Fotograaf brengt boek uit met oude foto's artiesten

Jaren '60 en '70

Getty Images

Met piepjonge gezichten kijken ze je aan. Corry Konings, Martine Bijl, Lenny Kuhr en de bandleden van Golden Earring. Fotograaf Frits van Swoll legde ze in de jaren ’60 en ’70 vast en bundelt de platenhoezen nu in een boek: 'Vinyl in Stills'.

Jarenlang fotografeerde Van Swoll de toen nog relatief onbekende artiesten in zijn fotostudio in Baarn. Enkelen van hen legde hij ook buiten de studio vast, zoals Golden Earring in de woonkamer van George Kooymans in Soest. Van Swoll: ’’Op de hoes zie je op de salontafel nog een zakje wiet liggen.’’

Herinneringen

Tieneke Schouten was pas 18 jaar toen ze zijn studio binnenliep. ‘’Ze kwam voor de cover van haar eerste lp: ‘Zondag in april’. Wat een leuke vrouw was dat. Toen ook al zo grappig als ze nu is. Bijzonder om te zien hoe groot ze als artiest is geworden.’'

Ook de 20-jarige Martine Bijl kan Van Swoll zich nog goed voor de geest halen. ‘’Wat ik mooi vind aan de foto die ik van haar heb gemaakt, is dat ze erop staat zoals ze destijds ook echt was. Een vriendelijk meisje. Een beetje timide nog.’’

(tekst gaat verder onder de foto)

Getty Images

Gedichten

Het boek toont in totaal een dertigtal artiesten. Bij iedere foto staat een gedicht over de zanger, geschreven door Katja Gebbink en Isabella Hajee. Bij Bonny St. Claire schreef Gebbink bijvoorbeeld:

Iedereen vindt wel iets

Over wat je bent en doet

Door merg en been gaat het

terwijl we zouden moeten luisteren

naar je stem, van toen het begon

Iedereen vindt wel iets

Toevalstreffer

De meeste artiesten komen uit Nederland, op een enkele na. Oscar Harris bijvoorbeeld. Van Swoll maakte de foto die op de cover van het album ‘A day will come’ kwam.

Getty Images

Een andere bijzondere foto uit het boek, is een plaat die hij maakte op een jazzfestival in Montreux. Een ‘toevalstreffer’ noemt hij het zelf. Tijdens een optreden zat het zoontje van Van Swoll op de zijkant van het podium naast de dochter van een Amerikaanse bassist. Ze konden elkaar niet verstaan, maar hadden de grootste lol samen. Klik, Van Swoll legde het moment vast. Het werd een bijzondere foto: het beeld toont een wit jongetje naast een donkergetint meisje. ‘’Heel bijzonder voor die tijd’’.

Iconisch

De voorkant van Vinyl in Stills toont een iconische albumhoes: Boudewijn de Groot met ‘Hoe sterk is de eenzame fietser’. Wie zich de originele hoes voor de geest kan halen, denkt waarschijnlijk aan de felblauwe lucht die afsteekt tegen het groene gras. Maar in het boek van Van Swoll niets van dat: alle foto’s zijn in zwart-wit vormgegeven. ‘’Dat zorgt voor eenheid. Bovendien vind ik zwart-wit gewoon heel mooi.’’

Van Swoll, een echte autodidact, bracht eerder ook een boek uit met jazzfoto's uit de jaren '60 en '70: My Jazz Moments.

Vinyl in Stills is verkrijgbaar via verschillende winkels en webshops, zoals Bol.com.

Getty Images

Foto's: omslag Corry Konings, daarna Martine Bijl, Oscar Harris en Simon Carmiggelt.

Auteur