E-bike bevalt toch niet, krijgen we ons geld terug?

Door langdurige ziekte wil ik af van de e-bike

Getty Images

Door langdurige ziekte ben ik niet meer in staat om van mijn ­gewone fiets en e-bike gebruik te maken. Daarom besloot ik een lagere fiets aan te schaffen waarbij ik op het zadel kon blijven zitten en toch met de voeten op de grond kon komen.

Bij onze plaatselijke rijwielhandel vond ik een laag model elektrische ­vouwfiets die me na een korte proefrit wel wat leek. Hij kostte €2400 en ik heb meteen afgerekend. Kort daarna ben ik naar een rustig gebied gegaan om de fiets verder uit te proberen. Maar door de angst om te vallen, lukte het fietsen niet meer. 

Een dag later ben ik teruggegaan naar de verkoper met het verzoek de fiets terug te nemen. Dat wilde hij niet; na wat gepraat kon ik er nog €1850 voor krijgen. Nu zit ik met het onprettige gevoel dat ik meer dan €500 heb ingeleverd, ­terwijl de fiets straks weer als nieuw verkocht wordt. Is hier iets aan te doen? 

Angela Schilling, namens Consuwijzer:

Hoe vervelend ook, de ­rijwielhandelaar is niet verplicht om u het hele bedrag terug te geven. Bij veel winkels mag u een aankoop binnen een ­bepaalde tijd ruilen of terug­brengen. Bij online aankopen hebt u zelfs ­wettelijke bedenktijd. Maar in een fysieke winkel is ­ruilen of terugbrengen geen ­wettelijk recht. 

De verkoper is dus niet verplicht om een ­product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben – behalve natuurlijk als het product na ­aankoop kapot blijkt te zijn. U kunt de rijwiel­handelaar nog eens vragen of hij u als gunst ­tegemoet wil komen. Bijvoorbeeld met een tegoedbon voor het ­resterende bedrag.

Auteur