ­sowieso een lange proefrit en let daarbij op het ­gedrag van de accu (loopt
hij snel leeg of niet?) en ­probeer de versnellingen en de remmen goed uit.

Checklist voor aanschaf

  1. Wat is je budget?
  2. Waar wil je de fiets voor gebruiken?
  3. Wat is voor jou de minimale afstand op één accu?
  4. Wil je een midden-, achterwiel- of voorwielmotor?

Bronnen: Fietsersbond, 12GO Biking, ElektraBikes, Fietsen123.nl, Consumentenbond, ConsuWijzer.

Auteur